13 تصویر برتر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

عکاسی حیات وحش 2017 ، پنجاه و سومین رقابت سالانه یکی از معروف‌ترین مسابقات عکاسی جهان است که در ادامه به بررسی 13 عکس فینالیست آن خواهیم پرداخت.

با وجود تمام بلایای طبیعی چند هفته اخیر که بخش‌هایی از قاره آمریکا را به میزان قابل‌توجهی تخریب کرده‌اند، دیدن تصاویر خیره‌کننده رقابت عکاسی حیات وحش 2017 (Wildlife Photographer of the Year 2017) که جنبه منحصر به فردی از طبیعت را به نمایش می‌گذارند،‌ به هیچ‌وجه خالی از لطف نیست.

در مسابقه امسال، موزه تاریخ طبیعی لندن 13 عکس را از مجموع 50 هزار تصویر ارسال‌شده از 92 کشور جهان، به عنوان فینالیست‌های این رقابت عکاسی انتخاب کرده است. برنده رقابت علاوه بر دریافت بلیت مسافرت به لندن برای شرکت در مراسم اهدای جوایز، مبلغ 10 هزار پوند را به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد؛ این شما و این هم فینالیست‌های یکی از جنجالی‌ترین رقابت‌های عکاسی جهان:

13 تصویر فینالیست مسابقه عکاسی حیات وحش 2017

1. عکس گنجینه‌ی قطب از سرگی گورشکو، روسیه

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

در این تصویر برگزیده رقابت عکاسی حیات وحش 2017 که توسط عکاس روسی، سرگی گورشکو (Sergey Gorshkov) ثبت شده،‌ روباهی قطبی در حال حمل کردن تخم غازی‌ست که پس از حمله به لانه‌ی غاز برفی، به دست آورده است. روباه‌های قطبی به طور کلی از موش‌خرماها تغذیه می‌کنند، اما از آنجایی که محل زندگی آن‌ها،‌ یعنی جزیره رنگل (Wrangel Island) در شرق روسیه، هرساله زمستان‌های سختی را می‌گذراند، مخفی کردن تخم غازهای برفی که به این محل می‌آیند، یکی از روش‌های ذخیره غذا برای بقای آن‌ها محسوب می‌شود. غازهای برفی هرسال مسافتی در حدود 4800 کیلومتر را از کالیفرنیا و بریتیش کلمبیا به این قسمت از دشت‌های یخی روسیه که به عنوان میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، پرواز می‌کنند. این گروه از پرندگان تنها کلونی غازهای برفی باقی‌مانده در کل آسیا هستند که جمعیت آن‌ها برخلاف انتظار، به میزان قابل‌توجهی روبه رشد است.

روباه‌های برفی برای بقا به پرندگان ضعیف حمله می‌کنند، اما تخم غارها که در اواسط خرداد ماه در لانه پرندگان یافت می‌شوند، شکاری راحت برای این جانوران برفی هستند. با وجود اینکه غازها به میزان قابل‌توجهی از تخم‌های خود مراقبت می‌کنند، این امکان برای یک روباه وجود دارد که روزانه، به صورت میانگین، 40 تخم غاز را از لانه پرنده بدزدد. این گنجینه‌های کوچک پس از دور شدن از چشم غازها در عمق کمی از خاک و برف سرددشت روسیه دفن شده و بقای روباه‌های برفی را در مواقع کمبود غذا، تضمین می‌کنند.

2. عکس آغوش خرس از اشلی اسکالی، آمریکا

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

عکاس آمریکایی، اشلی اسکالی (Ashleigh Scully) این تصویر را زمانی که یک ماده خرس توله‌هایش را پس از ماهی گیری در آب‌های کم‌عمق، به خشکی باز می‌گرداند،‌ ثبت کرد؛ اسکالی که به منظور عکاسی از زندگی خانوادگی خرس‌های قهوه‌ای به پارک ملی رودخانه کلارک (Lake Clark) در آلاسکا رفته بود، بهترین فرصت برای شکار عکسی تاریخی را در زمانی که یکی از توله‌های این ماده خرس مشغول بازیگوشی بود، پیدا کرد. در این منطقه از آلاسکا شرایط بسیار مناسبی برای زندگی دسته جمعی خرس‌ها فراهم است و با وجود ماهی‌های سالمون، آب‌های کم‌عمق، جنگل‌ها و علف‌های سرسبز، خرس‌های قهوه‌ای زیادی در این مکان زندگی می‌کنند.

