هیوندای آی ایکس 25

هیوندای آی ایکس 25 (Hyundai ix25)؛ آشنایی با کوچک‌ترین کراس اوور هیوندای

در این مطلب قصد داریم با ویژگی‌های خودروی هیوندای آی ایکس 25 (Hyundai ix25) یا همان هیوندای کرتا (Creta) به عنوان کوچک‌ترین کراس اوور این خودروساز کره‌ای آشنا شویم.

شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی از دو سه سال پیش، کراس اوور جدیدی را روانه بازار کرد. هیوندای آی ایکس 25 (Hyundai ix25) که در برخی کشورها با نام هیوندای کرتا (Hyundai Creta) شناخته می‌شود، کوچک‌ترین کراس اوور هیوندای است و از نظر ابعاد به سانگ یانگ تیوولی و نیسان جوک شباهت دارد. این خودرو اکنون در بازار شرق آسیا به فروش خوبی دست یافته و اگر به بازار کشورمان هم بیاید می‌تواند مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد.

هیوندای آی ایکس 25

می‌توان پیش‌بینی کرد که هیوندای آی ایکس 25 در صورت وارد شدن به ایران، قیمتی در حدود 150 میلیون تومان داشته باشد. ix25 از موتور چندان قدرتمند و چابکی برخوردار نیست و بیشتر به عنوان یک کراس اوور کوچک شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هنوز هیچ چیزی مشخص نیست اما شاید در آینده نزدیک، این کراس اوور جمع و جور به عنوان یکی از محصولات مونتاژی کرمان موتور وارد بازار کشورمان بشود.

کیفیت خوب و طراحی مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که هیوندای آی ایکس 25 را در بدو ورود به بازار جهانی به خودرویی موفق تبدیل کرد. تاکنون شرکت هیوندای هیچ خبری در مورد عرضه این خودرو در بازار خاورمیانه اعلام نکرده است.

هیوندای کرتا یا هیوندای ix25 یک کراس اوور ساب کامپکت است که توسط گروه هیوندای پکن با همکاری مشترک کارخانه اصلی هیوندای در کره جنوبی در سال 2014 میلادی ساخته شد. اولین بار مدل مفهومی این خودرو در آوریل سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمده بود و چند ماه بعد نسخه تولیدی این محصول در چانگدو چین معرفی شد.

هیوندای آی ایکس 25

هیوندای آی ایکس 25 بر روی پلتفرم‌های هیوندای-کیا ساخته شده است. کیا سول، هیوندای آی 30، هیوندای النترا و کیا سید از دیگر محصولاتی هستند که بر روی همین پلتفرم ساخته شده بودند. Ix25 در جولای 2015 با نام کرتا و با پیشرانه‌های بنزینی 1.4 و 1.6 لیتری و نمونه دیزلی 1.6 لیتری وارد بازار هند شد. علاوه بر این مدل‌ها، نسخه 2 لیتری این کراس اوور در بازارهای چین و برزیل نیز در دسترس قرار گرفته است. همچنین شرکت هیوندای برای توسعه این محصول، مدل‌های E پلاس و SX پلاس را با طیف رنگی متفاوت قرمز-مشکی و سفید-مشکی روانه بازار کرده که موتور 1.6 لیتری مدل SX پلاس از گیربکس اتوماتیک بهره نمی‌برد.

از جمله ویژگی‌های ایمنی هیوندای کرتا می‌توان به مدیریت پایدار خودرو، سامانه کنترل پایدار الکترونیک، کنترل‌گر کمکی حرکت در سربالایی‌ها، سامانه کمکی پارک عقب و ترمز ABS اشاره کرد. ساختار بدنه نیز از استحکام خوبی برخوردار است و 6 کیسه هوا در داخل کابین از سرنشینان محافظت می‌کند. ترمز خودکار در هنگام شناسایی موانع از دیگر امکانات خودرو است که باعث کاهش شتاب خودرو و کاهش صدمات وارد شده می‌شود.

هیوندای آی ایکس 25

هیوندای آی ایکس 25 بر اساس مدل مفهومی فلویدیک 2 ساخته شده که در واقع زبان طراحی جدید در آخرین محصولات هیوندای کره است. این زبان طراحی، پیش از این در فیس لیفت النترا یا ورنا مشاهده شده بود. سیستم صوتی خودرو از تکنولوژی خوبی بهره می‌برد و حافظه یک گیگابایتی برای آن تعبیه شده است. سامانه ناوبری و صوتی و تصویری خودرو نیز به کمک راننده و سرنشینان خواهد آمد تا سواری راحت و لذت‌بخشی داشته باشند.

شرکت‌های خودروسازی هیوندای و کیا، نام آشنا و مطمئنی برای مشتریان ایرانی به شمار می‌رود و جای خالی هیوندای ix25 در بازار ایران احساس می‌شود. این خودرو در سگمنت B و در بین سانتافه و کیا اسپورتیج قرار می‌گیرد و می‌تواند با خودروهایی چون پژو 2008، نیسان جوک، رنو کپچر، اوپل موکا، فورد اکواسپورت، شورولت تراکس، جیپ رنگید، داچیا داستر و هوندا HR-V رقابت کند.

گالری عکس های هیوندای آی ایکس 25

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*