برقراری ارتباط با بیگانگان تا سال 2018؛ پیام انسان برای موجودات فضایی ارسال می‌شود!

به نظر شما ارتباط با بیگانگان چگونه خواهد بود؟ دانشمندان سعی دارند تا پایان سال 2018 میلادی، پیام انسان را برای موجودات فضایی ارسال کنند !

پیش از به پایان رسیدن سال 2018، دانشمندان سعی خواهند کرد با ارسال پیامی به منظومه‌های همسایه خود را به موجودات فضایی معرفی کنند! این پیام فضایی به سیاراتی ارسال می‌شود که در منطقه حیات‌پذیر منظومه‌های خود قرار دارند. با این حال بسیاری از ستاره‌شناسان با چنین ایده‌ای مخالف هستند؛ چرا که معتقدند این کار ممکن است پایانی بر زندگی بشر در کره زمین باشد. به راستی اگر گونه‌ای متخاصم از موجودات فضایی پیام ما را دریافت کند، چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود؟

از قدیم الایام تاکنون اسرار کیهان معمایی پیچیده برای انسان به شمار می‌رود. این اسرار در طول تاریخ با افسانه‌ها و اساطیر بسیاری آمیخته شده است.

حیات‌های جدید از میلیون‌ها سال پیش در دست تکامل بوده و سیکل دائمی آفرینش، سازندگی و تحول جاودان خود را ادامه می‌دهد. آزمایش‌های بی‌شمار در نقاط گوناگون کره زمین نشان‌ می‌دهد که قشر زمین در حدود 4000 میلیون سال پیش به وجود آمد، همانطور که انسان یک میلیون سال پیش وجود داشته است. از این جریان عظیم، تنها 7000 سال از آن برای ما مشخص شده که تازه همین مقدار اندک، با جسارت‌ها و شجاعت‌های فراوان به دست آمده است. این مدت زمان کوتاه در مقام مقایسه با میلیون‌ها سال تاریخ کیهان و جهان هستی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

ما که نمونه خلقت و آفرینش هستیم، 400 هزار سال طول کشیده تا به قد و قامت امروزی خود رسیده‌ایم. چه کسی می‌تواند دلایل ارزنده و محکمی بر عدم وجود حیات بیگانه و یا موجودات هوشمند مشابه ما در سایر سیارات اراده دهد؟ با این تفاسیر به هیچ وجه نمی‌توان شانس وجود حیات و یا تمدن‌های هوشمند در سایر کرات را رد کرد.

ما انسان‌ها از آنجا که تنها گونه هوشمند شناخته شده از دیدگاه خود هستیم، برای ملاقات با هم‌نوعان خود در سایر نقاط جهان اشتیاق بسیاری داریم. در صورتی که موجودات فضایی در همین منظومه‌های همسایه ما حضور داشته باشند، احتمالا ملاقات ویژه‌ای را برای ما در نظر خواهند داشت!

ارتباط با بیگانگان

به امید کشف حیات فرازمینی و ارتباط با بیگانگان هوشمند ، ستاره‌شناسان می‌خواهند پیام‌هایی را به سیارات فراخورشیدی ارسال کنند که به طور بالقوه از شرایط مناسبی برای حیات برخودارند. دانشمندان تصمیم گرفته‌اند به جای آنکه منتظر باشند تا سر و کله‌ی بیگانگان پیدا شود، خودشان دست به کار شده و به پیشواز آشنایی با فرازمینی‌ها بشتابند. محققان امیدوارند که این پیام‌ها به دست گونه‌ای از موجودات فضایی ساکن در گوشه‌ای از کیهان برسد و آنان نیز بتوانند از وجود ما اطلاع پیدا کنند.

