اتومبیل های خودران

اتومبیل های خودران ؛ جنایتکاران بزرگ قرن یا دوست‌دار انسان‌ها؟

ما همیشه با دید مثبت به اتومبیل های خودران نگاه کرده‌ایم. حال در این مقاله با رویکردی متفاوت می‌خواهیم به ابعاد منفی و خطراتی که برای بشریت به همراه دارند نگاه کنیم.

گوگل، تسلا، اوبر و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان همگی در حال توسعه اتومبیل های خودران  خود هستند. تمامی این شرکت‌ها معتقدند که در آینده دیگر نیازی نیست برای جابجا شدن از یک مکان به مکانی دیگر، خودرو نیازی به راننده داشته باشد؛ به جای آن ما تنها باید بگوییم که کجا خواهیم رفت. این مفاهیم، اساسا ماهیت حمل و نقل را تغییر می‌دهند.

این می‌تواند جذاب باشد، به خصوص برای مردمی که هیچگاه علاقه‌ای به رانندگی در خیابان‌های پر ترافیک و شلوغ شهر را ندارند و از این کار کلافه می‌شوند. اما در بعضی موارد پیامدهای ناخواسته‌ای نیز در اینجا وجود دارد که ما باید مراقبشان باشیم. اتومبیل های خودران نظیر ماشین های پرنده که کمی قدیمی‌تر هستند، می‌توانند یک طرح مفهومی بسیار خطرناک باشند یا به سختی جایگزین روش‌های کنونی برای جابجایی افراد در سراسر جهان شوند.

برخی از ریسک‌هایی که این دسته از اتومبیل‌ها به همراه دارند، می‌توانند از خطرات فیزیکی برای انسان‌ها گرفته تا موارد اخلاقی قابل بحث را در بر بگیرند. ما در این‌جا به بررسی 7 مورد از مهم‌ترین خطراتی خواهیم پرداخت که ممکن است در آینده اتومبیل های خودران باعث آن‌ها باشند. در ادامه با ما همراه باشید.

1. سرقت خودران

کمی در مورد این عبارت فکر کنید. شما از محل کارتان در حال بازگشت به منزل هستید و پشت چراغ قرمز می‌ایستید، یک خودرو دیگر نیز کنار شما می‌ایستد. سپس شما یک اسلحه را درست در پشت گردن خود حس می‌کنید. شخصی در پشت اتومبیل شما پنهان شده بوده است. چطور آن وارد اتومبیل شما شده است؟ هیچ ایده‌ای ندارید! شما باید به مسیری که آن فرد جانی دستور می‌دهد بروید،‌ در حالی که مطمئن نیستید آیا تا آخر روز زنده خواهید ماند یا خیر!

اتومبیل های خودران

حال تصور کنید هیچ اسلحه‌ای وجود ندارد. هیچ شخصی داخل خودرو شما نیست. شما پشت چراغ قرمز می‌ایستید، اما پس از آنکه چراغ سبز شد، خودرو شما به مسیری متفاوت از منزل شما هدایت می‌شود. شما تلاش می‌کنید اوضاع را درست کنید، اما هیچ کاری تاثیر ندارد. به نظر می‌رسد که خودرو شما صاحب یک ذهن شده است. سپس سرعت خودرو شما افزایش پیدا می‌کند و شما اینک در منطقه‌ای خارج از محل زندگیتان قرار دارید!

عزیزان شما در منزل پیغامی را از سوی برخی افراد جنایتکار دریافت می‌کنند و…

آیا فکر می‌کنید چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟ محققان در حال حاضر نشان داده‌اند که چگونه می‌توان وسایل نقلیه امروزی متصل به اینترنت را هک کرد. اتومبیل‌های مدرن، کامپیوترهایی قرار گرفته بر روی 4 چرخ هستند که بخش‌های مختلف آن‌ها با یک شبکه به یکدیگر ارتباط دارند. حتی این‌ها هنوز اتومبیل های خودران نیستند، پس در نظر بگیرید که در آینده هکرها چقدر بیشتر از حالا می‌توانند بر روی جنبه‌های مختلف نرم افزار وسایل نقلیه متمرکز شوند.

2. تصادف‌های ترافیکی عمدی

شاید این خودرو شما نباشد که به خطر می‌افتد، این می‌تواند یکی دیگر از اتومبیل‌های در حال تردد باشد. یک دقیقه سرعت اتومبیل شما افزایش پیدا می‌کند، سپس چراغ‌ها خاموش می‌شوند و شما دیدتان را از دست می‌دهید. چیزی که شما حالا با آن مواجه هستید، خودرو شما از به روی گارد ریل رفته و همینطور خیره به خیابان ماتتان برده است!

