روش بیومتریک جدید با استفاده از قلب

اسکن چهره و اثر انگشت را فراموش کنید؛ قلب شما می‌تواند رمز عبور جدیدتان باشد

محققان دانشگاه بوفاله به یک روش بیومتریک جدید دست یافته‌اند که به واسطه آن، رمز عبور شما همان قلب شما خواهد بود. اما این سیستم چگونه کار می‌کند و تفاوت آن با سیستم‌های بیومتریک دیگر نظیر اسکن اثر انگشت و چهره چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این دستاورد بزرگ علمی بپردازیم.

آیفون ایکس اپل اخیرا معرفی شده است و تکنولوژی جدید شناسایی چهره آن می‌تواند اجبار به استفاده از راه حل امنیتی بیومتریک را به میان عموم مردم بیاورد. در همین حال یک تیم از دانشگاه بوفالو به یک ابزار بیومتریک جدید دست پیدا کرده است که می‌تواند با تحلیل ضربان قلب شما، گوشی‌تان را قفل‌گشایی کرده و یا شما را وارد حساب کاربری کامپیوترتان کند.

رمزهای عبور قدیمی این روزها دیگر شبیه به یک اثر باستانی جای مانده از قرن بیستم هستند. روش‌های امنیتی بیومتریک امروزی نظیر اثر انگشت، اسکن شبکیه و تشخیص چهره به نظر می‌رسد تنها‌ آغازی برای آینده‌ی این تکنولوژی محسوب می‌شوند. تقریبا هرگونه روش بیومتریکی که تا به حال کشف شده است نیز توسط کمپانی‌های سازنده لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش بیومتریک جدید با استفاده از قلب

از یک سیستم شناسایی مبتنی بر بوی بدن گرفته تا اسکن رگ و چاپ مغزی همگی نشان می‌دهند که بدن شما پر از نشانه‌های منحصر به فرد بیومتریک است که می‌تواند به عنوان یک رمز عبور شخصی توسط شما مورد استفاده قرار گیرد. در سال 2014 یک کمپانی به نام “Nymi” یک سیستم بیومتریک مبتنی بر قلب انسان را طراحی کرد که سیگنال الکتروکاردیوگرام یک شخص را با استفاده از یک دست‌بند شناسایی می‌کند و می‌تواند ریتم قلب را ردیابی کند.

حالا محققان دانشگاه بوفالو در تازه‌ترین اقدام خود در زمینه‌ی روش‌های بیومتریک قلب پای خود را فراتر گذاشته‌اند و سیستمی را طراحی کرده‌اند که از یک رادار داپلر برای شناسایی شکل و اندازه‌ی قلب هر شخص استفاده می‌کند. “Wenyao Xu” نویسنده‌ی ارشد این مطالعه جدید اشاره می‌کند که تا به حال هیچگاه دو انسان همراه با قلبی هم شکل با هم یافت نشده‌اند. وی همچنین اضافه می‌کند قلب انسان‌ها هیچگاه تغییر نخواهد کرد، مگر آنکه از بیماری قلبی شدیدی رنج ببرند.

روش بیومتریک جدید با استفاده از قلب

ارتباط این سیستم با قلب چگونه است؟

این سیستم نیازمند 8 ثانیه زمان برای ضبط شکل و ریتم منحصر به فرد قلب هر فرد است و سپس می‌تواند بدون آنکه هرگونه تکرار در تماس با بدن صورت گیرد، به طور مداوم حضور شخص را نظارت کند. سیستم‌هایی که تنها یک بار اعتبارسنجی می‌کنند به راحتی می‌توانند به خطر بیافتند، اما یک سیستم که به طور پیوسته کاربر را تایید می‌کند، بسیار پیچیده‌تر است. این تیم تحقیقاتی ادعا می‌کند که سیستم رادار با استفاده از قدرت بسیار کم و بدون ایجاد هرگونه خطرات بهداشتی عمل می‌کند، زیرا قدرت سیگنال ارسالی آن به مراتب پایین‌تر از وای فای است. Wenyao Xu در این باره می‌گوید:

ما در محیطی زندگی می‌کنیم که اطرافمان مملو از سیگانل‌های وای فای است و سیستم جدید به کار رفته در دیوایس‌های وای فای ایمن است. این مطالعه در مورد 5 میلی‌وات است که حتی کمتر از 1 درصد تابش ساطع شونده از گوشی های هوشمند است.

در یک مطالعه آزمایشی با استفاده از 78 نفر، سیستم اسکن قلب تیم تحقیقاتی دانشگاه بوفالو موفق شده با میانگین دقت 98.61 درصدی و نرخ خطای 4.42 درصدی عملکرد خوبی را به نام خود به ثبت برساند. این تیم اعلام می‌کند که توسعه بیشتر تکنولوژی شامل کوچک سازی سیستم در دست اقدام است تا بتوان از آن در کیبوردهای کامپیوتری یا گوشی های هوشمند استفاده کرد. سیستم کنونی همچنین نظارت بر فرد از فاصله 30 متری را فراهم می کند که می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در اماکن عمومی همچون فرودگاه‌ها باشد.

این تیم در ماه آینده و طی برگزاری کنفرانس “MobiCom” (یک کنفرانس محاسباتی تلفن همراه در یوتا ایالات متحده) قرار است از سیستم بیومتریک قلبی خود پرده‌برداری کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه