با چالش سطل یخ آشنا شوید + ویدیوی افراد سرشناس دنیای تکنولوژی

این روزها به هر سایت و شبکه اجتماعی و شبکه تلویزیونی که سر بزنید حتما چیزی از چالش سطل یخ خواهید شنید ، یک چالش جذاب با هدفی خیرخواهانه که تا کنون افراد بزرگ و سرشناسی در جهان به آن تن داده اند.در ادامه ضمن آشنایی با این چالش ویدیوهایی از افراد مشهور دنیای تکنولوژی که آن را اجرا کرده اند را نیز مشاهده خواهید کرد.

جریان چالش سطل یخ از چه قرار است؟

همه افرادی که دیده اید، دیوانه نیستند. بلکه آنها شرکت کنندگان کمپین “چالش سطل یخ” هستند. چالشی که از افراد شجاع می خواهد طی ۲۴ ساعت آینده یک سطل مملو از آب سرد و یخ را روی سرشان خالی کنند. یا اینکه برای مبارزه با بیماری ALS مبلغی (معمولا ۱۰۰ دلار) را هدیه کنند. البته اگر هر دو کار را انجام دهند که خیلی بهتر است!
چیزی شبیه همین بازی های وبلاگی، تویتری و فیسبوکی که برخی اوقات در میان کاربران فارسی زبان هم اتفاق می افتد. فردی موضوعی را مطرح کرده و چند تن از دوستان را هم به صحبت درباره آن دعوت می کند.
هنگامی که فردی “چالش سطل یخ” را با موفقیت به پایان می رساند، شهامت چند نفر دیگر را هم (معمولا ۳ نفر) به چالش کشیده و آنها را به این مبارزه ۲۴ ساعته دعوت می کند. این دعوت زنجیره ای را می توان دلیل اصلی رشد سریع چنین چالشی در مدتی کوتاه دانست. به خصوص اینکه از همان ابتدا افراد مشهور و مدیران مطرح را نشانه رفته است.

ALS چیست؟

این عبارت مخفف Amyotrophic Lateral Sclerosis به معنی «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» است. یک بیماری که باعث تخریب و نابودی غیرقابل ترمیم دستگاه عصبی محیطی، مغز و نخاع می شود. در نتیجه افراد کنترل ماهیچه های شان را از دست داده و در انجام کارهایی چون خوردن، صحبت کردن یا حتی تنفس دچار مشکل می شوند. امید به زندگی در افراد مبتلا معمولا بین ۲ تا ۵ سال بوده و تنها دارویی که فعلا برای درمان در دسترس است، این مدت زمان را چند ماه بیشتر می کند.

این چالش چگونه شروع شد؟

انجمن ALS می گوید که آغازگر داستان Pete Frates، بازیگر سابق تیم بیسبال کالج بوستون است. فردی که دارای اعتبار کافی برای شروع چنین چالشی است و البته اهتمام زیادی به گسترش این برنامه حمایتی دارد. فراتیس ۲۹ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۲ با بیماری ALS دست به گریبان است.
البته به گفته برخی منابع، چندان صحیح نیست که اعتبار شروع چالش سطل یخ را کاملا متعلق به فراتیس بدانیم. زیرا قبل از او هم افرادی در گوشه و کنار جهان دست به چنین کاری زده و کمپین کمک برای خیریه های متعدد را راه انداخته اند. اما نمی توان این نظریه را رد کرد که چالش سطل یخ از زمانی مشهور شد که فرایتس چندی پیش آن را به طور اختصاصی برای کمک به انجمن ALS آغاز کرد.

خب، چه کسانی چالش را پذیرفته اند؟

اگر چرخی در اینترنت بزنید و در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک هشتگ #‎icebucketchallenge را جستجو کنید، می بینید که افراد بسیار زیادی طی هفته گذشته به این چالش و کمپین خیریه پیوسته اند. و البته افراد مشهور فراوانی را هم در میان آنها می توان یافت.

