دارا خسروشاهی

یک ایرانی مدیرعامل اوبر شد؛ دارا خسروشاهی مدیریت غول تاکسی رانی جهان را در دست گرفت

یک ایرانی به عنوان مدیرعامل اوبر (Uber) انتخاب شد. دارا خسروشاهی 48 ساله جای تراویس کالانیک (Travis Kalanick) را در مدیریت این غول تاکسی رانی دنیا خواهد گرفت.

هیات مدیره شرکت اوبر پس از حواشی اخیر، یک ایرانی به نام دارا خسروشاهی (Dara Khosrowshahi) را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت برگزید. خسروشاهی 48 ساله، پیش از این مدیرعامل شرکت مسافرتی آنلاین اکسپدیا (Expedia) بود. تراویس کالانیک، یکی از دو بنیان گذار اوبر، دو ماه پیش از جنجال‌های به وجود آمده در مورد شکایت Waymo و اتهامات سوءاستفاده جنسی کارکنان اوبر از مدیرعاملی این شرکت فناوری فعال در حوزه حمل و نقل آنلاین موبایلی کناره‌گیری کرده بود و حالا قرار است یک ایرانی جای او را بگیرد. جف ایملت (Jeff Immelt)، مدیر هیات رئیسه شرکت جنرال الکتریک، دیگر گزینه مورد نظر برای انتخاب مدیرعامل اوبر بود.

دارا خسروشاهی

شرکت اوبر (Uber)، بزرگ‌ترین سامانه موبایلی درخواست خودرو در جهان در سان فرانسیسکوی آمریکا واقع شده و اکنون در بیش از 60 کشور و 600 شهر جهان فعالیت می‌کند. اپلیکیشن اوبر این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به وسیله گوشی هوشمند خود به جای گرفتن تاکسی از خدمات خودروهای این شرکت استفاده کنند. همچنین این شرکت در زمینه حمل و نقل کالا نیز فعال است. این غول تاکسی رانی جهان در سال 2009 کار خود را آغاز کرد و به یکی از معروف‌ترین شرکت‌های دانش بنیان نوپا تبدیل شد.

شاید کمتر کسی، نه در ایران و نه در جهان فکرش را هم نمی‌کرد که دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل جدید اوبر انتخاب شود. در صورتی که وی این مسئولیت را قبول کند، هدایت ارزشمندترین استارت اپ فناوری خصوصی جهان را بر عهده خواهد گرفت. ارزش این شرکت بیش از 60 میلیارد دلار تخمین زده شده است. البته وی در این راه کار بسیار سختی در پیش رو خواهد داشت. اوبر در چند ماه اخیر در گرداب اختلافات و درگیری‌های داخلی در سطح هیات مدیره گرفتار شده بود و حالا خسروشاهی باید این شرکت را به ثبات برساند.

کارنامه دارا خسروشاهی در شرکت اکسپدیا

این مرد ایرانی تبار در 12 سال اخیر مدیرعامل اکسپدیا بوده است که در واشنگتن قرار دارد. وی چهره معروفی در دنیای فناوری نیست و به همین دلیل،‌ انتخابش به عنوان مدیرعامل اوبر موجب تعجب بسیاری از افراد شده است. با این وجود، در طول مدت طولانی که خسروشاهی در اکسپدیا مدیریت می‌کرد، درآمد این شرکت از 1.2 میلیارد دلار در سال 2005 به 8.7 میلیارد دلار در سال 2016 رسید. همچنین این مدیر ایرانی، فعالیت این شرکت را به 60 کشور جهان توسعه داد. اکسپدیا اکنون بزرگ ترین آژانس مسافرتی آنلاین آمریکاست و سایت‌های مسافرتی مانند Orbitz، Hotes.com، Travelocity، HomeAway و Trivaho و همین‌طور سایت‌هایی برای اجاره اتومبیل و غیره دارد.

دارا خسروشاهی

دارا خسروشاهی در سال 1348 هجری شمسی در ایران به دنیا آمد و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرد و در شهر نیویورک بزرگ شد. او اکنون یک شهروند آمریکایی است و مدرک مهندسی برق خود را از دانشگاه براون گرفته است. خسروشاهی پیش از کار در اکسپدیا، مدیر ارشد مالی و اجرایی شرکت AIC بود. این شرکت در سال 2003 اکسپدیا را خرید و در سال 2005، آن را به خسروشاهی سپرد. این مدیر ایرانی قبل از AIC هم به مدت 7 سال در بخش مالی بانک Allen & Co مشغول به کار بود.

دارا خسروشاهی در رتبه‌بندی Glassdoor دارای شهرت 93 درصدی به عنوان یک رهبر خوب است. وی با اعتقاد خود در مورد این که چگونه فناوری در حال بلعیدن جهان است، شناخته می‌شود و در ماه گذشته نیز به فایننشیال تایمز گفته بود علاقه بسیار زیادی به جستجوی صوتی پیدا کرده و در حال حاضر از چندین دستیار صوتی در خانه خود استفاده می‌کند. مدیرعامل جدید اوبر همچنین منتقد جدی سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست و اعتقاد دارد سیاست‌های مهاجرتی ترامپ باعث بی ثباتی در صنعت گردشگری شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. عجب فامیلی داره حال کردم

  2. ما فهمیدیم که ایرانی مورد حمایت است و از ایده صرف نظر نمی کند،با گذشت نسل بعد و بعد نابغه در داخل داریم.
    منتظر نظرهام باشید.