نامه اینشتین

حراج نامه اینشتین درباره هشدار به قدرت رسیدن هیتلر

به تازگی سه عدد نامه اینشتین به حراج گذاشته شده است. از جمله نامه‌ای که وی، دلجویی نخست وزیر بریتانیا از نازی‌ها را قبل از جنگ جهانی دوم رسوا می‌کند.

این مجموعه نامه‌ها از طرف نابغه علم فیزیک، به یکی از دوستان نزدیکش به نام Michele Besso نوشته شده است. Michele Besso مهندسی سوییسی – ایتالیایی بود که در صورت‌بندی اولیه اینشتین از نسبیت خاص، کمک‌هایی را به وی کرده بود. این نامه‌ها در حراجی Nate D. Sanders در لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شده است.

اولین نامه اینشتین در سال 1938 نوشته شده است. درست یک سال قبل از آنکه آدولف هیتلر با حمله به لهستان، آغازگر جنگ جهانی دوم باشد. اینشتین در ابتدای نامه، نگرانی خود را درباره یهودیان ابراز می کند. نگرانی از این که وی دیگر نمی‌تواند برای آنان گواهی دهد تا کمکی باشد که به ایالات متحده سفر و مهاجرت کنند.

سپس وی نظر شکاکانه خود را درباره نخست‌وزیر بریتانیا، نویل چمبرلین، اظهار می کند.

شما به بریتانیا و حتی چمبرلین اعتقاد و اعتماد دارید؟ خدای من! با امید به حمله به روسیه و قربانی کردن اروپای شرقی؟

اما ما باز هم خواهیم دید که شیطان‌صفتی در طولانی‌مدت پیروز نخواهد شد. وی در فرانسه جناح چپ را به گوشه‌ای رانده و به مردمانی که شعارشان “هیتلر بهتر از ارتش سرخ و کمونیسم” بوده، قدرت داده است.

نامه اینشتین

اینشتین سپس به مکانیک کوانتومی پرداخته و می‌گوید که توصیف قوانین طبیعت بر مبنای احتمالات، با وجود موفقیتش، روشی بسیار نادرست است؛همان‌طور که می‌دانیم، اینشتین از مخالفان سرسخت مکانیک کوانتومی بود. به خصوص، تاثیر شیح‌واری که درباره دو ذره کوانتومی درهم‌تنیده بیان می‌کند. اینکه این دو ذره، هر چه از هم دور شده باشند، باز هم بر سرنوشت یکدیگر اثر می‌گذارند. این نامه با مبلغ پایه‌‌ی 25 هزار دلار، در معرض حراج گذاشته شده است.

علاوه بر نامه‌ای که از هیتلر نام برده شده، نامه‌ای دیگر از اینشتین که در آن از طلاقش از همسر اول خود صحبت می‌کند نیز به حراج گذاشته شده است. در این نامه، اینشتین از برنده‌شدن جایزه نوبل و چشم‌انداز مالی که از این جایزه برای خود می‌بیند هم سخن گفته است. قیمت پایه این نامه 42 هزار دلار اعلام شده است. در سومین نامه اینشتین ، از پسرش که مبتلا به شیزوفرنی است صحبت شده که این نامه نیز با قیمت 25 هزار دلار در معرض فروش قرار داده شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*