بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 ؛‌ بررسی مشخصات و امکانات شاسی بلند دو رگه آلمانی – چینی

شرکت کیان موتور تصمیم دارد در آینده نزدیک خودروهای Borgward را وارد بازار ایران کند. ما در این مطلب قصد داریم شاسی بلند بورگوارد BX5 را به طور کامل بررسی کنیم.

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد در چندین دهه پیش در بازارهای جهانی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما این کمپانی پس از جنگ جهانی دوم اعلام ورشکستگی کرد تا این که سرانجام نوادگان آقای کارل بورگوارد پس از 50 سال تصمیم گرفتند کارخانه خودروسازی اجدادیشان را احیا کنند. آن‌ها برای این منظور با شرکت فوتون چین همکاری کردند. حالا نیز باخبر شده‌ایم که شرکت کیان موتور قصد دارد دو مدل بی ایکس 7 و بی ایکس 5 را در بازار ایران عرضه کند. در این مطلب تصمیم داریم شاسی بلند کوچک‌تر یعنی بورگوارد BX5 را معرفی کرده و مشخصات و امکانات آن را بررسی کنیم.

بورگوارد BX5

دومین شاسی بلند این کمپانی تازه احیا شده، طراحی جذاب‌تری نسبت به برادر بزرگ‌ترش دارد. البته همانند BX7 نشانه‌هایی از کپی‌برداری در طراحی خودرو به خصوص در جلوپنجره دیده می‌شود. ابعاد خودرو به ترتیب معادل 4.49 متر طول، 1.877 متر عرض و 1.675 متر ارتفاع بوده و در کلاس خودروهایی مانند بی ام و X1 قرار می‌گیرد.

در نمای روبرو و بر روی کاپوت عضلانی خودرو،‌ خطوط شکسته و تیز دیده می‌شوند و نوارهای نقره‌ای رنگ دور مه‌شکن و بالای ورودی هوا،‌ چهره مدرن‌تری را به بورگوارد BX5 بخشیده‌اند. جلوپنجره نیز حس اسپورت بودن را به خودرو بخشیده است. اما در بخش عقب خودرو خبری از خطوط شکسته نیست. سپر عقب به طور عجیبی،‌ بسیار بزرگ طراحی شده و جزو معایب این بخش از خودرو به شمار می‌رود. البته وجود دیفیوزر باعث شده کمی از عیب‌های این قسمت پوشانده شود.

بورگوارد BX5

در داخل کابین بی ایکس 5 شاهد طراحی مشابه با سایر خودروهای آلمانی هستیم. طراحی ساده، محتاطانه و بدون خطوط فضایی در کنسول وسط و داشبورد،‌ حس لوکس بودن خودروهای آلمانی را به سرنشینان منتقل نمی‌کند اما خوشبختانه با توجه به طراحی خودروهای Borgward در آلمان،‌ خبری از طراحی‌های شلوغ و سردرگم کننده خودروهای چینی نیست.

صفحه نمایش 8 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی با قابلیت اتصال گوشی های هوشمند در کابین خودرو به چشم می‌خورد. همچنین نرم افزاری توسط بورگوارد طراحی شده که با استفاده از آن می‌توان در هر جایی به صورت بی‌سیم از وضعیت خودرو اطلاع پیدا کرد. به عنوان مثال در صورت دزدیده شدن خوردو،‌ اطلاعات مسیر طی شده به تلفن همراه راننده ارسال می‌شود.

بورگوارد BX5

در زیر کاپوت بورگوارد BX5 پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژر با قدرت 190 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 280 نیوتن متر در 1750 تا 4500 دور در دقیقه قرار گرفته است. البته یک موتور 1.4 لیتری توربوشارژ با قدرت 140 اسب بخار نیز برای این خودرو در دسترس قرار گرفته اما هنوز مشخص نیست کدام نسخه در بازار ایران عرضه خواهد شد. همچنین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در کنار پیشرانه 1.8 لیتری قرار می‌گیرد. وبسایت رسمی بورگوارد اعلام کرده که ممکن است مشخصات فنی نسخه مخصوص بازارهای آسیایی متفاوت باشد بنابراین باید منتظر باشیم مشخصات مدل‌هایی که توسط کیان موتور به ایران وارد می‌شوند، مشخص شود.

بورگوارد BX5 مانند برادر بزرگترش، حداکثر 6 کیسه هوا برای سرنشینان جلو،‌ پرده‌ای و جانبی خواهد داشت و سامانه‌های کامپیوتری مختلفی هم برای جلوگیری از تصادف در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به هشدار نقطه کور،‌ راهنمای تابلوهای جاده‌ای و هشدار خواب‌آلودگی اشاره کرد. علاوه بر آن، دوربین 360 درجه نیز به رانندگان در هنگام پارک کردن خودرو کمک می‌کند.

بورگوارد BX5

نسخه پایه بورگوارد BX5 در بازار چین با قیمت 150 هزار یوآن معادل حدود 22 هزار دلار به فروش می‌رسد که کمی ارزان‌تر از هیوندای توسان است. بنابراین انتظار می‌رود این شاسی بلند آلمانی – چینی در کشورمان با خودروهایی چون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج رقابت کند. پیش از این نیز خودروی ام جی GS سرنوشت مشابهی را پشت سر گذاشت و به بازار ایران آمد اما در رقابت با خودروهای توسان و اسپورتیج که جواب خود را پس داده‌اند، شکست خورد. قطعا نحوه قیمت‌گذاری و تبلیغات بورگوارد بی ایکس 5 ارتباط مستقیمی با موفقیت یا عدم موفقیت این خودرو خواهد داشت.

گالری عکس های بورگوارد BX5

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*