اتومبیل های خودران

دیگر اینجا مهم نیست که چقدر مهارت رانندگی شما بالاست! خودروی شما به فرمان‌هایتان پاسخ درستی نمی‌دهند و این خرابی‌ها را به تنهایی به بار آورده است. در این بین ترافیک سنگینی در خیابان شکل می‌گیرد، مردمی می‌میرند، هیچکس در حال حرکت نیست و تجارت نیز به حالت رکود درآمده است. در اینجا آمبولانس‌هایی وجود دارند که نمی‌توانند به بیمارستان منتقل شوند، تریلی‌هایی وجود دارند که نمی‌توانند مواد غذایی فاسد شدنی‌شان را به فروشگاه‌ها تحویل دهند و کامیون‌های تحویل دهنده کالا نیز پشت ترافیک سنگین خیابان‌ها مانده‌اند.

مشخص نیست که چه کسی مسئول این همه خرابی است. آیا کسی از روی عمد باعث به بار آمدن این همه دردسر و خرابی شده است؟‌ آیا شخصی قصد قتل عام مردم را داشته است یا هدف وی تنها یک فرد خاص بوده است؟  هیچکس نمی‌داند!

3. کنترل توسط تروریست‌ها

به عنوان حملات تروریستی اخیر، ما حملات برلین، نایس، لندن، شارلوتزویل و بارسلونا را به یاد می‌آوریم که در آن‌ها یک وسیله نقلیه به عنوان یک اسلحه کشتار جمعی استفاده شده بود. مردم می‌توانند در جستجوی اسلحه‌ای برای متوقف کردن سرنشینان آن خودروی تروریستی باشند، اما خودرو خودرو چی؟

اتومبیل های خودران آلت دست تروریست‌ها می شوند؟

در حال حاضر محدودیت‌هایی برای این دست از حملات تروریستی وجود دارد. آن‌ها نیازمند یک شخص هستند که وسیله نقلیه را براند و خودش را در ریسک مردن قرار دهد. حال اگر چندین خودرو باشند، آن‌ها باید از چند راننده استفاده کنند که همه آن‌ها نیز با این ریسک روبرو خواهند بود. اتومبیل های خودران می‌توانند این محدودیت‌ها را از پیش روی بردارند. بله،‌ هک یک خودرو به مراتب نیازمند دانش بیشتری از رانندگی یک فرد است اما وقتی شخصی این مهارت را توسعه ببخشد، گزینه‌ها ترسناک می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از طریق اینترنت خودرو را به اینطرف و آنطرف ببرند،‌ انسان‌ها را زیر بگیرند و یا به فروشگاه‌ها هجوم بیاورند. حال فرض کنید چندین خودرو در کنار هم در این حادثه دست داشته باشند! این حمله می‌تواند در چندین شهر از سراسر جهان، به صورت همزمان انجام شود.

اتومبیل های خودران

ما در حال حاضر می‌بینیم که مجرمان سایبری پول بیشتری را به صورت آنلاین می‌دزدند، زیرا آن‌ها هرگز نیازی ندارند تا به صورت فیزیکی در یک بانک حاضر شوند و دست به سرقت بزنند. آینده‌ی وسایل نقلیه نیز می‌تواند به همین شکل برای تروریست‌ها عمل کند تا آن‌ها خیلی راحت بر روی مبل راحتی منزل خود بنشینند و دست به کارهای شوم ضد بشریت بزنند.

4. جمع آوری اطلاعات و سرقت

مطمئنا گوگل یک فرصت بزرگ را همراه با اتومبیل های خودران پیش خود متصور شده است. کمپانی‌های تبلیغاتی اطلاعات عمیقی را در مورد ما جمع آوری می‌کنند تا بتوانند تبلیغ‌هایشان را کاملا سازگار با خواسته‌های ما بسازند. اتومبیل های خودران نیز می‌توانند اطلاعات مختلفی را از غول جستجوی جهان به دست آورند.

