نیکوتین سیگارهای الکترونیکی علاوه بر ایجاد اعتیاد، باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود!

نیکوتین سیگارهای الکترونیکی علاوه بر ایجاد اعتیاد، باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود!

تحقیق جدیدی از طرف انجمن قلب آمریکا ادعا می‌کند که نیکوتین سیگارهای الکترونیکی (Electronic cigarette) تاثیرات زیان باری بر روی سلامتی می‌گذارد.

در این مطالعه نشان داده شده است که استفاده از سیگار الکترونیکیِ حاوی نیکوتین، باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود و از طرف دیگر، تاثیرات مضر نیکوتین بر سلامتی هم بررسی شده اند؛‌ تاثیراتی که اعتیاد یکی از آن‌هاست.

بر اساس اظهارات هالی میدلکاف (Holly Middlekauff) متخصص قلب دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان مقاله چاپ شده، در میان مردم این باور وجود دارد که نیکوتین برای سلامتی ضرر نداشته و محصولات جانبی سیگار باعث مرگ افراد می‌شوند؛ چنین اعتقاداتی در دهه هفتاد میلادی منجر به توسعه روش‌های مختلف ترک اعتیاد به سیگار شد. روش‌هایی شامل استفاده از برچسب‌ها و آدامس‌های نیکوتین‌دار که با پیشرفت علم، سیگار الکترونیکی هم به آن‌ها اضافه شد.

نیکوتین سیگارهای الکترونیکی علاوه بر ایجاد اعتیاد، باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود!

از آنجایی که مدت زیادی از اختراع این نوع سیگارها نگذشته است، برای پی بردن به تاثیرات بلند مدت استفاده از آن‌ها نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد. از طرف دیگر دانشمندان در مورد سلامت این روش درمانی به توافق نرسیده‌اند؛ سال گذشته یک گروه پزشکی از بریتانیا برای کنار گذاشتن مصرف دخانیات، استفاده از نیکوتین سیگارهای الکترونیکی را پیشنهاد کردند،‌ اما از طرف مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام شد که هیچ دلیلی برای اثبات صحت این پیشنهاد پزشکان بریتانیایی وجود ندارد.

همزمان با این اتفاقات، تحقیقات بیشتری در رابطه با مضرات سیگارهای الکترونیک چاپ شدند؛ در سال 1394 دانشمندان در یک مطالعه از آسیب رسیدن به سیستم ایمنی موش‌های در معرض دود این سیگارها خبر دادند و در تحقیق دیگری، در سال گذشته،‌ نشان داده شد که سیگار برقی 31 نوع ماده شیمیایی خطرناک، که برخی از آن‌ها باعث بروز سرطان می‌شوند را وارد ریه مصرف‌کننده وارد می‌کند.

در یکی از مقاله‌های سال 1395 میدلکاف هم اظهار شد که در بدن مصرف‌کنندگان دائمی سیگار الکترونیکی، همان نشانه‌های بیولوژیکی مرتبط با بیماری‌های قلبی بروز می‌کنند که در وابستگان به استفاده از تنباکو دیده می‌شوند. یکی از این نشانه‌ها افزایش سطوح آدرنالین در قلب است که احتمال بروز حملات قلبی، تپش قلب، مرگ ناگهانی، افزایش استرس اکسایشی و ایجاد اختلال در قابلیت بدن برای محافظت از خود در مقابل تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. استرس اکسایشی باعث تغییر چربی موجود در خون شده و شانس ابتلا به آترواسکلروز (گرفتگی عروق) را بیشتر می‌کند.

نیکوتین سیگارهای الکترونیکی علاوه بر ایجاد اعتیاد، باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود!

از آنجایی که در این تحقیق عامل ایجاد این تغییرات در بدن به طور دقیق مشخص نشده بود و همچنین، نیکوتین سیگارهای الکترونیکی همگی یکسان نیستند و انواع مختلفی از این ابزار جایگزین دخانیات وجود دارند، میدلکاف تصمیم گرفت که در پژوهش بعدی خود از 33 شخص غیر سیگاری که تا به حال از سیگار برقی استفاده نکرده بودند، دعوت کند تا در سه روز مختلف و با فاصله یک ماه از یک دیگر، به مدت سی دقیقه از سه نوع سیگار الکترونیکی استفاده کنند؛ سیگار نوع اول حاوی هیچ نیکوتینی نبود، در نوع دوم نیکوتین وجود داشت و نوع سوم هم یک دستگاه ساده با بخار بی‌اثر بود.

پس از بررسی شرایط قلبی و نتایج تست خون داوطلبان، مشخص شد که نیکوتین سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش آدرنالین قلب شده است؛ در حالی که پس از استفاده از دو نوع دیگر سیگارهای برقی، میزان آدرنالین موجود در قلب داوطلبان تغییری نکرده بود.

البته نتایج ارائه شده توسط میدلکاف محدودیت‌هایی هم دارند؛ به عنوان مثال کم بودن تعداد داوطلبان، تایید یافته‌ها را مشکل می‌کند و از طرف دیگر با قبول نتایج تنها مشخص می‌شود که نیکوتین سیگارهای الکترونیکی یکی از شاخص‌های بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و مستقیما باعث بروز بیماری نمی‌شود؛ تایید این ارتباط مستقیم نیاز به انجام آزمایش‌های گسترده‌تر و درازمدت‌تری دارد.

میدلکاف اظهار کرده است که تحقیق او با وجود این محدودیت‌ها، باور اشتباه به بی‌خطر بودن نیکوتین را زیر سوال برده است؛ او می‌گوید که شانس ابتلا به سرطان با مصرف سیگارهای معمولی، نسبت به سیگارهای برقی، بسیار بیشتر است، اما استفاده از این روش درمانی آنقدرها هم بی‌خطر نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. کلا کمپانی های سیگار شدیدا دارن پول هزینه میکنن که دستگاه های ویپ رو نابود کنن چیزی که حتی FDA به عنوان بزرگترین مرجع سلامتی در جهان بارها گفته هنوز هیج ضرری در رابطه با ویپوریزها پیدا نشده
    اعتیاد به نیکوتین رو هم در دسته اعتیاد به کافئین یاید گذاشت و دقیقا همون قدر مضر هست ( در دستگاه های ویپ که اون 4400 ماده سمی سیگار و قلیان رو ندارن البته )