30 گنجینه گمشده جهان که هنوز هیچ ردی از آنها نیست؛ گنج های گمشده تاریخ کجا هستند؟

گنج های گمشده تاریخ همواره از اسرار بزرگ و البته جذاب برای بشر بوده‌اند. در این مطلب به معرفی 30 گنجینه گمشده خواهیم پرداخت که حتی تا به امروز هم خبری از آنها نیست!

از زمان‌های دور تاکنون، گنجینه‌های فوق‌العاده‌ای از فرهنگ‌های مختلف به سرقت رفته و یا گم شده‌اند. ناپدید شدن این اشیای قیمتی و با به سرقت رفتن آنان اغلب در زمان جنگ و یا وقوع فجایع رخ داده است. در برخی مواقع، محافظت از این گنجینه‌ها به شکل کمرنگ‌تری صورت می‌گیرد و به همین سبب، نیروهای نظامی تصمیم می‌گیرند که این گنجینه‌ها را به عنوان غنایم به کشور خود بازگردانند. در چند مورد این گنجینه‌ها پیدا شده‌اند، اما گنج های گمشده با ارزشی هم بوده‌اند که خبری از آنها نشده است. در این مطلب 30 گنجینه گمشده جهانبه شما معرفی کنیم. گفته می‌شود که برخی از این گنج های گمشده احتمالا تاکنون نابود شده‌ و یا امید به اکتشاف آنان بسیار کمرنگ است. از جمله آن‌ها می‌توان به صندوق عهد (Ark of the Covenant)، الماس صورتی 333 قیراطی پادشاهی ایرلند (Irish Crown Jewels) و گنجینه اسرارآمیز نامبرده در طومارهای دریای مرده (Dead Sea Scroll) اشاره کرد.

معرفی 30 گنجینه گمشده جهان که تاکنون هیچ خبری از آنان نشده است!

1- اتاق کهربایی

گنجینه گمشده

اتاق اسرارآمیزی که در قرن 18 میلادی ساخته شد، اولین مورد گنجانده شده در لیست 30 گنجینه گمشده جهان است. اتاق کهربایی در شهری با نام Tsarskoe Selo حوالی سن پترزبورگ و در «کاخ کاترین» ساخته شده بود. این اتاق دارای موزاییک‌ها، آینه‌ها و حکاکی‌های بسیاری از جنس طلا و 450 کیلوگرم پنل کهربایی بود. زمانی که شهر مذکور در سال 1941 توسط نازی‌های آلمان به تصرف درآمد، پنل‌های این اتاق از یکدیگر جدا شده و به آلمان برده شدند. از آن زمان تاکنون دیگر هیچ خبری از این گنجینه‌های هنری نیست و این احتمال وجود دارد که تا حالا نابود شده باشند. بازسازی اتاق کهربایی را امروزه می‌توان مجددا در کاخ کاترین مشاهده کرد.

2- تابوت‌دان منکورع

گنجینه گمشده

هرم فرعون منکورع (Menkaur) یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 30 گنجینه گمشده جهان قرار دارد. هرم فرعون منکورع کوچک‌ترین هرم موجود در میان اهرام ثلاثه مصر است که در حدود 4500 سال قبل ساخته شد. در سال 1830 میلادی، یک افسر نظامی انگلیسی با نام هاوارد وایس (Howard Vyse) به جستجو در اهرام مصر پرداخت. روش مرسوم آن دوران، استفاده از مواد منفجره بود که راه را برای حرکت در میان این سازه‌ فراهم می‌ساخت. در میان دستاوردهای این افسر نظامی، یک تابوت‌دان پر زرق و برق نیز وجود داشت که تصمیم بر آن شد آن را به انگلستان ببرند. در سال 1838 این تابوت‌دان در کشتی بتریس (Beatrice) قرار گرفت و این کشتی در مسیر برگشت خود در اعماق دریا غرق شد. گفته می‌شود که شانس پیدا شدن دوباره این تابوت‌دان باستانی همچنان نیز وجود دارد.

3- صندوق عهد

گنجینه گمشده

بر اساس نوشته‌های انجیل عبری، صندوق عهد تعدادی از کتیبه‌های باستانی را در خود جای داده بود که 10 فرمان الهی بر روی آن درج شده بودند. این صندوق در معبدی نگهداری می‌شد که توسط حضرت سلیمان ساخته شده بود. معبد سلیمان یا معبد اول به عقیده یهودیان مهم‌ترین مکان مقدس بر روی زمین بود که در سال 587 میلادی نابود شد. در این سال یکی از پادشاهان بابلی با لشگرکشی به اورشلیم، این شهر را به کلی غارت کرد. اکنون با گذشت چند قرن از آن زمان، هنوز از صندوق عهد هیچ اطلاعاتی در دست نیست و گمانه‌زنی در مورد آن در میان فرهنگ‌های گوناگون ادامه دارد.

