نگاه نزدیک به اسنشال فون

نگاه نزدیک به اسنشال فون (Essential Phone) ؛ گوشی اندرویدی خاص!

در نگاه نزدیک به اسنشال فون (Essential Phone) ویژگی های ظاهری این گوشی موبایل که توسط شرکت اندی رابین، خالق اندروید، طراحی و تولید شده است را بررسی می‌کنیم.

بیش از همراه شدن با نام اندی رابین، ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسنشال فون دلیل جلب توجه کاربران بوده است. این موفقیت تا جایی ادامه پیدا کرده که ارزش شرکت اسنشال پیش از عرضه اولین گوشی آن به بیش از 1 میلیارد دلار رسیده است. در دنیای موبایل امروز که طراحی بدون حاشیه تبدیل به موضوعی بسیار داغ شده، گوشی موبایل استارتاپ خالق اندروید حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. هر کاربر با تماشای آن، محو خاص بودن دستگاه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم محصول به سیستم عامل آن مربوط می‌شود. در حالی که هر گوشی‌ساز به نوعی در اندروید دست می‌برد، مشاهده یک دستگاه قدرت گرفته از اندرویدی خالص بسیار هیجان‌انگیز است. در حال حاضر، تنها محصولات دارای اندروید خام، تبلت‌ها و گوشی‌های سری نکسوس گوگل و دو گوشی موبایل گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال هستند.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

در بازار موبایل، محصولات دارای ظاهر خاص دیگری همچون گلکسی اس 8 و ال جی جی 6 نیز وجود دارند، اما رابط نرم افزاری هر یک با لایه‌هایی اضافی پر شده و کوله‌باری از نرم افزارهای غیر کاربردی و بدون استفاده (و مخصوصا غیر قابل حذف کردن) به صورت پیش‌فرض بر روی آن‌ها وجود دارند.

این موضوع علاوه بر شلوغ و نامرتب کردن رابط کاربری، از سرعت آن می‌کاهد. هر چه باشد، ریشه و اساس اندروید به دست اندی رابین توسعه پیدا کرده و وی به خوبی با زیر و بم این سیستم عامل آشناست. قدرت گرفتن از اسنپدراگون 835 و داشتن دوربینی بسیار باکیفیت از دیگر مشخصات فنی اسنشال فون هستند که آن را تبدیل به رقیبی جدی برای دیگر دستگاه‌های اندرویدی می‌کنند.

با نگاه نزدیک به اسنشال فون بیش از پیش به زیبایی آن اعتراف خواهید کرد. بدنه تیتانیومی و پنل پشتی سرامیکی سبب می‌شوند حین نگه داشتن آن در دست حسی متفاوت داشته باشید.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

نمایشگر دستگاه 5.7 اینچی بوده و پنل آن از نوع IPS است. این صفحه نمایش گستره‌ای غنی از رنگ‌های طبیعی را پشتیبانی می‌کند. داشتن نسبت ابعاد تصویر نامتعارف سبب شده رزولوشن آن 2560 در 1312 پیکسل باشد. اگرچه میزان نمایش جزییات در این صفحه نمایش به اندازه نمایشگر Infinity Display گلکسی اس 8 نیست، اما نمی‌توان تفاوت آن‌چنان زیادی بینشان پیدا کرد.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

در نگاه نزدیک به اسنشال فون پنل پشتی سرامیکی دستگاه چشم‌نوازی می‌کند

برخلاف بسیاری از گوشی های موبایل، در سرتاسر بدنه هیچ لوگو و اسمی به چشم نمی‌خورد. همین موضوع سبب می‌شود طراحی مدرن و بی‌نظیر دستگاه بیش از پیش به چشم بیاید. در نگاه نزدیک به اسنشال فون آینه صیقلی مانند پشت آن شدیدا چشم‌نوازی می‌کند. ایراد این بخش، آسیب‌‌پذیری بیشتر در برابر خط و خش و باقی مانده لکه‌های اثر انگشت بر روی آن است. تاکنون نه خود استارتاپ اسنشال و نه هیچ تولیدکننده لوازم جانبی دیگری اقدام به عرضه کیف و یا قاب محافظ برای این گوشی موبایل نکرده که ممکن است کاربران حساس را با مشکل مواجه کند.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