از میان مدیران بلند پایه تکنولوژی می توان به نامهایی همچون مارک زاکربرگ، ساتیا نادلا، فیل شیلر، دیک کوستالو، تیم کوک، بیل گیتس و ملیندا گیتس اشاره کرد. البته این گرایش در میان هنرمندان سریعتر رشد کرده و ستاره هایی مانند جاستین تیمبرلیک، جیمی فالون، گروه روتز، مت لایر، مارتا استوارت و کریس کریستین این چالش را پذیرفته و دیگران را به آن دعوت کرده اند. حتی برخی در این میان تصمیم گرفته اند دسته جمعی چالش را به پایان برند یا اینکه سن اجرای زنده را برای انجام آن انتخاب کرده اند. البته در این میان، گفته می شود برخی همچون اوباما، رئیس جمهور آمریکا از پذیرش چالش سر باز زده و ترجیح داده اند که به کمک مالی بسنده کنند.
آیا ریختن آب سرد روی سر و معرکه گرفتن مثل پهلوان پنبه کار بی خودی نیست؟ به خصوص اینکه می توانید تنها با کمک به خیریه داستان را تمام کنید
شاید نه. در حقیقت هدف کمپین “چالش سطل یخ” بیش از اینکه جمع آوری کمک های مالی باشد، افزایش آگاهی جامعه در خصوص بیماری ALS و وضعیت درمانی آن است. به گونه ای که حتی برخی اهمیت طرح این بیماری به صورت عمومی و آگاهی مردم و محققان نسبت به آن را مهمتر از کمکهای جمع آوری شده می دانند. در طولانی مدت مطمئنا منفعت کسب شده از تفکر اجتماع درباره این بیماری، بسیار بیشتر از پول جمع آوری شده است. و این چالش هم تنها به دنبال همین هدف است.
هرچند در نگاه اول به نظر می رسد با خیس شدن شرکت کنندگان هیچ سودی عاید انجمن ALS و بیماران نمی شود و شاید بهتر باشد که همه اندکی دست به جیب شده و کمک های مالی شان را در اختیار آنها قرار دهند. اما نکته اینجا است که اغلب شرکت کنندگان هفته گذشته این چالش از افراد مشهور و ثروتمند بوده اند که قطعا در کنار خیس شدن برای طرح اهمیت این موضوع، کمک های مالی خود را نیز در اختیار انجمن قرار خواهند داد.

آیا تا کنون هیچ پولی هم جمع شده است؟

بله، بسیار زیاد. انجمن ALS در فاصله زمانی دو هفته ای ۷ تا ۲۱ مرداد بیش از ۴ میلیون دلار کمک های مردمی دریافت کرده است. این عدد تقریبا ۳.۵ برابر مبلغ دریافتی طی بازه زمانی مذکور در سال گذشته است. و با توجه به شرکت روزافزون افراد مشهور در این کمپین، امید می رود که مبلغ دریافتی در هفته های آتی رشد بسیار بیشتری هم داشته باشد.

این پولها صرف چه کاری می شود؟

انجمن ALS یک سازمان غیرانتفاعی است که برای کشف درمان این بیماری تلاش می کند. البته در کنار این، از پولهای اهدایی برای تامین بالاترین سطح درمان ممکن برای بیماران فعلی نیز بهره می برد. آنها در آمریکا با مشارکت دولت، کلینیک های درمانی و راه اندازی مراکز خصوصی سعی دارند در کنار حمایت از تحقیقات در زمینه بیماری، ساده ترین شکل دستیابی بیماران فعلی به امکانات پزشکی را فراهم آورند.

کجا می توانم قیافه خیس افراد مشهور را ببینم؟

تنها با جستجوی هشتگ #‎icebucketchallenge در شبکه های اجتماعی و سایت اشتراک ویدیوی یوتوب می توانید بسیاری از افراد مشهور و معمولی را ببینید که در این کمپین شرکت کرده اند. اما تا به اینجا شاید بهترین شرکت کنندگان چالش، بیل و ملیندا گیتس باشند. بیل گیتس بنا بر دعوت چند روز پیش مارک زاکربرگ، به خلاقانه ترین شکل در کمپین “چالش سطل یخ” شرکت کرد. او یک ابزار دست ساز ویژه خالی کردن بدون زحمت سطل یخ ساخت و همانند یک دوش صحرایی تنها با کشیدن طناب، سطل را روی سر خود خالی کرد. ملیندا گیتس هم در تولد ۵۰ سالگی اش، سطل آبی را روی سرش خالی کرد که دوربینی در ته آن کار گذاشته بودند.

اگرچه جذابیت برنامه جف بزوس را هم نباید از خاطر برد. وی در یک کنفرانس و روی سن این کار را انجام داد. البته افراد بسیار جالبی را هم به این چالش دعوت کرد. ابتدا گفت که افراد زیادی را می توان دعوت کرد که بهترین انتخاب ادوارد اسنودن، پاپ، ملکه انگلیس، رهبر کره شمالی هستند. اما در انتها ویلیام شاتنر، پاتریک استوارت و جورج تاکی، بازیگران سریال پیشتازان فضا را به «چالش سطل یخ» دعوت کرد.
به عنوان حسن ختام، بد نیست نگاهی به برخی ویدیوهای جالب این چالش که توسط افراد معروف دنیای تکنولوژی اجرا شده است داشته باشیم. راستی، شما چه ایده و طرحی برای حمایت از فعالیت های خیریه در کشور خودمان دارید؟

بیل گیتس

دانلود ویدیو

تیم کوک

دانلود ویدیو

ساتیا نادلا

دانلود ویدیو

مارک زاکربرگ

دانلود ویدیو

استیو بالمر

دانلود ویدیو

جف بزوس

دانلود ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دیشب تو اخبار علی کریمی هم این کارو کرد