4- شمشیر هونجو ماسامون

گنجینه گمشده

هوجو ماسامون شمشیری تاریخی است که توسط شخصی با نام گورو نیادو (Goro Nyudo) ساخته شد. با آنکه این شمشیر از دسته جواهر آلات نیست، اما ارزش این شمشیر به اندازه‌ای است که آن را در لیست 30 گنجینه گمشده جهان قرار می‌دهد. گفته می‌شود که این شخص بزرگ‌ترین شمشیرساز تاریخ ژاپن بوده و عنوان این شمشیر نیز برگرفته از نام یکی از سامورایی‌های معروف ژاپنی برگرفته شده که این شمشیر را در قرن 16 میلادی به عنوان جایزه یک نبرد دریافت کرد. این شمشیر در پایان مجموعه‌ای از نبردها در قرن شانزدهم به اولین فرد از شوگون‌سالارهای ژاپن با نام توکوگاوا (Tokugawa) رسید.

شمشیر مذکور تا پایان جنگ جهانی دوم بین خانواده توکوگاوا دست به دست می‌شد و سرانجام با اشغال کشور ژاپن در جنگ جهانی دوم این شمشیر به آمریکا برده شد. از آن زمان به بعد دیگر هیچ‌گاه این شمشیر دیده نشد. علاوه بر این شمشیر سلاح‌های دیگری از کشور ژاپن نیز غارت شدند. از آنجا که این ابزارها تماما به آمریکا بازگردانده شده‌اند، همچنان احتمال پیدا شدن دوباره آنان وجود دارد.

5- کتابخانه گمشده تزارهای مسکو

گنجینه گمشده

متون ارزشمندی که در لیست 30 گنجینه گمشده جهان قرار دارند! گفته می‌شود که کتابخانه گمشده تزارهای مسکو ظاهرا حاوی یک مجموعه وسیع از متون یونانی و سایر متون ارزشمند متعلق به تاریخ باستان بود. دوک‌نشینان بزرگ مسکو این کتابخانه را احداث کردند و تا قرن شانزدهم این مکان به یک مرکز بزرگ تبدیل شد. بر اساس اطلاعات موجود، ایوان چهارم (Ivan IV) ملقب به ایوان مخوف (Ivan the Terrible) که طی سال‌های 1530 تا 1584 می‌زیست توانست به نحوی این متون ارزشمند را مخفی سازد. در طول قرن‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای پیدا کردن دوباره این کتابخانه ارزش صورت گرفته، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای را در بر نداشته است. به عقیده یک مورخ مشهور روسی با نام پاتریشیا کندی گریمستد (Patricia Kennedy Grimsted)، برخی از این متون ارزشمند هم‌اکنون نیز در بایگانی‌های مسکو و سن پترزبورگ وجود دارد.

6- جواهرات ملکه ایرلند

گنجینه گمشده

جواهرات ملکه ایرلند، یکی دیگر از موارد موجود در لیست 30 گنجینه گمشده جهان است. این جواهرات در سال 1907 و از قلعه دوبلین (Dublin Castle) به سرقت رفتند. جواهرات ملکه ایرلند یک ستاره نگین‌دار و بسیار سنگین بود که به عنوان نمادی بسیار مهم به حساب می‌آمد. این جواهرات شامل یک الماس 333 قیراطی صورتی رنگ و و پنج گردنبند طلا بود. یکی از مورخان ایرلندی در مقاله‌ای نوشت:

نظام سنت پاتریک (Order of St. Patrick) در سال 1783 تاسیس شد تا به مقامات بلندمرتبه ایرلندی پاداش‌هایی را ارائه کند. در آن زمان که این جواهرات ساخته شدند، بریتانیایی‌ها بر ایرلند کنترل کاملی داشتند.

این جواهر ارزشمند از 394 سنگ قیمتی از جواهرات ملکه شارلوت (Queen Charlotte) ساخته شده بود. در ساخت این جواهر قیمتی از سنگ‌های تامین شده توسط یک سلطان ترکیه‌ای نیز استفاده شده بود.

در زمان به سرقت رفتن این جواهرات، آن‌ها در یک کتابخانه نگهداری می‌شدند. هنوز به طور دقیق از سایر قاین جواهرات و یا محل فعلی آنان اطلاعاتی در دست نیست. در طول تاریخ تعدادی زیادی از افراد از جمله فرانسیس شکلتون (Francis Shackleton) به عنوان برادر فرد مشهوری با نام ارنست شکلتون (Ernest Shackleton) به عنوان مظنونان اصلی این سرقت معرفی شده‌اند.

7- اشعار گمشده سافو

گنجینه گمشده

اشعاری که دیگر هیچ اثری از آنان باقی نمانده، یکی از 30 گنجینه گمشده تاریخ هستند! در هفتمین قرن پیش از میلاد مسیح، شاعری با نام سافو (Sappho) همچون شکسپیر زمان خود شناخته می‌شد. او در میان بسیاری از یونانیان باستان مورد توجه قرار داشت؛ چرا که وی یکی از بهترین شاعران تاریخ یونان بود. متاسفانه برای ما تنها تعداد اندکی از اشعار او باقی مانده‌اند. با این حال، به تازگی بخش‌هایی از دو شعر قدیمی سافو توسط دانشگاه آکسفورد به نمایش درآمده است. در یکی از این اشعار سافو از برادرانش گفته و دیگری در مورد عشق‌های یک‌طرفه سروده شده است. این اشعار توسط یک گروه ناشناس از بازار آثار باستانی خریداری شده بودند. در زمانی گفته می‌شد که از این اشعار برای مومیایی‌های مصر باستان نیز استفاده شده بود و نگرانی‌هایی از بابت دزدیده شدن و به غارت رفتن آنان نیز مطرح شد.