به عقیده شرکت، ساختار تیتانیومی بدنه گوشی، میزان مقاومت و دوام آن را در مقایسه با بدنه آلومینیومی سایر دستگاه‌ها به مراتب بیشتر می‌کند. این ادعا کاملا قابل قبول است، اما نگرانی ما به خاطر بدنه تیتانیومی نبوده و آسیب‌پذیری بالای پنل سرامیکی پشت دستگاه نکته اصلی بحث است. نکته مهمتر اینکه چند مورد از مهمترین قابلیت‌ها و بخش‌های کلیدی دستگاه در پنل پشتی قرار دارند که لزوم حفاظت از این بخش را بیشتر می‌کند.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

در این قسمت حسگر اثر انگشت، دوربین دوگانه، فلاش LED و دو پین مغناطیسی فلزی به چشم می‌خورند. این پین‌ها برای قرار دادن افزونه در نظر گرفته شده‌اند. به عنوان نمونه‌ای از افزونه‌های اسنشال فون می‌توان به دوربین 360 درجه‌ای اشاره کرد. حسگر اثر انگشت در نگاه نزدیک به اسنشال فون نمره‌ای قابل قبولی گرفت. اگرچه سرعت عملکرد آن همچون حسگر وان پلاس 5 نیست، اما در مقایسه با دستگاه‌هایی همچون گلکسی اس 8 سریعتر و دقیقتر عمل می‌کند.

هر دو سنسور دوربین اصلی دستگاه 13 مگاپیکسلی هستند، با این تفاوت که یکی سنسور عادی و رنگی بوده و توانایی دیگری در ثبت تصاویر شفاف و باکیفیت اما سیاه و سفید است. ارزیابی دقیق این دوربین را به زمان بررسی تخصصی گوشی موکول می‌کنیم. در حال حاضر، ثبت دو عکس یکی به صورت عادی و دیگری سیاه و سفید، برای بررسی توان محصول در بخش عکاسی کافی است.

در حالت عادی وقتی عکس می‌گیرید، هر دو سنسور به صورت همزمان صحنه را ثبت می‌کنند. نرم افزار دوربین این دو تصویر را به منظور داشتن یک خروجی دارای کنتراست و وضوح بیشتر با یکدیگر ادغام می‌کند.

اندی رابین برای زنده و شاداب نگه داشتن گوشی موبایل خود پین‌هایی را در پشت آن در نظر گرفته است. با گذر زمان که قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی پا به عرصه وجود می‌گذارند، وی می‌تواند افزونه‌هایی را برای دستگاه تولید کرده و روانه بازار کند.

به همین دلیل یکی از نکاتی که در نگاه نزدیک به اسنشال فون جلب توجه می‌کند افزونه‌های در نظر گرفته شده برای آن است. شاید به همین دلیل شرکت تصمیم ندارد برای محصول خود کیف و یا قابل محافظ عرضه کند. محل قرار گیری پین‌ها و سبکی که باید افزونه‌ها را به آن‌ها متصل کرد به نحوی است که با هر نوع قاب محافظ تداخل خواهد داشت.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

در لبه پایینی، درگاه یو اس بی نسخه C را مشاهده می‌کنید که برای شارژ مجدد و همچنین انتقال اطلاعات کاربرد خواهد داشت. در کنار آن اسپیکر به چشم می‌خورد. اما حین نگاه نزدیک به اسنشال فون جای خالی یک درگاه مهم را حس کردیم. نه در این بخش و نه در لبه بالایی، خبری از درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری نیست. خوشبختانه شرکت سازنده، در جعبه محصول یک آداپتور قرار داده است تا کاربران همچنان بتوانند از هدفون‌های دارای خروجی جک صوتی 3.5 میلی‌متری استفاده کنند.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

یکی از نکات مهم در بخش طراحی گوشی، عدم مقاومت آن در برابر نفوذ آب همچون گلکسی اس 8 و آیفون 7 است که بعید نیست برخی کاربران را از خرید آن پشیمان کند. در بخش حافظه، امکان افزایش ظرفیت داخلی وجود نداشته و کاربران باید به همان 128 گیگابایت پیش‌فرض بسنده کنند. احتمالا هیچ کاربری با این میزان فضای در دسترس، دیگر به کارت حافظه جانبی نیاز پیدا نخواهد کرد.