با استفاده از گوگل مپس، گوگل می‌تواند جایی که شما زندگی می‌کنید و می‌خواهید به آن‌ها نقل مکان کنید را بفهمد. اندروید حتی ردیابی بیشتری را در اختیار گوگل قرار می‌دهد تا بتواند جزئیات نقشه‌ای از هر روزی که به بیرون می‌روید را بکشد. آیا دوچرخه سواری می‌کنید؟ آیا با دوستتان به سواری در خیابان‌ها مشغول هستید؟ اطلاعات یک اتومبیل خودران می‌تواند نشان دهد شما به چه مکان‌هایی رفته‌اید. تمامی این‌ها می‌توانند اطلاعاتی باشند که بسیاری از تبلیغ کنندگان به آن‌ها علاقه‌مند هستند.

مفاهیم حفظ حریم خصوصی به تنهایی برای ترساندن بسیاری از ما کافی هستند. هرچند گوشی‌های هوشمندی می‌توانند در حال حاضر می‌توانند مکان مردم را ردیابی کنند، اما هنوز این قضیه به یک نگرانی عمومی در بین مردم جامعه تبدیل نشده است. اما وقتی تمامی این اطلاعات به ظاهر بی‌ارزش به دست افراد ناخواسته برسد، آنجاست که سو استفاده آغاز خواهد شد!

در حالی که گوگل ممکن است میلیاردها دلار برای حفظ امنیت اطلاعاتش هزینه کند، این مقدار هزینه‌ای نیست که شرکت‌های خودروسازی نیز بتوانند برای این امر پرداخت کنند. آیا می‌توانید تعهد دهید که روزی نتوان به اتومبیل‌های نیسان، فورد و یا فولکس واگن نفوذ کرد؟

5. خطای نرم افزاری

نرم افزار حاوی باگ‌هایی است. حتی برنامه‌های کاربردی حیاتی نیز گریبانگیر آن‌ها هستند. هیچ کدی در دنیا وجود ندارد که بتوان 100 درصد روی آن حساب کرد. در اینجا متغیرهای زیادی (از جمله چگونگی تعامل کد با خرابی سخت افزاری) وجود دارد که مربوط به اتومبیل‌ها است و می‌تواند خطراتش به مراتب برای شما حادثه‌آورتر از یک تکه باگ درون کامپیوتر شخصیتان باشد.

اتومبیل های خودران

هنگامی که یک مشکل نرم افزاری رخ می‌دهد اتومبیل های خودران چه می‌کنند؟ در حال حاضر آن‌ها به حالت هدایت دستی باز می‌گردند. فقط در این صورت شما باید حتما پشت فرمان خودرو قرار داشته باشید تا حادثه ناگواری رخ ندهد. هرچند هم اکنون به نظر می‌رسد امنیت نرم افزارهای این دسته از اتومبیل‌ها به جایگاه مستحکمی رسیده است، اما هنوز هم مرگ و میر در اثر خطای نرم افزاری خودروهای بدون راننده وجود دارد. به آینده فکر کنید. آیا خودروها شبیه به چیزی هستند که الان از آن‌ها استفاده می‌کنیم؟ ما می‌توانیم مدل‌هایی از آن‌ها را متصور شویم که به جای یک خودرو، بیشتر شبیه به یک اتاق کوچک هستند که شما می‌توانید در حالی که در راه رسیدن به منزل هستید درون آن‌ها کار کرده و یا به استراحت بپردازید.

حتی اگر هنوز هم زیر اتومبیل مدرن زمان آینده شما چرخ داشته باشد، به نظر می‌رسد که دیگر حافظه‌ی شما برای راندن آن یاری نمی‌کند؛ طبیعیست که اگر برای مدت طولانی دست به کاری نزنید آن را فراموش خواهید کرد. این قضیه بیشتر برای جوانان آینده صدق می‌کند؛ چرا که آن‌ها دیگر حتی همین تجربه‌ی قدیمی ما برای رانندگی با اتومبیل‌های چرخ‌دار غیر خودکار را نیز ندارند. بدین ترتیب شما می‌مانید و صفر درصد تجربه رانندگی و دنیای پر حادثه‌ی نرم افزار اتومبیل های خودران !

