اسرار مخفی مجسمه شیگیر

اسرار مخفی مجسمه شیگیر ؛ سازه ای چوبی که قدمت آن 3 برابر بیشتر از اهرام مصر است!

باستان‌شناسان در 21 ژانویه 1894 مجسمه‌ روسی‌ای را کشف کردند که قدمتی 11 هزار ساله داشت. در این مطلب به بررسی اسرار مخفی مجسمه شیگیر خواهیم پرداخت.

شیگیر (Shigir) یک مجسمه باستانی از جنس چوب درخت صنوبر است که حکاکی‌های تاریخی بسیاری بر روی آن به چشم می‌خورد. باستان‌شناسان با حفر 4 متر توانستند مجسمه شیگیر را به عنوان قدیمی‌ترین سازه بشری بیرون بیاورند. با توجه به اینکه قدمت این سازه چوبی به 11 هزار سال می‌رسد، باستان‌شناسان عقیده دارند که با قدیمی‌ترین تندیس چوبی در جهان طرف هستیم! گفته‌ می‌شود که مجسمه شیگیر اسرار مخفی بسیاری را در خود نهفته کرده که 3 برابر نسبت به اهرام مصر قدیمی‌تر هستند.

کارشناسان این سازه چوبی را به عنوان یک کپسول زمانی می‌شناسند؛ چرا که با واکاوی اسرار مخفی مجسمه شیگیر می‌توان به جزئیاتی از خلقت جهان دست پیدا کرد! با این وجود، باستان‌شناسان معتقدند ناگفته‌های بسیاری در مورد این تندیس باستانی وجود دارد که هنوز از آنان اطلاعاتی در دست نیست.

اسرار مخفی مجسمه شیگیر

مجسمه شیگیر توسط گروهی از معدنچیان طلا در کوه‌های اورال و در سال 1894 میلادی کشف شد. حکاکی‌های موجود بر سطح این تندیس چوبی پیام‌های اسرارآمیزی را از گذشته در دل خود پنهان کرده و همچنین قدمت 11 هزار ساله این تندیس، پرسش‌های بسیاری را برای باستان‌شناسان به وجود آورده است. شیگیر یک تندیس چوبی با 7 صورتک اسرارآمیز است که هم‌اکنون در موزه یکاترینبورگ (Yekaterinburg) کشور روسیه به نمایش درآمده و هرساله بازدیدکنندگان بسیاری را روانه این موزه می‌کند. به گفته دانشمندان، یکی از این هفت صورتک، چهره‌ای 3 بعدی داردو باقی آنان به شکل اسرارآمیزی در بدنه آن مخفی شده‌اند. چندی بعد از کشف اولیه، مجسمه شیگیر توسط دو دانشمند آلمانی به مدت چندین سال مورد مطالعه قرار گرفت.

متاسفانه تاکنون هیچ کسی موفق نشده که پیام‌های حکاکی شده بر روی این تندیس را درک و یا تفسیر کند. با این حال به نظر می‌رسد که اسرار مخفی مجسمه شیگیر با گذشت نزدیک به دو قرن، همچنان باید در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشند. علاوه بر این، هیچ یک از کارشناسان نتوانسته‌اند علت شکل و شمایل ظاهری این مجسمه را شرح دهند. این تندیس دارای 7 صورتک بوده و به نظر می‌رسد که توسط انسان‌های باستانی ساخته شده باشد، اما با این حال هنوز علت ارتفاع 5.3 متری آن مشخص نیست. مجسمه شیگیر دارای ارتفاع بسیار بلندی است و دانشمندان را به این پرسش اساسی می‌رساند: چرا این مجسمه را در اندازه کوچک‌تری نساخته‌اند؟

اسرار مخفی مجسمه شیگیر

در طی یک کنفرانس علمی جدید در موزه یکاترینبورگ که در حضور جمعی از کارشناسان بین‌المللی برگذار شد، پروفسر میخائیل ژیلین (Mikhail Zhilin) گفت که این تندیس روسی از چوب درخت صنوبر و صورتک‌های آن به کمک ابزارهای سیلیکونی ساخته شده‌اند. سطح این مجسمه چوبی با سه وسیله ساینده در اندازه‌های مختلف جلا داده شده و با حکاکی‌هایی اسرارآمیز تزئین شده است.

کارشناسان نتیجه گرفتند که هفت چهره مربوط به این تندیس چوبی با دقت بسیار زیادی ایجاد شده‌اند که هنوز از ابزارهای مورد استفاده در ساخت آنان اطلاعات دقیقی در دست نیست.

