گوگل در حال قطع دسترسی سایت های ایرانی به گوگل آنالیتیکس است + راه حل

گوگل آنالیتیکس ، سرویسی بسیار مهم و کاربردی برای وب سایت ها و بیشتر کسب و کارهای آنلاین است. سرویسی که به تازگی دسترسی برخی سایت های ایرانی به آن قطع شده است!

مدتی است دایره تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر علیه ایران، نمود بیشتری در سرویس های آنلاین پیدا کرده است. مدت کوتاهی پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور اپل ، حالا گوگل نیز اقدام به قطع دسترسی سایت های ایرانی به سرویس گوگل آنالیتیکس کرده است.

گوگل انالیتیکس (Google Analytics) چیست ؟

گوگل انالیتیکس (Google Analytics) یک سرویس رایگان گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را با جزئیات کامل به صاحب آن نشان می‌دهد.

گوگل انالیتیکس به واسطه اسکریپتی که در سایت مورد نظر لود می‌شود، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها ، نوع سیستم عامل و مروگر کاربران و بسیاری اطلاعات دیگر را در اختیار وب مستر قرار داده و امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها این اطلاعات را به شکلی بسیار دقیق و علمی فراهم ساخته است. از امکانات این سیستم هدف گذاری مشخص در بازه زمانی است؛ سپس سیستم خودکار در بازه زمانی تعیین شده در صورت دست یابی به هدف گزارش مبنی بر رسیدن به هدف می‌دهد و در صورت عقب ماندن از هدف نیز درصد نزدیکی به هدف را ارائه می‌کند.

از تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ کمپانی گوگل دسترسی به سرویس گوگل انالیتیکس را از طریق آی پی های ایران مسدود کرد اما صاحبان وب سایت های ایرانی همچنان می‌توانستند با تغییر آی پی از ایران به سایر کشورها، به گوگل انالیتیکس دسترسی داشته باشند.

قطع و حذف دسترسی سایت های ایرانی به سرویس گوگل آنالیتیکس

اما به تازگی تحریم های گوگل شکل جدیدی به خود گرفته و این شرکت در حال قطع کردن کلی دسترسی وب سایت های ایرانی به گوگل انالیتیکس است؛ به طوری که در روز های اخیر، برخی از وب سایت های ایرانی به کلی دسترسی به پنل گوگل آنالیتیکس خود را از دست داده اند و بخش پشتیبانی گوگل نیز هیچ پاسخ درستی به سوالات کاربران در این مورد نداده است. نکته قابل تامل در این اقدام گوگل ، حذف تمامی داده های مربوط به پنل گوگل آنالیتیکس وب سایت های مسدود شده است؛ اطلاعاتی که برای یک وب مستر حرفه ای، بسیار حیاتی بوده و نبود آنها مشکلات بسیاری را برای صاحب آن وب سایت ایجاد خواهد کرد.

قطع دسترسی سایت های ایرانی به گوگل آنالیتیکس

وب سایت های مسدود شده پس از ورود به گوگل آنالیتیکس با همان حساب کاربری قبلی که پیش از این سرویس گوگل آنالیتیکس بر روی آن فعال بوده با صفحه ثبت نام یوزر جدید (تصویر بالا) مواجه خواهند شد و بد تر از همه زمانی که بخواهند با همان اکانت گوگل اقدام به ثبت نام در سرویس گوگل آنالیتیکس کنند، همچون تصویر زیر شماره ID مربوط به AdWords از آنها درخواست خواهد شد !

قطع دسترسی سایت های ایرانی به گوگل آنالیتیکس

جالب اینجاست که گوگل در مورد این اقدام خود هیچ بیانیه رسمی منتشر نکرده و فرایند مسدود سازی دسترسی وب سایت های ایرانی به سرویس گوگل آنالیتیکس از هیچ الگوی خاصی تبعیت نمی‌کند!

اما راه حل چیست ؟

پس از پیگیری های گجت نیوز و مذاکره با برخی از وب سایت هایی که دسترسی به پنل گوگل آنالیتیکس آنها قطع شده بود، متوجه شدیم که اگر با یک آی پی غیر ایرانی، اکانت جدیدی در گوگل ساخته شود و کشور محل سکونت کاربر (Location) جایی به غیر از ایران تعریف گردد، امکان ایجاد پنل گوگل آنالیتیکس جدید برای وب سایت مورد نظر وجود خواهد داشت.

اما قسمت بد ماجرا برای وب سایت مسدود شده این است که تمامی اطلاعات آماری قبلی سایت مورد نظر حذف شده و هرچند از این به بعد باز هم اطلاعات روزهای آینده در اختیار وب مستر قرار خواهد گرفت، اما امکان دسترسی و تحلیل داده های آماری قبلی وجود نخواهد داشت.

این روش تست شده و در حال حاظر کار می‌کند؛ اما اگر گوگل بخواهد بیشتر از این کاربران ایرانی را تحت فشار قرار دهد ، به راحتی می تواند بخش تایید تلفنی یا پیامکی در ثبت نام کاربر جدید را برای کشورمان مسدود سازد. با این شرایط به هیچ وجه از داخل ایران امکان استفاده از هیچکدام از سرویس های گوگل ( به غیر از موتور جستجو) وجود نخواهد داشت.

نظر شما در این مورد چیست ؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. والا اگه این تحریما تو کشوری مانند کره یا هر کشوری به جز ایران بود خیلی زود از نیاز به این سرویسا مستقل میشدند مثلن روسیه رو ببینید داره واسه سیستماش سیستم عامل بومی میسازه کره جنوبی رو ببینید داره سیستم عامل جدیدی(تایزن) توسعه میده اما متاسفانه ما فقط به فکر دور زدن یک سرویس هستیم حالا اگه یک موشک رو تحریم میکردن تو یک ماه مسولین ما میرفتن بودجه میدادن میساختن کپی برابر اصل ولی واسه این کارا بودجه نیست همش بی کفایتی بی خیال بخوریم بخابیم چرا حرف بزنیم آخه ??

  2. نه اکانتم حذف میشه نه??چرا تحریم مگه مردم ایرانیا چه کار کردن تقصیر سیاست مدارا هست همش بر سر مردم بدبخت میفته

  3. ای بابام……
    وقتی هی میرن توی نماز جمعه و خیابونا شعار مرگ بر آمریکا میدن….. بایدم از این بدتر بشه…
    اگه آمریکا بده …..پس اینترنت و داروها و فن آوری ها و…. هاش هم بده…ِعجب هاااااا……
    ????

  4. از همه جا تحریمیم :(( فقط مونده از زمین به جرم ایرانی بودن بندازن بیرون :)))

  5. (به غیر از موتور جستجو)؟!
    این موطور جستوجورت رو هم ببند و خیال همه رو یه-دفعه راحت کن!
    عجب دنیایِ متوحّشی درست کردن توو این هزاره سوم!
    تازه بفکر دیوارکشی افتادن!

  6. من که هنوز دسترسی به کامل به گوگل پلی با آی پی ایران ندارم حتی گوگل پلی کنسول . ای کاش firebase رفع تحریم بشه.

    نمیدونم مشکل از منه یا بقیه هم اینجورین ولی صفحه اول (home page) وب سایت گجت نیوز در دسترس نیست و من مطالب رو از صفحه دوم به بعد دارم.

  7. چرا هرچی ظلمه داره به کسب و کارهای آنلاین میشه ؟
    دود تحریم ها بیشتر از همه داره به چشم ماها میره این چه وضعیه آخه بابا

  8. خب این خیلی بده یا بید بگم برای گوگل متاسفم