اسنشال فون برخلاف محصولات اخیر اپل و سامسونگ لبه‌های تیزتری دارد که همانند پنل پشتی براق هستند. اگرچه این سبک طراحی به زیبایی محصول می‌افزاید، اما ارگونومی آن را کمتر کرده و نگه داشتنش در دست را سخت‌تر می‌کند.

هم کلیدهای کاهش و افزایش حجم صدا و هم کلید پاور در لبه سمت راست دستگاه قرار دارند. با در نظر گرفتن بیشتر دستگاه‌های اندرویدی، قرار داشتن کلیدهای کنترل صدا و همچنین پاور در یک لبه کمی عجیب به نظر رسیده و ممکن است به فشردن اشتباهی آن‌ها منجر شود.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

مهمترین ویژگی ظاهری اسنشال فون سبک طراحی لبه بالایی آن است، به طوری که نمایشگر تا انتهایی‌ترین بخش بدنه ادامه پیدا کرده است. البته دوربین سلفی در وسط بالایی‌ترین قسمت سر در آورده که به نوبه خود کمی عجیب است. به خاطر نبود فضا به منظور قرارگیری سنسورها و قابلیت‌های بیشتر همچون چراغ LED چشمک‌زن نوتیفیکیشن، یک چراغ اطلاع‌رسانی بسیار کوچک در گوشه بالا و سمت چپ دوربین سلفی و در نزدیکی بلندگوى گوشى قرار گرفته است.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

علاوه بر آداپتور یو اس بی، کابل شارژر نیز با یک پوشش پارچه‌ای پوشانده شده که در کنار داشتن ظاهری جذاب، دوام کابل را نیز افزایش می‌دهد.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

هر برنامه‌ و یا محتوایی که در اسنشال فون اجرا کنید، تا انتهای لبه دستگاه کشیده می‌شود، به طوری که هر کاربری تفاوت و جذابیت آن را احساس خواهد کرد. این گوشی مصداق واقعی طراحی بدون حاشیه است!

نگاه نزدیک به اسنشال فون

اندروید خام 7.1 نوقا بر روی این محصول سوار شده و فقط دو اپلیکیشن خارجی و متفاوت با نرم افزارهای پیش‌فرض اندروید خام در آن وجود دارند. این دو، اپلیکیشن دوربین و اپلیکیشن Sprint هستند. رابط کاربری دوربین بسیار ساده است. تنها تنظیمات در دسترس فعال و یا غیر فعال کردن صدای شاتر و همچنین امکان برچسب‌گذاری جغرافیایی حین ثبت عکس هستند.

برنامه‌هایی که برای نمایش بر روی اسنشال فون بهینه‌سازی نشده باشند، به صورت عادی اجرا می‌شوند. یعنی در دو طرف دوربین سلفی یک ناحیه مشکی رنگ تشکیل شده و ظاهر گوشی همانند دیگر دستگاه‌ها خواهد شد. همچنین تمامی ویدیوها نیز به همین شیوه پخش می‌شوند.

نگاه نزدیک به اسنشال فون

در هر صورت، در نگاه نزدیک به اسنشال فون هیچ چیزی به اندازه همین لبه بالایی جلب توجه نمی‌کند. کاربرانی که مجذوب این سبک از طراحی و دیگر قابلیت‌های گوشی شده‌اند، می‌توانند با پرداخت 699 دلار آن را از وب سایت شرکت Essential خریداری کنند. اندی رابین چهارشنبه گذشته اعلام کرد ارسال محصولات طی هفت روز آینده آغاز خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*