100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل

100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل و اقمار آن به بهانه پایان ماموریت فضاپیمای کاسینی

فضاپیمای کاسینی بعد از 13 سال گردش در مدار زحل به ماموریت خود خاتمه داد. به همین بهانه در ادامه به تماشای 100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل و اقمار آن خواهیم نشست.

سرانجام بعد از گذشت 20 سال، پرونده فضاپیمای کاسینی نیز بسته شد. کاوشگر کاسینی ناسا 13 سال تمام را در مدار سیاره زحل و اقمار آن به گردش پرداخت و تصاویر شگفت‌انگیزی از این ماموریت تاریخی را به زمین مخابره کرد. کاسینی در روز گذشته (24 شهریور) آخرین شیرجه فضایی خود را به سمت غول گازی منظومه شمسی آغاز و به کام مرگ رفت. در اینجا قصد داریم 100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل و اقمار آن را از چشمان فضاپیمای کاسینی برای شما به نمایش بگذاریم.

دانشمندان ناسا از سال 2010 می‌دانستند که سرانجام چنین روزی نیز فرا می‌رسد؛ چرا که آنان تصمیم گرفته بودند تا آخرین مقدار باقی‌مانده از سوخت هسته‌ای کاسینی، به کاوش در زحل و اقمار آن بپردازند.

به منظور جلوگیری از آلوده شدن اقمار سیاره زحل که از شرایط مناسبی برای حیات برخوردارند، دانشمندان تصمیم گرفتند که این فضاپیما را در اتمسفر زحل نابود کنند. قمر انسلادوس دارای اقیانوس‌های آب شور زیرسطحی و قمر تیتان دارای دریاچه‌های هیدروکربنی است که شانس وجود حیات در آنان را افزایش می‌دهد. از آنجا که فضاپیمای کاسینی با مقدار کمی از باکتری‌های زمینی روانه این ماموریت شده بود، دانشمندان حاضر به پذیرش ریسک رهاسازی این فضاپیما نشدند و سرانجام تصمیم بر آن شد که این فضاپیما، ماموریت خودکشی خود را در آخرین لحظات به اجرا درآورد.

فضاپیمای کاسینی در طول ماموریت 13 ساله ساله خود توانست تعدادی بیش از 453 هزار تصویر را از سیاره زحل، حلقه‌ها و اقمار آن به ثبت برساند. اکنون با پایان یافتن این ماموریت تاریخی، چندین بخش از آژانس فضایی ناسا ضمن همکاری با همدیگر، یک کتاب الکترونیکی را آماده کرده‌اند که حاوی 100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل و اقمار آن است. این کتاب که با عنوان «منظومه زحل از چشمان کاسینی» (The Saturn System Through the Eyes of Cassini) نام‌گذاری شده، در انواع فرمت‌های منحصر به کتاب‌خوان‌های الکترونیکی و همچنین فرمت PDF آماده دریافت است.

جیم گرین (Jim Green) به عنوان سرپرست علوم سیاره‌ای ناسا در این باره می‌گوید:

این کتاب اولین فصل از آن‌ چیزی‌ست که به عقیده من مهم‌ترین روایت تاریخی بشر خواهد بود: چگونه انسان‌ها توانستند به سایر ستاره‌ها دست یافته و حیات را در ماورای زمین کشف کنند؟

در این‌جا، شما را به تماشای 100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل و اقمار آن از چشمان فضاپیمای کاسینی دعوت می‌کنیم.

100 تصویر شگفت انگیز از سیاره زحل و اقمار آن

این کتاب الکترونیکی و سایر تصاویر مربوط به این ماموریت شگفت‌انگیز را می‌توانید در این لینک مشاهده فرمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. تصاویر واقعی بزارید این همه غیر واقعی کامپیوتری هستند

  2. بسیار عالی . درود بر شما