اسکالی در رابطه با این عکس فینالیست مسابقه عکاسی حیات وحش 2017 می‌گوید که توله خرس با وجود جثه کوچکش تصور می‌کرد که می‌تواند با مادرش کشتی بگیرد، اما خرس بزرگ با تمام صبر و حوصله مادرانه با توله‌اش بازی می‌کرد.

3. تصویر مکث زمستان از متز اندرسون، سوئد

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

عکس بالا توقف سنجاب قرمزی را نشان می‌دهد که در سرمای زمستان برای لحظه‌ای چشمانش را بست و دستانش را به طرف خودش جمع کرد و بعد به جستجوی غذا ادامه داد. زندگی حیوانات نیم‌کره شمالی در زمستان کمی مشکل است؛ برخی برای بقا به خواب زمستانی می‌روند،‌ اما سنجاب سرخ جزو این دسته از حیوانات نیست. متز اندرسون (Mats Andersson) که هر روز در جنگل‌های نزدیک محل زندگی‌اش حیات این موجودات کوچک را دنبال می‌کند، این تصویر را در صبح یکی از روزهای سرد اواسط بهمن ماه به ثبت رساند. سنجاب‌های قرمز دانه‌های درخت کاج و درختان دیگر را جمع‌آوری می‌کنند و در نتیجه‌ی جستجوی بی‌پایان خود برای غذا، صحنه‌های جالبی را برای عکاسانی چون اندرسون به وجود می‌آورند.

4. عکس قدرت فیل ماده از دیوید لوید، نیوزیلند و بریتانیا

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

مورد بعدی از فهرست فینالیست‌های عکاسی حیات وحش 2017 در زمانی که ویوید لوید (David Lloyd) در پارک ملی ماسای مارا (Maasai Mara) منتظر حرکت گله‌ی فیل‌ها به سمت محل آبخوری بود، به ثبت رسید. زمان تصویربرداری در تاریکی غروب آفتاب بود و با نزدیک شدن دسته‌ی فیل‌ها به ماشین لوید، شرایط نوری منحصر به فرد موجود، چین و چروک‌های بدن فیل‌ها را به زیبایی نمایان می‌کرد. لوید با اشاره به اینکه موقعیت آن روز شرایطی طلایی برای عکس‌برداری بود،‌ اظهار کرده است که با نزدیک شدن فیل‌ها به خودرو، دقیق‌ترین جزئیات جثه‌ی عظیم آن‌ها قابل رویت بود.

5. عقاب سرسفید از کلاوس نیگه، آلمان

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

در این تصویر عقاب سرسفیدی را می‌بینیم که پس از چند روز باران بی‌وقفه، جلوی لنز دوربین کلاوس نیگه (Klaus Nigge) قرار گرفته است. این شکارچی قدرتمند نام سرسفید را به خاطر تفاوت رنگ پرهای سرش گرفته است و در میان طعمه‌های گوناگون، شکار ماهی را ترجیح می‌دهد. معمولا در جزیره آماکناک (Amaknak Island) در آلاسکای آمریکا، گروه‌های مختلف عقاب‌های سرسفید مشغول جمع‌آوری ماهی‌های باقی‌مانده از سبدهای ماهیگیران هستند و از آنجایی که کلاوس مدت زیادی را در کنار آن‌ها سپری کرده بود، این پرندگان وحشی برای تصویر‌برداری به او اعتماد کردند.

6. تصویر شناگر فاضلاب از جاستین هافمن، آمریکا

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

اسب‌های دریایی بخشی از حرکت خود را مدیون اشیا موجود در آب هستند که با قلاب کردن دم‌های بسیار کوچک خود به دور آن‌ها، در جریان‌های آب جابه‌جا می‌شوند. جاستین هافمن (Justin Hofman) هم مشغول تماشای حرکت یک اسب دریایی کوچک در جزیره سومباوای (Sumbawa Island) اندونزی بود که با وارد شدن اشیا مصنوعی به آب‌ها، تصویری از حرکت این جانور کوچک به کمک یک گوش پاک‌کن را ثبت کرد.

7. سفارش درخشان از کایوهار کیستیل، خاورمیانه

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

مورد بعدی در میان تصاویر مسابقه عکاسی حیات وحش 2017 توسط کایوهار کیستیل (Tyohar Kastiel) که برای یک هفته کامل رفت و آمد چند درازدامن درخشان (Resplendent quetzal) را از صبح تا غروب زیر نظر گرفته بود، به ثبت رسید. این گونه جانوری به طور معمول در جنگل‌های انبوه لانه می‌سازند، اما پرندگان مدنظر کیستیل در یکی از جنگل‌های معروف کاستاریکا زندگی می‌کردند و در طول روز برای جوجه‌های خود دانه‌های میوه، حشرات کوچک و یا مارمولک می‌آوردند. با وجود حرکت فوق‌سریع درازدامن درخشان، کیستیل موفق شد تا تصویری منحصر به فرد را از پرواز جفت نر این پرنده ثبت کرده و ترکیب رنگ فوق‌العاده آن را در حالتی شگفت‌انگیز به ثبت برساند.

