آیا خوردن گردو باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

تاثیرات شگفت‌انگیز مصرف گردو بر کاهش وزن و لاغری

گردو ماده‌ای فوق‌العاده مغذی است که تاثیرات مصرف آن بر لاغری و کاهش وزن اخیرا توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید.

مدت‌هاست که دانشمندان متوجه تاثیر مصرف گردو بر احساس سیر بودن شده‌اند؛ به تازگی هم محققان مرکز پزشکی “BIDMC” ، وابسته به دانشگاه هاروارد، فرآیندهای داخل مغز که با خوردن گردو باعث از بین رفتن حس گرسنگی می‌شوند را به دقت مورد بررسی قرار داده‌اند و ادعا کرده‌اند که یافته‌هایشان می‌تواند در آینده نزدیک به دستیابی به روش‌های جدید درمان چاقی منجر شود.

آیا خوردن گردو باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

در تحقیق انجام‌شده که توسط‌ اولیویا اِم فار (Olivia M. Farr) و کریستوس مَنزوروس (Christos Mantzoros) رهبری می‌شد، ده داوطلب مبتلا به اضافه وزن به مدت دو دوره پنج روزه در مرکز BIDMC زندگی کردند و از این طریق،‌ مواد غذایی مصرفی آن‌ها به دقت موردبررسی قرار می‌گرفت.

در طول یکی از این دوره‌های آزمایش،‌ داوطلبان به صورت روزانه اسموتی‌هایی (نوعی آبمیوه) که حاوی 48 گرم گردو بودند را مصرف می‌کردند؛ مصرف روزانه‌ی این مقدار گردو توسط انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه شده است. در طول دوره پنج روزه دیگر هم اسموتی‌های مصرف‌شده به صورت پلاسیبو بودند؛‌ به این معنا که ارزش تغذیه‌ای و طعم نوشیدنی‌ها تغیر نکرده بود، اما گردو از آن‌ها حذف شده بود.

ترتیب آبمیوه‌ها هم به صورت تصادفی تعیین می‌شد و در حالی که بعضی داوطلبان در جلسه‌ی اول خود اسموتی حاوی گردو را مصرف می‌کردند، بعضی دیگر این نوشیدنی را در جلسه دوم می‌خوردند. لازم به ذکر است که هیچ یک از این افراد مبتلا به اضافه وزن از نوع اسموتی خود با خبر نبودند.

همانطور که در تحقیقات پیشین هم گزارش شده بود، داوطلبانی که نوشیدنی حاوی گردو را مصرف کردند، احساس گرسنگی کمتری را نسبت داوطلبان مصرف‌کننده‌ی اسموتی‌های بدون گردو، تجربه کردند.

آیا خوردن گردو باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

برای دقیق‌تر شدن نتایج به دست آمده، مغز هر فرد مورد آزمایش در روز پنجم دوره‌ها با استفاده از اسکنر تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) آنالیز شد. در هنگام اسکن مغزی، به هر داوطلب تصاویر مختلفی، ‌شامل عکس‌هایی از غذاهای اشتها برانگیزی مانند همبرگر و دسرهای شیرین و همچنین تصاویری از مواد غذایی خوشمزه و در عین حال سالم‌تر، نشان داده شد. البته تصاویری که مربوط به مواد غذایی نمی‌شدند هم در بین عکس غذاها وجود داشت.

در تایید نتایج این تحقیق، گزارش شد که مشاهده‌ی تصاویر غذاهای اشتها برانگیز توسط داوطلبانی که گردو مصرف کرده بودند، باعث افزایش فعالیت بخش سمت راست کورتکس اینسولار مغز آن‌ها شد؛ این بخش از مغز مسئول کنترل احساس گرسنگی و ضعف است.

مَنزوروس در همین رابطه اظهار کرده است که از لحاظ استراتژیکی، مطالعه انجام‌شده جنبه‌ی بیولوژیکی تاثیر گردو بر لاغری را آشکار کرد؛ نتایج این پژوهش به دانشمندان کمک می‌کند تا دلیل واکنش‌های متفاوت افراد به غذاهای مختلف را بیشتر موردبررسی قرار دهند و در نهایت بتوانند داروهایی را توسعه دهند که کاهش وزن مبتلایان به اضافه وزن را راحت‌تر می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*