8- گنجینه‌های اسقف مرحوم: به سرقت رفته توسط دزدان دریایی

گنجینه گمشده

گنجینه گمشده ای که توسط دزدان دریایی به سرقت رفت! در سال 1357 میلادی، سائو ویسنته (São Vicente) با کشتی خود از لیسبون (Lisbon) به سمت آویگنون (Avignon) در فرانسه حرکت کرد. در این کشتی، گنجینه‌های به غارت رفته توسط تئوبالدو د کاستیلون (Teobaldo de Castillon) به عنوان یکی از اسقف‌های فراری از لیسبون نیز قرار داشت. این گنیجنه گمشده شامل طلا، نقره، حلقه‌ها،‌پرده‌ها، جواهرات و بشقاب‌های قیمتی بود. زمانی که این کشتی در نزدیکی شهر کارتاجنا (Cartagena) در حوالی اسپانیای مدرن حرکت می‌کرد، توسط گروهی از دزدان دریایی مسلح مورد حمله قرار گرفت. یکی از کشتی‌های مربوط به دزدان دریایی که توسط فردی با نام آنتونیو بوتافوک (Antonio Botafoc) هدایت می‌شد بعد‌ها پس از به گل نشستن دستگیر شد. اما کشتی دیگری که توسط مارتین یانس (Martin Yanes) در حال هدایت بود، هیچگاه پیدا نشد و تاکنون از خدمه آن و یا گنجینه‌های به سرقت رفته هیچ اطلاعاتی به دست نیامده است.

 

9- اثر هنری قضات شایسته

گنجینه گمشده

سارقانی که تصمیم گرفتند تکه‌ای از یک تابلوی هنری را به سرقت ببرند! اثر هنری قضات شایسته یک تابلوی با ارزش و قدیمی از مجموعه “Ghent Altarpiece” است که توسط دو برابر با نام هوبرت (Hubert) و جان ون ایک (Jan van Eyck) در قرن پانزدهم نقاشی شده است. این مجموعه نقاشی هم‌اکنون نیز در کلیسای سنت باوو (Saint Bavo) در بلژیک قرار دارد. فیلیپ سوم، دوک بورگوندی (Philip the Good) احتمالا یکی از سواران اسب‌های نمایش داده شده در این اثر هنری است. از بین این مجموعه اثر، تابلوی قضات شایسته در سال 1934 دزدیده شد و دیگر بعد از آن نیز هیچ اطلاعاتی از‌آن به دست نیامد.

با وجود گذشت زمان چندین ساله، هنوز این مورد در جریان بوده و تاکنون یک پرونده 2 هزار صفحه‌ای از آن تشکیل شده است. پیش از این زمان نیز چندین بار تلاش‌هایی برای دزدیدن این تابلو و قسمت‌های دیگری از مجموعه Ghent Altarpiece صورت گرفته بود.

10- الماس فلورنتین

گنجینه گمشده

الماس 133 قیراطی فلورنتین، یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی در جهان و یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 30 گنجینه گمشده به شمار می‌رود. اینکه این الماس به کدام منطقه تعلق داشته و اکنون کجاست، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در نوامبر 1918 این الماس متعلق به خانواده سلطنتی هابسبورگ بود که در زمان جنگ جهانی اول در سمت شکست‌خوردگان امپراطوری اتریش-مجارستان قرار داشت. این خانواده الماس صورتی رنگ را در یک بانک سوئیسی به سپرده گذاشتند تا وکیلی اتریشی با نام برونو استاینر (Bruno Steiner) این الماس و سایر جواهرات این خانواده سلطنتی را با قیمتی مناسب برای آنان به فروش برساند. هنوز مشخص نیست که بعد از این رویداد چه اتفاقاتی افتاد. اخبار منتشر شده در سال 1924 حکایت از آن داشت که وکیل مذکور بعدها به جرایم مختلف دستگیر و سپس تبرئه شد. این احتمال وجود دارد که بعد از جنگ جهانی اول، الماس فلورنتین به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شده و اکنون الماس‌های کوچک‌تری از آن در دست صاحبان مختلف قرار دارد.

11- نقاشی گمشده داوینچی

گنجینه گمشده

در سال 1505، لئوناردو دا وینچی یک اثر هنری جدید را به مناسبت پیروزی سال 1440 ایتالیا (به رهبری فلورانس) در نبرد انگیاری (Battle of Anghiari) خلق کرد. این اثر که در سالن شهر فلورانس به نمایش درآمده بود، در سال 1563 و در بازسازی توسط معماری با نام جورجیو واساری (Giorgio Vasari) ناپدید شد. در سال 2012 تیمی از محققان اعلام کردند که نقاشی دیواری دا وینچی گم نشده، در واقع جورجیو واساری نقاشی مورد نظر خود را بر روی اثر ارزشمند او ترسیم کرده است! اما با این حال هنوز این ادعا مورد تایید قرار نگرفته و نقاشی دیواری لئوناردو دا وینچی نیز در میان یکی از 30 گنجینه گمشده جهان قرار دارد.