البته تصویربرداری در نور روز مشکلات خاص خود را هم به همراه داشت؛ کیستیل برای شکار این لحظه تمام یک هفته را در مکانی ثابت، می‌نشست و حضور خود را به بخشی از زندگی روزانه پرندگان مبدل کرده بود. سرانجام یک جفت درازدامن به او عادت کردند و زیبایی خود را در مقابل لنز دوربینش به نمایش گذاشتند.

8. کلاس شنا از لارنت بالستا، فرانسه

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

لارنت بالستا (Laurent Ballesta) عکاس اثر بعدی از فهرست فینالیست‌های رقابت عکاسی حیات وحش 2017 ، در مورد روزی که تصویر بالا به ثبت رسید می‌گوید که درست در چند متری سطح آب صدایی را که شبیه به پیام‌های صوتی فک‌های ودل (Weddell seals) بود، شنید؛ این جانوران ساکن قطب جنوب برای صدا زدن یکدیگر از حدود 34 نوع پیام صوتی مختلف استفاده می‌کنند. بالستا بعد از نزدیک شدن به منبع صدا با صحنه جالبی از یک فک ماده که در حال آموزش شنا به بچه خود بود، مواجه شد.

9. عکس نگاه وشق از لارا البیاک ویلاس، اسپانیا

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

وَشَق یا گوش سیاه لیبری (Iberian lynx) یکی از گربه‌سانان وحشی روبه انقراض اسپانیا است که در جنوب این کشور زندگی می‌کند؛‌ این گونه جانوری برخلاف وشق اروپایی، علاوه بر نیاز به محیط زیستی مخصوص برای زندگی و زاد و ولد، تنها از گوشت خرگوش‌ها تغذیه می‌کند و در صورت کم شدن جمعیت این جهندگان در اسپانیا، تعداد وشق‌های لیبری نیز کاهش می‌یابد.

لارا البیاک ویلاس (Laura Albiac Vilas) که به همراه خانواده‌اش به برای تصویربرداری از وشق‌های لیبری به پارک ملی سیرا داندوهار (Sierra de Andújar) رفته بودند،‌ در روز دوم سفر خود با یک جفت از این گربه‌سانان مواجه شدند. همانطور که انتظار می‌رفت لارا تنها عکاس آن محل نبود و با وجود تمام افرادی که با چرخش سر این حیوانات به هر سمت، تعداد بی‌شماری عکس از آن‌ها می‌گرفتند، این عکاس اسپانیایی موفق به شکار تصویری لایق مسابقه عکاسی حیات وحش 2017 شد.

10. نجات‌یافته اما محصور از استیو وینتر،‌ آمریکا

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

تصویر بالا مربوط به یک توله ببر سوماترایی است که یکی از پاهایش را به خاطر آسیب شدیدی که به دلیل اسیر شدن در یک دام دیده بود، از دست داد. این حیوان خوش‌شانس پس از چهار روز اسارت در تله‌ای که کارگران محلی برای چنین حیواناتی گذاشته بودند، در جزیره سوماترا (Sumatra) اندونزی پیدا شد. کارگران جزیره سوماترایی زندگی سختی دارند و در شرایطی دشوار، در مزرعه‌های مختلف کار می‌کنند تا غذای خود و خانواده‌هایشان را تامین کنند؛ کار گذاشتن ‌این تله‌ها و به دام انداختن یک گونه جانوری خاص مانند این ببر سوماترایی هم درآمد خوبی را برای آن‌ها در بازار سیاه به همراه دارد.

شکار غیرقانونی ببرهای سوماترایی که تنها بین 400 تا 500 قلاده از آن‌ها در دنیا باقی مانده است، برای تامین مواد لازم برای مصارف دارویی در بازارهای چینی در جریان است. این اقدامات تاکنون باعث شده‌اند که جمعیت ببرهای کل جهان به 3200 قلاده کاهش یابد. ببری هم که استیو وینتر (Steve Winter) این تصویر زیبا را از او شکار کرد،‌ توسط ماموران مبارزه با شکارچیان غیرقانونی نجات یافت؛ این توله ببر مابقی عمر خود را در یک باغ‌وحش می‌گذراند تا برای همیشه از دست شکارچیان حیوانات کمیاب دور باشد. آمار جدید نشان می‌دهند که جمعیت ببرهای سوماترایی داخل باغ‌وحش‌های سراسر جهان از جمعیت این گونه جانوری در حیات وحش، بیشتر است.

