کشف جزایر اسرارآمیز در قمر تیتان

جزایری که ناپدید می‌شوند؛ کشف جزایر اسرارآمیز در قمر تیتان سیاره زحل

جزایر اسرارآمیز در قمر تیتان رفتار عجیب و غریبی را از خود نشان می‌دهند. به گفته محققان، این جزایر قادرند در دریاچه‌ها پنهان شده و مجددا ظاهر شوند!

جزایره مصنوعی کشور امارات، نمونه مشابهی از این پدیده در زمین هستند. اما چیزی که در تیتان رخ می‌دهد، بسیار عجیب و غریب‌تر از آن است که تصور می‌کنید؛ به نظر می‌رسد به شکل اعجاب‌آوری یک پدیده ناشناخته سر از رودخانه‌ها در می‌آورد.

این پدیده تا مدت‌ها برای دانشمندان ناشناخته باقی ماند تا اینکه به نظر می‌رسد این بار در شرف رمزشگایی از جزایر اسرارآمیز در قمر تیتان هستیم.

قمر تیتان به عنوان یکی از اقمار سیاره زحل ، رودخانه‌های بسیاری دارد که بر اساس برآوردهای دانشمندان، بسیاری از آن‌ها قابل احتراق هستند. علاوه بر این، جزایر ناپدید شونده‌ای در این دریاچه‌ها مشاهده می‌شوند که به طور شگفت‌انگیزی در زیر آنان فرو رفته و سپس با ظاهری جدید رخ‌نمایی می‌کنند!

شاید در اولین نگاه تصور کنید که یک تمدن فوق پیشرفته از موجودات فضایی در حال انجام این کار بوده و سعی دارند ما را از قدرت‌های فوق‌العاده خود آگاه سازند. اما شواهد اخیر نشان می‌دهند که این پدیده به علل دیگری رخ می‌دهد و دانشمندان اخیرا توانسته‌اند از آن رمزگشایی کنند.

کشف جزایر اسرارآمیز در قمر تیتان

اولین شواهد مربوط به این پدیده توسط فضاپیمای کاسینی ثبت و در سال 2013 به زمین مخابره شد. تصاویر رادار فضاپیمای کاسینی در این تصویر توانست رویداد عجیب و غریبی را از دریای لیجیا ماری (Ligeia Mare) در قطب شمال قمر تیتان به ثبت برساند. نقاطی روشن و شگفت‌انگیز که از سوی دانشمندان ناسا با عنوان «جزایر جادویی» نام گرفت. جزایر جادویی در قمر تیتان ویژگی‌های جالب توجهی را از خود نشان می‌دادند و همین امر موجب می‌شد تا مدت‌ها نتوان دلیلی منطقی برای آن ارائه کرد. اما حالا گروهی از محققان دانشگاه ریمز (University of Reims) در فرانسه توانسته‌اند که این‌ها در واقع حباب‌های بسیار بزرگی هستند که از اعماق دریاچه‌های این قمر نشات می‌گیرند. این حباب‌ها حاوی ترکیبی از نیتروژن، اتان و متان بوده و مسبب وقوع این پدیده عجیب و غریب در تیتان به شمار می‌روند.

محققان شرایطی را در قمر تیتان مشاهده کردند که نشان می‌داد وضعیت حرارت و فشار در اعماق دریاچه‌های قمر تیتان باعث ایجاد یک ناپایداری عجیب و غریب شده و همین امر موجب تولید حباب‌های نیتروژن می‌شود. قطر هریک از این حباب‌ها در حدود 2.5 سانتی‌متر و بالاتر بوده و مسیر خود را سطح دریاچه‌های تیتان نیز ادامه می‌دهند.

تیتان یکی از اقمار بسیار مهم در منظومه شمسی است که اتمسفر و تغییرات اقلیمی مخصوص به خود را دارد. این بدان معناست که چنین چرخه‌هایی می‌توانند شرایط آب و هوایی این قمر را تغییر داده و چنین حباب‌هایی را در سطح دریاهای آن به وجود آورند. این حباب‌ها رفته رفته در سایر نقاط این قمر نیز دیده شده‌اند و فضاپیمای کاسینی توانسته نمایی حیرت‌انگیز از آنان را نیز به ثبت برساند.

به بیان دیگر باید گفت که این پدیده هیچ ارتباطی به موجودات بیگانه و تکنولوژی پیشرفته آن نداشته و پدیده جزایر اسرارآمیز در قمر تیتان یک منشا کاملا طبیعی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*