6. خطرات طبیعی

این دسته از اتومبیل‌های با تکیه بر سنسورهایی که دارند می‌توانند محیط اطراف را شناسایی کند. لیزرها و دوربین‌ها هر دو تکنولوژی‌هایی هستند که به یک اتومبیل بدون راننده اجازه دیدن می‌دهند. زمانی که سخت افزار خراب شود، قابلیت رانندگی خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. نیازی نیست اتفاق خیلی غیر طبیعی رخ دهد تا سخت افزار اتومبیل شما خراب شود؛ به طور مثال وقتی در حال تردد در جاده هستید، به یک باره سنگی به زیر چرخ‌های اتومبیل شما می‌رود و از آن سمت به سوی سنسورهای تعبیه شده بر روی بدنه پرتاب می‌شود. یا به طور مثال، یک طوفان یخ می‌تواند تمامی تجهیزات خودرو شما را منجمد کند. بعدش چه می‌شود؟

بنابراین در آن زمان دیگر اتومبیل شما نمی‌تواند همانند یک انسان حوادث طبیعی را پیش‌بینی کند. حتی علائم تقلبی راهنمایی رانندگی در خیابان نیز می‌توانند یک وسیله نقلیه خودمختار را به اشتباه انداخته و منجر به تصادف آن شوند. محققان دانشگاه واشنگتن این قضیه را تحت مقاله‌ای با عنوان «Robust Physical-World Attacks on Machine Learning Models” مورد بررسی قرار داده است. آن‌ها در تحقیقشان با دستکاری یک تابلو ایست، باعث شده‌اند یک اتومبیل خودران به اشتباه افتاده و آن تابلو را «حداکثر سرعت مجاز 45 کیلومتر» بخواند. این اتفاق خوبی نیست!

اتومبیل های خودران

حال چه کسی پاسخگوی این قضیه است؟ شاید مدل‌های آینده به اندازه کافی هوشمندانه عمل کنند که نتوان آن‌ها را با علائم تقلبی گول زد. اما باید در نظر داشته باشید که هیچگاه ماشین‌ها نمی‌توانند به خودی خود فکر کنند. آن‌ها بر اساس آنکه چگونه مهندسان نرم افزاری برایشان برنامه ریزی کرده‌اند درک می‌کنند و این سیستم درک نیز قابل دستکاری خواهد بود!

7. تصمیمات بیشرمانه

شما در وضعیتی هستید که باید بین زیر گرفتن یک عابر پیاده و یا کشتن خودتان یکی را برگزینید. شاید برخی از شما گزینه‌ی دوم را انتخاب کنید، اما ما نمی ‌خواهیم هیچ کسی در اینجا کشته شود؛ می‌خواهیم در کنار تمامی انسان‌های کره خاکی زندگی کنیم.

اتومبیل های خودران

اگر کشتن عابر پیاده را نیز انتخاب کرده‌اید که باید بگوییم این یک فاجعه است! شاید حتی اعضای خانواده‌تان نیز عابر را سرزنش کنند، اما وجدان ناآرام شما هیچگاه دست از سرتان بر نخواهد برداشت.

اما در مورد اتومبیل های خودران قضیه متفاوت است. دیگر انتخاب با شما نیست. قطعا خودرو کشتن عابر را انتخاب خواهد کرد و شما نیز همان احساس گناه مشابه را می‌کنید و همیشه خودتان را از این بابت سرزنش خواهید کرد. شاید اگر توسعه نرم افزاری خودرو بهتر انجام می‌گرفت هیچ کس در اینجا نمی‌مرد و یا هیچگاه برای اتفاقی که افتاده است سرزنش نمی‌شدید!

آیا باید در یک اتومبیل خودران احساس امنی داشته باشیم؟

تمامی این سناریو‌ها به کنار، وقتی با یکی از دوستانمان مشغول سواری هستیم، در یک تاکسی نشسته‌ایم یا وارد یک اتوبوس عمومی می‌شویم ما می‌توانیم احساس امنیت بیشتری داشته باشیم. ما باید به این خودروها کمی اعتماد کنیم. ما باید به نرم افزار قابل قابل اعتمادی تکیه کنیم. ما بر این باوریم که سازندگان این اتومبیل‌ها، مکان‌هایی که می‌رویم را ذخیره نمی‌کنند و آن‌ها را به کمپانی‌ها نمی‌فروشند. ما به حفظ امنیت سایبری این سازندگان اعتقاد داریم،‌ آن‌ها همواره سعی می‌کنند اطلاعات وسایل نقلیه ما را از هکرها در امان نگه دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. وای مورد سوم حتی فکرشم وحشتناکه. فک کن کنترل ماشینت بیفته دست داعش بی رحم! خدامیدونه چه بلایی قرار سرمون بیارن با اومدن این ماشینا. حتی ماشینای پرنده ام خیلی خطرناکه با وجود داعش فک کن داری پرواز میکنی یهو یه داعشی با ماشین میاد تو آسمون میترکونت! ? ای کاش ماشین سازا یکمم به فکر امنیت این ماشینا باشن نه اینکه فقط تولیدشون کنن