کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی

به کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور بپیوندید

اخیرا شرکت اپل اقدام به حذف برنامه های ایرانی از فروشگاه خود کرده است. در همین راستا کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور توسط کاربران ایرانی تشکیل شده است.

این روزها خبر حذف شدن اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه اپلیکیشن اپل (App Store) یکی از موضوعات داغ فضای استارتاپی و کاربران کشور است و با توجه به بیانیه شرکت اپل در پاسخ به برخی از استارتاپ‌ها و توسعه‌دهندگان ایرانی نشان می‌دهد که این روند، فعلا قرار نیست متوقف شود و احتمالا با شدت و سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. به طوری که در این بیانیه آمده است:

در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. همچنین این شرکت نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.

گفتنی است که در یک ماه اخیر بر تعداد اپلیکیشن‌های محبوبی که از فروشگاه اپل حذف شده‌اند به طرز معناداری افزوده شده است و این دایره که با حذف اپلیکیشن دیجی کالا خبرساز شد در روزهای اخیر تا سرویس‌های حمل و نقل پرطرفدار تپسی و اسنپ نیز ادامه پیدا کرده و بیم آن می‌رود که این تنها آغاز دومینویی از سوی مقامات آمریکا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر و تحت فشار قرار دادن کاربران ایرانی باشد.

این اتفاق با واکنش محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز روبرو بوده و عنوان شده که با هماهنگی وزارت امور خارجه در حال رایزنی‌هایی برای رفع این محدودیت‌ها هستند.

در گوشه‌ای دیگر اما با توجه به آن که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری دچار چالش‌های تازه‌ای شده فعالین استارتاپی کشور تصمیم گرفته به صورت موازی و با تکیه بر افکار عمومی دنیا صدای مظلومیت کاربران ایرانی در برابر تحریم‌ها را به دنیا برسانند و در همین راستا کمپینی نیز با استفاده از هشتگ StopRemovingIranianApps# در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

تاثیرگذار بودن کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی

در این راستا سعید بی‌درنگ که طومار به تیم کوک با ابتکار او شکل گرفت توضیح داد:

قدرت افکار عمومی دنیا بزرگ‌ترین ابزاری است که در قبال تحریم‌های اخیر اپل در دست داریم و در صورت جذب تعداد بالایی امضا در پای این طومار خواهیم توانست این موضوع که هم‌اکنون نیز مورد توجه رسانه‌های پراهمیت قرار گرفته را تبدیل به یکی از خبرهای اصلی شبکه‌های خبری بزرگ دنیا کنیم و با بالا بردن فشار افکار عمومی بر روی برند اپل، این شرکت را وادار به موضع‌گیری و در نهایت به رسمیت شناختن حقوق کاربران ایرانی کنیم.

وی در ادامه افزود که این طومار تا به امروز موفق شده است نزدیک به 15 هزار امضا را به دست بیاورد، اما برای موفقیت آن نیازمند تعداد به مراتب بیشتری امضا در پای این طومار هستیم و این مهم حتما با درک اهمیت موضوع و همراهی تمام کاربران ایرانی محقق خواهد شد.

برای امضای این طومار به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.change.org/p/tim-cook-stopremovingiranianapps-from-the-appstore

شما نیز کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی را همراهی کنید و رسانه آن شوید.