محل سقوط فضاپیمای اسمارت-1

محل سقوط فضاپیمای اسمارت-1 در سطح ماه مشخص شد

مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) به تازگی موفق شده محل سقوط فضاپیمای اسمارت-1 (SMART-1) را مشخص کرده و تصویری را از آن به ثبت برساند.

در سپتامبر 2006، اولین ماموریت آژانس فضایی اروپا در ماه، به پایان خود رسید و فضاپیمای اسمارت-1 با سقوط بر روی ماه به این ماموریت خاتمه داد. تا به امروز، هیچ اطلاعاتی از محل دقیق سقوط کردن این فضاپیما وجود نداشت، تا اینکه سرانجام مدارگرد شناسایی ماه توانست محل این سقوط را معلوم سازد.

فضاپیمای اسمارت-1 اساسا یک بستر آزمایشی برای تکنولوژی‌هایی بود که آژانس فضایی اروپا در نظر داشت آنان را در ماموریت‌های آینده خود مورد استفاده قرار دهد. این فضاپیما در حدود 2 سال در مدار ماه قرار داشت و در این مدت اطلاعات بسیاری را جمع‌آوری نمود. در پایان این ماموریت، دانشمندان با روانه ساختن این فضاپیما به سمت کره ماه، آن را همچون یک شهاب سنگ به سمت قمر زمین فرستادند. در پی این برخورد، یک روشنایی خفیف ایجاد و توسط تلسکوپ‌های آن زمان رصد شد. اما تا به امروز، محل دقیق این برخورد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود.

برنارد فینگ (Bernard Foing) به عنوان یکی از دانشمندان پروژه اسمارت-1 می‌گوید:

فضاپیمای اسمارت-1 با سرعتی در حدود 2 کیلومتر بر ثانیه به کره ماه برخورد کرد و در زمان این سقوط، فضاپیمای دیگری در مدار کره ماه قرار نداشت که بتواند محل دقیق آن را معلوم کند. به همین دلیل، محل برخورد اسمارت-1 با ماه به مدت یک دهه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. سرانجام ما موفق شدیم با استفاده از تمامی شواهد موجود و مدل‌سازی‌های کامپیوتری، محل این برخورد را تشخیص دهیم. قدم بعدی این است که با ارسال کاوشگر به منطقه سقوط اسمارت-1 به بررسی بقایای آن بپردازیم.

دانشمندان موفق شدند محل سقوط فضاپیمای اسمارت-1 با سطح ماه را به کمک تصاویر باکیفیت مدارگرد شناسایی ماه به نمایش بگذارند. برخورد این فضاپیما با کره ماه در منطقه 34.262 درجه جنوبی 46.193 درجه غربی صورت گرفته که با تخمین‌های اولیه آزانس فضایی اروپا مطابقت دارد. لازم به ذکر است که برخورد اسمارت-1 با این ناحیه از کره ماه، موجب ایجاد چاله‌ای به عرض 4 و به طول 20 متر شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*