12- منوره از معبد دوم

گنجینه گمشده

بین سال‌های 66 الی 74 میلادی، شورشیان یهودی سعی برای آزادسازی اسرائیل از حکومت روم داشتند و به همین سبب، با ارتشی از رومیان به جنگ برخواستند. اما شورشیان دچار ضربه بحرانی شدند؛ چرا که اورشلیم توسط یک ارتش رومی به رهبری تیتوس (Titus) به تسخیر درآمد. در پی این رویداد، معبد دوم نابود شد و ارتش رومیان این گنجینه را به روم بردند. در میان این گنجینه های گمشده، مِنوره به عنوان شمعدانی هفت‌شاخه نیز وجود داشت.

طاق تیتوس (Arch of Titus) که در روم واقع شده، شاهد صحنه‌ای تاریخی از انتقال منوره به روم بوده است. گفته می‌شود که در هنگام حمل این گنجینه تاریخی، منوره در حجم یک شی بسیار بزرگ در اندازه سربازان دیده شده است. سرنوشت منوره بعد از آورده شدن به روم نامشخص است و به همین جهت در لیست 30 گنجینه گمشده جهان قرار گرفته است. برخی از مردم فکر می‌کنند که هنوز ممکن است این گنجینه گمشده را در جایی از روم پیدا کنند.

13- طومار مسی

گنجینه گمشده

طوماری از جنس مس، که موقعیت بسیاری از گنج‌های جهان بر روی آن درج شده است. بدون شک یکی از عجیب‌ترین اکتشافات مربوط به طومارهای دریای مرده (طومارهای بحر المیّت) در نزدیکی وادی قمران، کتیبه‌ای از جنس مس بوده و موقعیت بسیاری از گنجینه‌های پنهان در جهان بر روی آن درج شده است. این کتیبه مسی هم‌اکنون در موزه‌ای در اردن نگهداری می‌شود. هنوز در مورد واقعی و یا افسانه‌ای بودن موقعیت این گنجینه ها اطلاعاتی در دست نیست. در زمان حکاکی این نوشته‌ها بر روی این کتیبه مسی، ارتش رومیان در حال فرار از قیام یهودیان بودند؛ چرا که رومیان توانسته بودند اورشلیم را به تسخیر خود درآورده و معبود دوم را تخریب کنند.

برخی از محققان بر این باورند که این گنجینه‌ها واقعی بوده و سال‌ها قبل از آنکه معبد دوم تخریب شود، در این مکان مخفی شده است. از سوی دیگر، برخی نیز معتقدند که لیست این گنجینه‌ها بسیار زیاد است؛ به همین جهت این احتمال وجود دارد که با لیست یک گنجینه افسانه‌ای سر و کار داشته باشیم.

14- سرقت هنری از موزه ایزابلا استوارت گاردنر

گنجینه گمشده

در 18 مارس 1990 میلادی، دو سارق متخصص که لباس افسران پلیس را بر تن کرده بودند، به موزه ایزابلا استوارت گاردنر دستبرد زده و توانستند 13 اثر هنری به ارزش 500 میلیون دلار را به سرقت ببرند. این موزه در سال 1903 توسط ایزابلا استورات گاردنر تاسیس شده بود. او یکی از علاقه‌مندان به هنر بود و به همین جهت آثار ارزشمندی از هنرمندان مختلف را می‌توان در موزه او مشاهده کرد. در میان آثار به سرقت رفته از این موزه می‌توان به سه اثر از نقاش هلندی با نام رامبرانت (Rembrandt) و پنج اثر دیگر از هنرمند فرانسوی یعنی ادگار دگاس (Edgar Degas) اشاره کرد. هویت سارقان ناشناخته بوده و تاکنون هیچ اطلاعاتی از آثار به سرقت رفته به دست نیامده است. گفته می‌شود که سارقان این موزه هم‌اکنون از دنیا رفته و این نقاشی‌ها نیز یا دوباره گمشده و یا اینکه از بین رفته‌اند. علیرغم ارزش بالای این آثار هنری، فروش آنان امری بسیار سخت است و خریداران آن به سادگی متوجه می‌شوند که در حال خریداری یک جنس سرقتی بوده و ممکن است به اتهامات مختلفی محکوم شوند. با این حال، لیست آثار به سرقت رفته از این موزه نیز یکی از موارد موجود در لیست 30 گنجینه گمشده جهان جای گرفته است.

15- انسان پکن

گنجینه گمشده

فسیل انسان‌های پکن نیز یکی دیگر از موارد عجیب حاضر در لیست 30 گنجینه جهان هستند. فسیل‌های انسان پکن برای اولین بار در سال 1923 میلادی در غاری در نزدیکی شهر پکن در چین پیدا شد. انسان پکن، اولین نمونه کشف شده از انسان راست‌قامت است که قدمت آن به 680 الی 780 هزار سال پیش بازمی‌گردد. این فسیل‌ها در سال 1941 و طی حمله ژاپن به چین ناپدید شدند. محل فعلی این فسیل‌ها نشاناخته است. برخی می‌گویند که این فسیل‌ها در مسیر انتقال دریایی به آمریکا گمشده و برخی دیگر نیز معتقدند که این فسیل‌ها احتمالا هنوز در چین هستند.

