توقف تولید خودروهای بی کیفیت

توقف تولید خودروهای بی کیفیت در سال 97؛ اسامی خودروهایی که باید با آن‌ها خداحافظی کنیم

چندی پیش تعداد استانداردهای خودرویی از 52 مورد به 83 مورد افزایش پیدا کرد و با این حساب شاهد توقف تولید خودروهای بی کیفیت در سال آینده خواهیم بود.

تعداد استانداردهای خودرویی به 83 مورد افزایش یافت که 81 مورد آن به استانداردهای ایمنی و کاربری و 2 مورد به استانداردهای زیست محیطی مربوط می‌شود. با ابلاغ این مصوبه، تولید خودروهایی که نتوانند تا دی 1397 این استانداردها را رعایت کنند، متوقف خواهد شد.

افزایش استانداردهای خودرویی از 52 به 83 مورد در ستاد سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسید. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید و حداقل نیمی از 83 استاندارد مد نظر از ابتدای سال جاری کلید خورد.

توقف تولید خودروهای بی کیفیت

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با اجرای این استانداردها، شاهد توقف تولید خودروهای بی کیفیت خواهیم بود و 20 مدل خودروی سواری و باری سبک از 5 گروه خودرویی که نمی‌توانند خود را با این استانداردها تطبیق بدهند تا دی ماه 1397 از خط تولید خارج می‌شوند. به گفته این مقام مسئول، برخی خودروها در گروه خانواده پراید، پژو 405، پرشیا، زامیاد و سری اولیه سمند در لیست سیاه قرار دارند و با احتمال زیاد تا اواخر سال آینده باید با آن‌ها خداحافظی کنیم.

توقف تولید خودروهای بی کیفیت از امسال آغاز می‌شود

در همین حال، گروه خودروسازی سایپا از برنامه این شرکت برای توقف تولید پراید، قبل از مهلت تعیین شده در دی ماه 1397 خبر داد و باید دید گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت زامیاد چه زمانی تولید خودروهای پژو 405، پرشیا، سمند سری اول و وانت زامیاد را متوقف خواهند کرد. همچنین اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد که بر اساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای تک ستاره تا پایان سال جاری متوقف می‌شود و از ابتدای سال 1397 هیچ خودروی تک ستاره‌ای نباید در سبد تولید شرکت‌های خودروساز داخلی وجود داشته باشد. از جمله این خودروها می‌توان به پراید 131، پراید 111، پراید 132، تیبا هاچ بک، ساینا، ام وی ام 110 اس، سمند، پژو پارس، پژو 405، لیفان ایکس 60 و ام وی ام 550 اشاره کرد.