سگ آبی (Beaver) حیوانی‌ست که چوب درختان را با دندان‌های خود می‌جود. دانشمندان بر این باورند که مردمان باستانی و سازندگان این بت روسی ، احتمالا با استفاده از ابزاری مشابه با دندان این حیوان چنین تندیسی را ساخته‌اند.

در ادامه این مطالعات، دانشمندان دریافتند که نشانه‌های موجود بر روی سطح مجسمه شیگیر، حکایت از آن دارد که مردمان باستانی آن زمان، احتمالا از دندان‌های سگ آبی برای ساخت این اثر بی‌نظیر استفاده کرده‌اند.

در حالی که جزئیات اندکی از این مجسمه اسرارآمیز رمزگشایی شده‌اند، هنوز کارشناسان از علت اصلی ساخت چنین تندیسی بی‌اطلاع هستند. آن‌ها عقیده دارند که اسرار مخفی مجسمه شیگیر بسیار پیچیده‌تر از آن هستند که در نگاه اول تصور می‌کنیم. برای مثال، ظاهر این مجسمه که دارای صورتک‌های انسان است، هیچ شباهتی به انسان‌های 11 هزار سال قبل ندارد؛ حداقل با استناد بر برآوردهای ما از انسان باستانی!

اسرار مخفی مجسمه شیگیر

سازندگان این مجسمه باستانی سعی داشته‌اند چه پیامی را به ما منتقل کنند؟ حکاکی‌های صورت گرفته بر روی این مجسمه، با چه هدف و معنایی ایجاد شده‌اند؟ و سوال عجیب‌تر اینکه به چه علت مجسمه شیگیر ارتفاعی 5.3 متری دارد؟ این‌ها از جمله سوالاتی هستند که دانشمندان با وجود مطالعات بسیار هنوز از پاسخ به آن بی‌اطلاع هستند.

پروفسور ژیلین به عنوان یکی از دانشمندان برجسته در موسسه باستان‌شناسی آکادومی علوم روسیه در هنگام بررسی این مجسمه باستانی گفت که قدمت این سازه چوبی، سه برابر بیشتر از اهرام مصر و سازه استون هنج در انگلستان است. وی در این باره گفت:

مجسمه شیگیر یک شاهکار واقعی است و غنیمتی احساسی و عظیم را حکایت می‌کند. تندیس چوبی شیگیر بدون شک یکی از مهم‌ترین مجسمه‌های منحصر به فرد در تاریخ بشریت به شمار می‌رود و در واقع در مقایسه با سازه‌های باستانی دیگر بی‌نظیر است. این سازه ظاهری همچون یک موجود زنده داشته و در عین حال پیچیدگی بسیاری دارد. تمامی قسمت‌های این مجسمه با پیام‌هایی مرموز حکاکی شده که احتمالا سازندگان آن سعی داشته‌اند رموز علمی دوران خود را به ما منتقل کنند.

کارشناسانی که بر روی این تندیس چوبی مطالعه کرده‌اند، جمیعا به این نتیجه رسیده‌اند که پیام‌های موجود بر روی این سازه باستانی احتمالا تا همیشه یک رمز و راز کامل برای انسان مدرن باقی خواهد ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. واقعا خیلی عجیب و جالبه
    به احتمال زیاد به این ارتفاع ساختن تا از دور قبال دیدن باشه مثلا مرکز جایی که زدگی میکردن چون تو روسیه پیدا شده اونجا معمولا برفی و سرد هستش میخواستن از بالای برف ها هم دیده بشه
    ولی در مورد چهره نکته خوبی گفتن اون موقع احتمالا صورتشون رو یعنی میتراشیدن که اینم ریش نداره
    یا اینکه چیزی دیده بودن ا روش ساختن
    ولی به نظر میاد انسان های اولیه هم هوش بالایی داشتن

  2. این که معلومه اونو بزرگ درستش کردن تا بتونن روش متنا رو بنویسن شاید اگه کوچیکتر بود تواناییشو نداشتن (به عبارتی فونتشون نمیتونسته از یه حدی بزرگتر یا کویچتر باشه خخ) در مورد اینکه چرا اینشکلیه لابد میخوان ربطش بدن به موجودات فضایی نه اینطور نیست احتمالا صورت رئیسشونو حکاکی کردن خوب دقت کنین میبینین که بینیشم قوز داشته در نتیجه اون زمان خبری از علم و تکنولوژی نبوده وگرنه این یارو حتما بینیشو هم عمل میکرد و اما در مورد قدشون زیادیم چیز عجیبی نیست شما سرچ کنین “قوم عاد” بعد ببینین چی بالا میاد D: