کشف یک روستای باستانی با قدمتی باورنکردنی در کانادا تاریخ قاره آمریکا را روشن‌تر کرد

کشف یک روستای باستانی با قدمتی 10 هزار سال بیشتر از اهرام مصر در کانادا

به تازگی دانشمندان از کشف یک روستای باستانی با قدمتی بسیار بیشتر از اهرام مصر خبر داده‌اند؛ در ادامه به بررسی این کشف باستان شناسی خواهیم پرداخت.

در طول صدها و شاید هم هزاران سال گذشته، مردمانی بومی در بریتیش کلمبیای کانادا، با نام قبیله هیلتسوک (Heiltsuk Nation)، مدعی بوده‌اند که اجداد آن‌ها برای فرار از عصر یخبندان به بخشی از ساحل کانادا پناه برده‌اند؛ در همین رابطه، اخیرا کاوش‌ها در جزیره‌ تریکت (Triquet Island) که در ساحل مرکزی این استان کانادا قرار دارد، تاریخ شفاهی مردم هیلتسوک را تایید کرده است.

تیم مسئول این کاوش‌ها که توسط باستان شناسی به نام آلیشا گوورو (Alisha Gauvreau)، از دانشجویان دکترای دانشگاه ویکتوریا رهبری می‌شد، از اواخر سال گذشته میلادی اقدام به حفاری در جزیره تریکت کرده بود. پس از مدتی کوتاه، این تیم باستان شناسی موفق به کشف چند شی مختلف شامل ابزار چوبی و تکه‌هایی زغال در پوشش خاک شدند و از ابتدای کشف این اشیا، ارتباط آن‌ها با روستای باستانی مردم هیلتسوک مشخص بود.

کشف یک روستای باستانی با قدمتی باورنکردنی در کانادا تاریخ قاره آمریکا را روشن‌تر کرد

در کمال تعجب پس از فرستادن تکه‌های زغال به آزمایشگاه، فرآیند تعیین عمر به کمک کربن زغال‌ها نشان داد که روستای باستانی مربوطه بین 13,613 تا 14,086 سال قدمت دارد؛ جالب است بدانید که یکی از معروف‌ترین سازه‌های باستانی، یعنی اهرام مصر، ده هزار سال پس از این تاریخ ساخته شده است. همچنین، سایر اشیا باستانی همراه این زغال‌ها جزو قدیمی‌ترین ابزار کشف‌شده در شمال قاره آمریکا هستند.

در حدود چهل سال قبل از کشف این روستای باستانی، تعدادی از باستان شناسان دانشگاه ایالتی واشینگتن هم نوک یک نیزه‌ی قدیمی و بخش‌هایی از استخوان دنده‌ی یکی از گونه‌های جانوری مرتبط با فیل‌ها را در شبه‌جزیره المپیک، در غرب ایالت واشینگتن آمریکا، کشف کردند. پس از آنالیز مجدد این نمونه‌ها در سال 1390، مشخص شد که کشف این باستان شناسان قدمتی 13,800 ساله دارد و به ابتدایی‌ترین اشکال سکونت انسان‌ها در ساحل غربی قاره آمریکا مربوط می‌شود.

کشف یک روستای باستانی با قدمتی باورنکردنی در کانادا تاریخ قاره آمریکا را روشن‌تر کرد

کشف این گروه کانادایی، همانند اشیا باستانی یافت‌شده در شبه‌جزیره المپیک، جزئیات جالبی را در مورد ریشه‌ی تمدن‌های اولیه قاره آمریکا آشکار می‌کند؛ بر اساس یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در این مورد، اولین بومیان آمریکا در طول عصر یخبندان از روی مسیری پل مانند و عاری از یخ، از قاره آسیا به مناطقی که اکنون با نام کانادای مرکزی و شرقی شناخته می‌شوند، نقل‌مکان کردند.

نظریه دیگری هم که تیم گوورو بر روی صحت آن پافشاری می‌کنند، مدعی شده است که بومیان آمریکا شکارچیان پستانداران دریایی بوده‌اند و از طریق قایق به این قاره آمده‌اند. گوورو در مقاله‌ای که در سال 1395 به چاپ رسید، اظهار امیدواری کرد که اکتشافات باستانی امکان اثبات ادعاهای قبیله‌های مختلف را در مورد تاریخ شفاهی اجداد بومیان آمریکا، فراهم می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*