16- منبع کیو

گنجینه گمشده

یکی از عجیب‌ترین موارد موجود در لیست 30 گنجینه گمشده جهان، نوشته‌های عجیب و غریبی هستند که به عنوان منبع کتب مقدس معرفی می‌شوند. منبع یا سند کیو، یک منبع مکتوب فرضی است که برای انجیل متی و انجیل لوقا در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود که این سند فرضی مکتوب، در واقع منبعی برای این دو انجیل =بوده و نقل‌ قول‌هایی از عیسی مسیح را در خود جای داده بود. دانشمندان مدرن این سند فرضی را با نام منبع کیو می‌شناسند که قدمت آن به قرن اول میلادی برمی‌گردد. مسئله موجودیت سند کیو به این علت مطرح می‌شود که برخی از متون در انجیل متی و لوقا عینا تکرار شده‌اند. با آنکه گفته می‌شود انجیل مرقس در واقع منبعی برای هردوی انجیل‌های متی و لوقا بوده، اما برخی متون در این انجیل‌ها در انجیل مارک وجود ندارند و احتمالا از منبع دیگری نقل شده‌اند. مشکل اصلی اینجاست که حتی در صورت موجودیت منبع کیو، هیچ اثری از آن وجود نداشته و احتمالا این متن مقدس در طول قرن‌ها نابود شده است.

17- طلا در دریاچه تاپلیتز

گنجینه گمشده

بر اساس افسانه‌های موجود، همزمان با پایان جنگ جهانی دوم، یکی از نیروهای آلمان نازی به رهبری ارنست کالتنبرونر (Ernst Kaltenbrunner) در زمان فرار از دست متفقین، همراه با مقادیر بسیاری از طلا در دریاچه تاپلیتز در اتریش غرق شده است. در آن زمان جستجوی بسیاری برای این طلاها صورت گرفت، اما تاکنون هیچ خبری از آنان نشده است. گنجینه گمشده در دریاچه تاپلیتز تاکنون افراد زیادی را به طمع واداشته و به کام مرگ کشانده است!

این احتمال وجود دارد که داستان مذکور تنها در حد یک افسانه تاریخی باشد. با این حال کارشناسان ادعا می‌کنند که این دریاچه دارای نقاط بسیار تاریکی است که امکان غواصی در آن را مشکل می‌سازد. تاکنون غواصان بسیاری سعی داشته‌اند که این ذخایر طلا را از دریاچه تاپلیتز به بیرون آورند اما مشکلات یاد شده آنان را به کام مرگ کشانده است.

18- نقاشی گمشده رافائل

گنجینه گمشده

یک نقاش ایتالیایی با نام رافائل سانزیو (Raphael Sanzio) که بین سال‌های 1483 تا 1520 می‌زیست، یک تصویر پرتره از مردی جوان را نقاشی کرد. هویت مردی که در این عکس به چشم می‌خورد و تاریخ دقیق این نقاشی در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. این نقاشی در شهر کراکوف لهستان و در موره سزارتوریسکی (Czartoryski Museum) نگهداری می‌شد تا اینکه در سال 1939 میلادی ارتش آلمان با حمله به لهستان، این نقاشی را به سرقت بردند. قرار بود که بعدها این نقاشی در گالری هنری لینز (Linz Art Gallery) در اتریش قرار گیرد.

اما این مرکز هنری هرگز ساخته نشد و نقاشی مذکور آخرین بار در کله هانس فرانک (Hans Frank) در ژانویه 1945 در کشور آلمان دیده شد. فرانک یک مقام نازی بود که مسئولیت اشغال لهستان به او محول شده بود؛ جایی که او جنایات جنگی آلمان‌ها را در لهستان به اجرا گذاشت و بخش اعظمی از یهودیان لهستان را به قتل رساند. پس از جنگ جهانی دوم او محاکمه و به اعدام محکوم شد. محل نقاشی رافائل به عنوان یکی از 30 گنجینه گمشده جهان که در کلبه وی قرار داشت، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

19- صندوق سلطنتی

گنجینه گمشده

در سال 1800 میلادی، شاهزاده ایزابلا سزارتوریسکا (Izabela Czartoryska) یک صندوق سلطنتی را ایجاد کرد و در آن مجموعه‌ای از آثار هنری خانواده‌های سلطنتی را که بر لهستان حکومت می‌کردند را قرار داد. این آثار شامل جواهراتی متعلق به پادشاهان سلطنتی و آثار هنری مربوط به هنرمندان تاریخی بود. در سال 1800 به علت فقدان وجود یک پادشاهی نیرومند، ابرقدرت‌های آن زمان مانند روسیه، اتریش و … توانستند لهستان را چندین مرتبه تجزیه و تقسیم کنند. صندوق سلطنتی نیز در طی همین رویدادها به دست نازی‌های آلمان افتاد و اکنون از محتویات این گنجینه گمشده هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

20- نمایشنامه گمشده ویلیام شکسپیر

گنجینه گمشده

Love’s Labou’s Won نام یکی از نمایشنامه‌های ابداع شده توسط ویلیام شکسپیر بود که امروزه هیچ سند نسخه دیگری از آن وجود ندارد. گفته می‌شود که این نمایش به دنباله نوشتن کمدی Love’s Labour’s Lost در سال 1590 منتشر شده است. اسناد موجود از سال‌های 1590 تا 1600 نشان می‌دهند که این نمایش در سال 1590 منتشر شده و حتی تا سال 1603 نیز به فروش می‌رفته است.