در برهه زمانی فعلی، رویای ارتباط با بیگانگان و ملاقات آنان اندکی فانتزی و تخیلی به نظر می‌رسد. اما با این وجود ستاره‌شناسان هشدار داده‌اند که این ایده ممکن است مقدمه‌ای بر پایان نژاد بشر باشد. تصور کنید که اگر این پیام از سوی بیگانگان متخصام دریافت شود، چه پیامدهایی در انتظار نژاد انسان خواهد بود؟

پروفسور استیون هاوکینگ که همواره موضع شفافی را در این زمینه داشته است، مجددا بر این امر تاکید کرده و می‌گوید ایده ملاقات با بیگانگان ممکن است بسیار بدتر از آن باشد که در اذهان ما می‌گنجد. او پیش‌تر درباره برقراری ارتباط با بیگانگان گفته بود که برقراری ارتباط با یک تمدن پیشرفته‌تر می‌توانند مانند برخورد کریستف کلمب با بومیان آمریکایی باشد. اگر چنین سناریویی را به ملاقات‌های بین ستاره‌ای نسبت دهیم، باید بپذیریم که سرنوشت خوبی در انتظارمان نخواهد بود!

سازمان جستجوی فعال هوش فرازمینی (Active SETI) به عنوان یک موسسه مستقر در سان فرانسیسکو می‌خواهد در سال 2018 به پیشواز آشنایی با بیگانگان برود.

داگلاس واکوک به عنوان یکی از محققان موسسه ستی (SETI) و سرپرست اجرای این ماموریت بسیار مهم و کلیدی در این باره می‌گوید:

اگر ما در پی مبادله یافته‌ها و اکتشاف مفاهیم جدید درباره دنیای اطراف خود هستیم، لازم است که حتما این اطلاعات را با همدیگر به اشتراک بگذاریم. من معتقدم که نژاد انسان می‌تواند با ارسال چنین پیام‌هایی به وجود بیگانگان هوشمند در کرات دیگر پی ببرد.

اکنون برای پنهان شدن بسیار دیر شده و ما باید برای نشان دادن خود تصمیم بگیریم. بیگانگان منتظر علامت روشنی از سوی ما هستند تا در نهایت بتوانیم با آنان ملاقات کنیم.

موسسه ستی قصد دارد اولین پیام رادیویی خود به فضای بیرونی زمین را تا پایان سال 2018 ارسال کند. این پیام‌ها باید به گونه‌ای باشند که موجودات فضایی بتوانند به سادگی آنان را رمزگشایی کرده و منظور آن دست پیدا کنند. گفته می‌شود که قرار است این پیام‌ها حاوی مفاهیمی از فیزیک و ریاضیات باشند. اگرچه باید توجه داشت که تصمیم‌گیری در مورد نوع پیام ارسالی کار آسانی نیست و دانشمندان باید به یک توافق جامع در این زمینه برسند.

ارتباط با بیگانگان

برای ارتباط با بیگانگان و کشف ردپایی از آنان، موسسه ستی سعی دارد که منظومه‌های فراخورشیدی همسایه را هدف ارسال این پیام‌ها قرار دهد؛ چرا که در منظومه‌های نزدیک نیز سیارات شبه زمین بسیاری یافت می‌شوند.

چه کسی می‌داند؟ شاید یکی از همین منظومه‌های خورشیدی همسایه ما، دارای سیاره‌ای باشد که موجودات هوشمندی در آن زندگی می‌کنند و منتظر دریافت یک پیام از سوی ما برای برقراری ارتباط هستند!

باید توجه داشت که روش‌های بسیاری برای مصورسازی پیام‌ها وجود دارد. برای مثال ما انسان‌ها می‌توانیم هریک از اشیای سه بعدی در محیط اطراف خود را در قالب یک تصویر 2 بعدی بر سطح یک کاغذ پیاده‌سازی کنیم. حتی اگر بیگانگان برای انتقال پیام‌های خود از تصاویر استفاده کنند، باز هم این احتمال وجود دارد که نتوانند به طور دقیق از معنا و مفهوم پیام‌های ما مطلع شوند.

با این وجود، ایده ارسال پیام برای موجودات فضایی و ارتباط با بیگانگان طرفداران و منتقدان خود را دارد.

به عنوان مثال برخی از ستاره‌شناسان معتقد هستند که تلاش برای ارتباط با بیگانگان و ملاقات با آنان می‌تواند یک سناریوی بسیار تلخ را برای نژاد بشر رقم بزند.

اینکه ما بخواهیم گونه‌های دیگری از نژادهای بیگانه را ملاقات کنیم، یک رویای دیرینه و بسیار شیرین به شمار می‌رود. اما ممکن است دریافت کننده‌ی این پیام‌ها، گونه‌ای متخاصم از موجودات فضایی باشند و کره زمین را هدف حملات استعماری خود قرار دهند.