11. عاشقانه فرشتگان از آندری نارچاک، روسیه

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

آندری نارچاک (Andrey Narchuk) که برای تصویربرداری از ماهی‌های سالمون به یکی از دریاهای شرق روسیه سفر کرده بود، بلافاصله بعد از شیرجه در آب خود را در میان هزاران گونه دریایی زیبا که با نام «فرشته دریایی» (sea angel) شناخته می‌شوند، دید. این جانوران حیرت‌انگیز که گونه‌ای شبیه به حلزون‌ها هستند، هیچ پوسته‌ی سفتی برای محافظت از خود ندارند و بدن سه سانتی‌متریشان را به کمک باله‌هایی زیبا، در جریان‌های دریا جابه‌جا می‌کنند.

فرشته‌های دریایی برخلاف بسیاری از باورهای مرسوم جامعه در مورد جانوران، هم نر و هم ماده هستند و برای تولید مثل فرایندی منحصر به فرد از اتصال بدن‌های خود به یکدیگر برای مدت زمان 20 دقیقه، دارند. نارچاک برای تصویربرداری از تولید مثل این گونه جانوری مجبور بود که در برابر جریان‌های قوی زیر آب مقاومت کند و پس از مدت کوتاهی برای نجات خود به سطح آب آمد. او روز بعد برای ثبت تصاویر بیشتری از این جانور زیبا به همان محل رفت، اما حتی یک فرشته دریایی هم در آنجا پیدا نکرد!

12. تصویر نفوذی‌ها از چینگ لین، چین

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

شاخک‌های ریز شقایق دریایی حاوی سلول‌هایی خطرناک است که اکثر ماهی‌ها را به محض نزدیک شدن،‌ نیش می‌زنند؛ اما دلقک ماهی به واسطه بافت مخصوص پوستش بدون هیچ دردسری در میان این شاخک‌ها حرکت می‌کند و شقایق را به روشی ماهرانه گول میزند. هر دوی این آبزیان از شنا کردن دلقک ماهی در میان شاخک‌ها سود می‌برند؛ ماهی نارنجی معروف با مخفی شدن در لابه‌لای شاخک‌ها از گزند دشمنان در امان می‌ماند و از برخی گونه‌های جانوری موجود در آنجا تغذیه می‌کند. از طرف دیگر،‌ جریان آب حاصل از شنا کردن دوست شقایق دریایی باعث تازه‌تر شدن آب فضای اطراف و جمع شدن طعمه‌های لازم برای بقای این آبزی می‌شود.

عکاس ماهری مانند چینگ لین (Qing Lin) هم با شکار این لحظه، منفعت خود را از ماجرا می‌برد و نامش را در رقابت عکاسی حیات وحش 2017 ثبت می‌کند.

13. عکس چرخش ساگوارو از جک دیکینگا، آمریکا

بهترین و زیباترین تصاویر فینال رقابت عکاسی حیات وحش 2017

تصویر بالا تعدادی از کاکتوس‌های ساگوارو (saguaro cacti) در یکی از صحراهای آریزونا در آمریکا را نشان می‌دهد که همانند دیگر کاکتوس‌های این محل در حدود 200 سال عمر داشته و به آهستگی در طول عمر دراز خود، تا میزان 12 متر رشد کرده‌اند؛ ریشه این گیاهان هم به اندازه‌ی قامت بلندشان در زمین فرو رفته و خاک را در جستجوی آب شکافته است. در زیر پوسته‌ی ضخیم کاکتوس که با تیغ‌های بزرگ و سطحی مومی شکل پوشیده شده، بافتی اسفنج مانند قرار دارد که آب ذخیره‌شده در طول عمر گیاه را به خود جذب کرده است.

جک دیکینگا (Jack Dykinga) که در نزدیکی این بیابان بزرگ شده، به خوبی با ساکنان کهن‌سال صحرای آریزونا آشناست؛ او در مورد این اثرش گفته است که یکی از کاکتوس‌های ساگواروی صحرا به گونه‌ای قرار دارد که تصویربرداری از داخل آن بسیار راحت است.

دیکینگا برای ثبت این تصویر منتظر غروب آفتاب شد و در لحظه‌ای مناسب، از بازوهای یک کاکتوس به عنوان قابی برای نمایش دیگر کاکتوس‌ها و کوه‌های سند تنک (Sand Tank Mountains) استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*