برخی از محققان بر این باورند که تمامی پرونده‌های مربوط به این بازی، به بازی دیگری تحت عنوان «هیاهوی بسیار برای هیچ» (Much Ado About Nothing) اشاره دارند. بر همین اساس، «کمپانی سلطنتی شکسپیر» (Royal Shakespeare Company) نیز امروزه نمایشنامه Much Ado About Nothing را تحت عنوان Love’s Labou’s Won نام‌گذاری کرده است.

21- انجیل قرن اول

گنجینه گمشده

از قدیمی‌ترین نسخه‌های باقی‌مانده از انجیل‌های مسیحی می‌توان به مواردی از قبیل انجیل متی (Matthew)، مارک (Mark)، لوقا (Luke) و جان (John) اشاره کرد. قدمت این انجیل‌ها، به قرن اول میلادی باز‌می‌گردد، با این حال بسیاری از محققان باور دارند که برخی از آنان در نیمه دوم قرن اولیه میلادی نوشته شده‌اند. همین امر، موجب طرح سوالات بسیاری شد. آیا امروزه نسخه‌ای از این انجیل‌ها باقی مانده است؟ چگونه می‌توان قدمت آنان را تعیین کرد؟ اگر هیچ نسخه‌ای از این انجیل‌ها وجود ندارد، آیا باید بپذیریم که برخی از آنان در نیمه دوم قرن اولیه میلادی نوشته‌ شده‌اند؟

در سال 2015 محققان گزارش دادند که آن ها یک قسمت از انجیل مارک را در یک ماسک مومیایی پیدا کرده‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بر روی دست‌خط و قدمت کربنی، محققان به این نتیجه رسیدند که قدمت این تکه از انجیل به قرن اول بازمی‌گردد. با این حال، هنوز هیچ جزئیاتی از متن دقیق آن منتشر نشده است.

22- ماسک فون

گنجینه گمشده

این سنگ مرمر که با نام «ماسک فون» (Mask of a Faun) شناخته می‌شود، مخلوقی نیمه‌انسان و نیمه‌بز را نشان می‌دهد که توسط هنرمند مشهور ایتالیایی یعنی میکل آنژ (Michelangelo) ساخته شد. این مجسمه هنری که در موزه بارجلو (Bargello Museum) در فلورانس ایتالیا نگهداری می‌شد، در سال 1944 به سرقت رفت. سربازان بخش 305 آلمان نازی ضمن پیوستن به سربازان قسمت دهم این ارتش، به عنوان سارقان این ماسک معرفی شده‌اند. این ماسک بین روزهای 22 الی 23 آگوست در یک کامیون قرار داده شد و از آن زمان به بعد تاکنون هیچ اطلاعات دیگری از آن وجود ندارد و بدین ترتیب ماسک فون نیز به عنوان یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 30 گنجینه گمشده قرار گرفت.

23- سن فرانسیس و سن لارنس در زمان ولادت عیسی

گنجینه گمشده

اثر «سن فرانسیس و سن لارنس در زمان ولادت عیسی» (Nativity with St. Francis and St. Lawrence)، یک نقاشی هنری است که در سال 1609 توسط هنرمند ایتالیایی با نام کاراواجو (Caravaggio) خلق شد. این نقاشی، تولد عیسی مسیح را به عنوان یک نوزاد از خانواده‌ای فقیر نشان می‌دهد که بر روی پشته‌ای علف دراز کشیده است. این نقاشی در سال 1969 در کلیسای پالرمو در سیسیل ایتالیا هدف سرقت واقع شد. از آن زمان تاکنون دیگر از این اثر هیچ خبری نشده و مشخص نیست که چه کسی آن را به سرقت برده است. در سال 2015 یک نسخه جایگزین از این نقاشی در همان کلیسا مجددا رونمایی شد.

24- تخم مرغ عید پاک رومانوف

گنجینه گمشده

جواهراتی در شبک تخم مرغ زینتی که به سرقت رفته و در لیست 30 گنجینه گمشده تاریخ قرار گرفتند! بین سال‌های 1885 تا 1916، در حدود پنجاه تخم مرغ مخصوص عید پاک در فرم جواهر برای مراسم خانوادگی امپراطوری روسیه توسط شرکت فابرژه (Fabergé) ساخته شد. این شرکت در آن زمان توسط پیتر کارل فابرژه (Peter Carl Fabergé) اداره می‌شد.