از سوی دیگر این ماموریت می‌تواند برای نژاد ما بسیار هم مفید واقع شود؛ زیرا ممکن است بتوانیم ضمن برقراری ارتباط با بیگانگان ، کیفیت حیات بر روی زمین را افزایش دهیم. در هر صورت، امکان پیش‌بینی قطعی پیامدهای این پروژه وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. مراقب خودتان باشید تحقیق زیاد درباره فرا زمینی ها پیامد های خوبی ندار……
    به امید نجات یافتن….

  2. مشتاقانه پذیرای آدم فضایی ها هستیم امیدوارم که تا زمانی که زنده هستم لااقل کمی از پیشرفت روزافزون برای رویارویی با فرازمینی ها باشم
    زنده باد ایران که که اکثر دانشمندان و پروفسور های ناسا ایرانی هستند
    به امید روزهای در حال پیشرفت برای زمین

  3. ببینید اگه پیام ما به دستشون برسه چهار حالت داره۱:اونا به هدف صلح میان و ما با اونا میجنگیم که اونوقت ما منقرض میشیم۲:اونا منابع سیارشون رو ارتقاع بدنو زمینو مستعمره ی خودشون بکنن ۳:یه نژاد خونخوار از موجودات فضایی باشن که فقط در اندیشه کشتن هستنند۴:اونا پیام مارو دریافت و بهمون در راستای پیشرفت تکنولوژی هامون به ما کمک میکنن.

    • حرفت رو کاملا قبول دارم آق امیر . ولی من که میترسم منقرض شیم. خداکنه گزینه 4درست باشه. ولی با آماری که از ربودن انسان ها داریم کم کم دارن به نابودی ماها فک میکنن. چون نوشته بود ،در ملاقات های مختلف . از گفتگو به اسکن ذهن. از گردش در یوفو به نشان دادن تصاویری از نابودی زمین تغییر کردن. من هم مشتاقم نامه بدیم بهشون . و هم بشدت میترسم. و نهایت تشکر رو از تمامی زحمت کشای فضا و ناسا رو دارم. کل دنیای ما دست دانشمندان ناسا ست.

  4. اینکه ما بخواهیم گونه‌های دیگری از نژادهای بیگانه را ملاقات کنیم، یک رویای دیرینه و بسیار شیرین به شمار می‌رود. اما ممکن است دریافت کننده‌ی این پیام‌ها، گونه‌ای متخاصم از موجودات فضایی باشند و کره زمین را هدف حملات استعماری خود قرار دهند. !!!!???
    به یاد سری فیلم های بیگانه Alien افتادم

  5. بیچاره موجودات فضایی
    باور کنید ترسناک تر از نژاد انسان تو دنیا نیست البته خوبان همیشه بسیار کم بودن !
    اونها هم میدونن ما وجود داریم منتها میترسن نزدیک ما بشن 🙂
    از همین استفان هاوکینگ بیشتر میترسن تا ماها :-))))
    مخصوصا پای ما ایرانیا باز بشه به سیارشون اختلاس ها شروع میشه 😉
    وام 20 درصد اسلامی میتونیم بهشون بدیم :-))))))))))

  6. من نخستین بیگانه فضایی را ببینم بهش میگم:سلام:) با لبخند! اونم میگه :؟؟؟ یعنی علیکم سلام
    هیچی دیگه باهم دست میدیم بعد هرکی میره سیاره خودش!

  7. همچین میگه برای بشریت بد میشه انگار تا الان چیکار برای بشریت کردن – همش جنگ و خونریزی و انواع بیماری و کلی بمب اتمی و الانم که شده زیست محیطی خودمون خودمون رو میکشیم دیگه به کسی نمیرسه
    بیان از این بدتر نمیشه . بالاتر از سیاهی رنگی نیست
    به نظر من که ما در جهل خودمون فرو رفتیم ُ مطمپنان اونا مثل ما نیست
    اینش جالبه میگه فرمول فیزیک و ریاضی بفرستیم بعد اونا پیشرفته هستن مثل این میمونه یک سیاره بدوی که تازه ریاضی کشف کرده پیام بفرسته دو دو تا چند میشه بعد ما میگیم اینا کی ان دیگه خخخخ