این تخم مرغ‌ها در واقع دستاورد‌های حرفه‌ای این خانه معروف جواهرسازی روسیه بود که تعداد 10 عدد از آنان طی سال‌های 1885 تا 1893 و در زمان سلطه الکساندر سوم (Alexander III) ساخته شد. 40 تای دیگر از این تخم مرغ‌ها در زمان امپراطوری پسرش نیکولاس دوم (Nicholas II) به این خاندان سلطنتی تحویل داده شد. او نیز سالانه یکی از آنان را به مادر و دیگری را به همسرش می‌داد.

انقلاب روسیه منجر به اعدام نیکولاس دوم و در واقع آخرین شاهزاده روسیه و دیگر خانواده‌های رومانوف شد. پس از مرگ آن‌ها، این 50 تخم مرغ به عنوان یکی از 30 گنجینه گمشده شناخته شده و احتمالا در حال حاضر در اختیار کلکسیونرهای خصوصی در نقاط مختلف جهان قرار دارد.

25- جام ژول ریمه

گنجینه گمشده

جام طلای ژول ریمه، در واقع همان کاپ جام جهانی است! او ایده‌پرداز طرح برگذاری جام جهانی فوتبال بود و بعد از برگذاری اولین دوره جام جهانی در سال 1930، این کاپ قهرمانی کهه «جام ژول ریمه» نام داشت، به تیم برنده اهدا شد. این کاپ توسط آبل لافلئور (Abel Lafleur) ساخته شد و طی سال‌های 1930 تا 1970 به تیم‌های پیروز این تورنمت اهدا می‌شد و شکل و شمایل آن با ظاهر امروزی جام جهانی متفاوت بود.

بر اساس قوانین فیفا (FIFA)، اولین تیمی که بتواند 3 مرتبه عنوان قهرمانی کاپ ژول ریمه را کسب کند، صاحب همیشگی آن خواهد بود. این اتفاق در سال 1970 رخ داد و تیم ملی برزیل توانست برای سومین بار این کاپ را به خود اختصاص دهد. بعد از آن، کاپ ژول ریمه به برزیل منتقل و کاپ دیگری برای قهرمان جام جهانی ساخته شد.

در سال 1983 این کاپ از ریو دو ژانیرو (Rio de Janeiro) به سرقت رفت و از آن زمان تاکنون دیگر هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. گفته می‌شود که سارقین احتمالا این کاپ را ذوب کرده و بعد آن را به فروش رسانده‌اند. در سال 2015 یک مرکز خبری گزارش داد که پایه سنگی اصلی کاپ ژول ریمه در زیرزمین مرکز فیفای کشور سوئیس یافت شده است. این پایه سنگی تا سال 1954 در حال استفاده بود تا زمانی که یک پایه جدید برای این کاپ ساخته شد.

26- گنجینه نمرود

گنجینه گمشده

شهر باستانی نمرود در عراق امروزی واقع شده و پایتخت آشوریان در زمان امپراطوری آشور-ناصیر-پال دوم (Ashurnasirpal II) طی سال‌های 889 تا 859 پیش از میلاد بود. او کاخ جدیدی را در نمرود با امکانات جدیدی احداث کرد. رویدادهای اخیر، روزگار خوشی را برای این ناحیه رقم نزده است. گروه تروریستی داعش این شهر باستانی را در ژوئن 2014 به تصرف گرفته و تا نوامبر 2016 آن را تحت سلطه خود قرار داده بودند.

تا آن زمان، داعش بخش‌هایی از شهر را منفجر کرد و خرابی‌های بسیاری را به بار آورد. بعد از بازپس‌گیری این شهر، غارت‌ها شروع شد؛ چرا که نظارت‌های امنیتی در وضعی بحرانی نامطلوب داشت. بسیاری از گنجینه‌های نمرود نابود شده‌اند و تعدادی از آنان نیز امکان بازسازی دارند. با این حال بخش‌های بسیاری هم‌اکنون در بازار سیاه خرید و فروش می‌شوند.

27- دوربین گمشده جرج مالوری

گنجینه گمشده

جرج مالوری (George Mallory) و اندرو ایروین (Andrew Irvine) نام دو کوهنورد انگلیسی بود که در تاریخ 8 ژوئن 1924 و در زمان نزدیک شدن به قله اورست ناپدید شدند! گفته می‌شود که احتمالا وقوع یک طوفان بزرگ آنان را به کام مرگ کشانده باشد. در سال 1953، یک تیم کوهنوردی به سرپرستی ادموند هیلاری (Edmund Hillary) توانستند به قله اورست صعود کنند. یک پرسش بزرگ این بود که آیا مالوری و ایروین موفق به صعود شده بودند یا خیر؟ جسد مالوری در سال 1999 کشف شد و شواهد نشان می‌داد که سقوط علت اصلی مرگ وی بوده است.

اگر گروه‌های اکتشافی بتوانند او را نیز پیدا کنند، احتمالا دوربین او هم پیدا خواهد شد. اگر فیلم موجود در این دوربین هنوز سالم باقی مانده باشد، می‌توان به یک سوال بسیار مهم پاسخ داد: چه کسی برای اولین بار توانست به قله اورست صعود کند؟ آیا این دو کوهنورد انگلیسی، پیش از مرگ توانسته بودند به قله برسند یا اینکه اتفاقی ناگوار آن‌ها را از این امر محروم ساخته بود؟

28- نقاشی لدا و قو

گنجینه گمشده

نقاشی لدا و قو (Leda and the Swan) صحنه‌ای اساطیری و باستانی را نمایش می‌داد. جای که خدای زئوس با تبدیل شدن به یک «قو» به همخوابگی با لدا می‌پردازد. میکل آنژ به عنوان هنرمند مشهور ایتالیایی که طی سال‌های 1475 تا 1564 می‌زیست، خالق این اثر هنری بود. این نقاشی نیز همانند سایر موارد موجود در لیست 30 گنجینه گمشده جهان، گم و یا به سرقت رفته است. در حال حاضر تنها نسخه‌هایی کپی از این نقاشی در دسترس هستند که نمای آن را به شکلی تماما برهنه به تصویر کشیده‌اند. هنوز علت گم شدن این نقاشی مشخص نیست، اما از 500 سال قبل تا به امروز، تعدادی از نقاشی‌های حاوی هنر برهنگی به دلایل نامعلومی نابود شده‌اند.

29- زندگی ژنرال ویا

گنجینه گمشده

زندگی ژنرال ویا (Life of General Villa) نام یک فیلم گمشده است که زندگینامه فرانسیسکو پانچو ویا (Francisco “Pancho” Villa) را به تصویر می‌کشد. ژنرال ویا طی سال‌های 1878 تا 1923 زندگی می‌کرد و در چندین جنگ در برابر رهبران مکزیک حضور داشت. با وجود آنکه این فیلم تا حد بسیاری حالت تخیلی به خود گرفته بود، باز هم نبردهای زندگی واقعی نژرال ویا را تشریح می‌کرد. ژنرال ویا خودش قراردادی را با کمپانی فیلم‌سازی میوچوال (Mutual Film Corporation) امضا کرد تا در ازای به تصویر کشیده نبردهای او و یارانش، در بخشی از درآمد حاصل از فروش نیز سهیم شود. با وجود اینکه فیلم مذکور برای نمایش عمومی عرضه شد، در حال حاضر هیچ اثری از آن نیست. نیروهای ژنرال ویا مدتی بعد از عرضه این فیلم، به نیومکزیکو پیوسته و گروهی از آمریکایی‌ها را به قتل رساندند و همین امر ژنرال را به دشمن آمریکا تبدیل می‌کرد. یک عملیات نظامی آمریکایی به مکزیک در سال 1916 برای دستگیری او ناکام ماند، اما او در سال 1923 در نهایت ترور شد.

30- اولین فیلم بلندمدت جهان

گنجینه گمشده

«داستان گروه کلی» (Story of the Kelly Gang) که در سال 1906 در استرالیا عرضه شد، اولین فیلم بلندمدت در تاریخ سینمای جهان بود. این فیلم 1 ساعته، داستان جالبی از «ند کلی» (Ned Kelly) و گروهش را در قرن نوزدهم روایت می‌کرد.

این فیلم موفقیت‌های بسیاری را نصیب خود ساخت. «داستان گروه کلی» در روز بوکس ملبورن در سال 1906 به نمایش درآمد و مخاطبان بسیاری را از سراسر کشور جذب کرد. تا اواخر سال 1907 این فیلم در نیوزلند و انگلستان هم به نمایش درآمد.

اما تبعات بدی که این فیلم برای مخاطبین آن در پی داشت، به هیچ وجه پیش‌بینی نمی‌شد! در ماه می سال 1907، پنج کودک محلی در شهر ویکتوریا به یک استودیوی عکاسی وارد شده و با گروگان‌گیری دانش‌آموزان مدرسه دست به سرقت پول‌های آن زدند.

متاسفانه امروزه هیچ اثری از این فیلم باقی نمانده و در دهه 70 میلادی گفته می‌شد که تنها چند عکس از آن باقی مانده است. کشف برخی از قطعات این فیلم و اتصال آنان به همدیگر توانسته یک چهارم از آن را بازسازی کند، اما هنوز بخش اعظمی از اولین فیلم بلندمدت جهان به شکلی گمشده باقی مانده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. سلام دوستان تمام اجناسی که از ایران بردن مثال قطره آبی از دریا به وقت خودش همه گنجهای ایران به دست اهل فن بیرون میاد فقط وقت و سرمایه خودتان را بیهوده ازدست ندهید

  2. همشو به تاراج بردن کیا توجه کیا svhkllg;j رمز یابی

  3. از ایران خیلی چیز دزدیدن میشه اونا رو هم لیست کنید

  4. سخی چی میگی تو افغانستان از اولشم هیچییییی نداشت

    ما داشتیم که کشیدنش بالا اجنبی ها

  5. کشور ما نیز ثروتا زیادی داشت زمانی

  6. همهی اینا تو موزه مترو پلیکن نیویورک انبار کردن

  7. معلومه یکی بوده دزد همشون
    بهتره اسمشم نگیم!!!!