پهپاد THOR ، وسیله‌ای شگفت‌انگیز و نوآورانه با قابلیت بهره بردن از حالت‌های مختلف پرواز

پهپاد THOR ، وسیله‌ای شگفت‌انگیز و نوآورانه با قابلیت بهره بردن از حالت‌های مختلف پرواز

پهپاد THOR نمونه‌ای خلاقانه و جالب‌توجه، طراحی‌شده توسط محققان یکی از دانشگاه‌های سنگاپور است که دو نوع حرکت پایه‌ای پروازی را ترکیب کرده است.

پهپاد‌های کوچک به طور معمول در دو دسته‌ی جداگانه قرار می‌گیرند؛ پهپاد‌های بالدار که برای جابه‌جایی بار در مسافت‌های طولانی کاربرد دارند و هواپیماهای بدون سرنشین روتور دار که به واسطه‌ی حرکت چرخشی پره‌های خود نسبت به نوع دیگر چابک‌ترند، اما در عین حال، ‌انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. تاکنون سازندگان معدودی سعی کرده‌اند که این دو نوع مختلف پرواز را در یک طراحی جای دهند، ولی هیچ یک از آن‌ها نتوانسته‌اند که وسیله‌ای همانند پهپاد THOR بسازند.

به طور معمول، برای دستیابی به ترکیبی از حرکت پایاسیر یا کروز (Cruise) که به صورت افقی است و حرکت شناوری (Hover) در حال پرواز، همانند برخی از نمونه‌های ساخته‌شده توسط ناسا، ‌طراحان پروانه‌های پهپاد را به شکل بال درست می‌کنند؛ اما پهپاد THOR که توسط دانشمندان دانشگاه تکنولوژی و طراحی سنگاپور (SUTD) ساخته شده، با ایجاد امکان توقف چرخش پره‌ها در آسمان و استفاده از آن‌ها به عنوان بال، طراحی بسیار متفاوتی را پیشنهاد کرده است. همچنین، پهپاد THOR که نام آن کوتاه شده‌ی «هواگرد شناور تغییر شکل دهنده» یا “Transformable Hovering Rotorcraft” است، می‌تواند در حین پرواز بال‌های ثابت خود را به چرخش درآورده و به صورت هلیکوپتری به حرکت خود ادامه دهد.

بخشی از حرکت این پهپاد شبیه به نحوه چرخش دانه‌های درخت چنار است که با استفاده از طرحی مشابه، از درخت جدا شده و پراکنده می‌شوند. دانشمندان دانشگاه سنگاپور که چند ماه پیش طرح پهپاد THOR را در کنفرانس ICRA معرفی کردند، ادعا می‌کنند که حرکت دانه‌های میوه‌ی فندقه بالدار الهام‌بخش طراحی آن‌ها بوده است.

پهپاد THOR ، وسیله‌ای شگفت‌انگیز و نوآورانه با قابلیت بهره بردن از حالت‌های مختلف پرواز

قسمت‌های مختلف پهپاد THOR

همانطور که در ویدیو زیر خواهید دید، تغییر نوع حرکت بین کروز و شناوری کاملا بی‌نقص نیست و هنوز به اصلاحاتی جزئی نیاز دارد. با این حال سازندگان THOR در مصاحبه با مجله آی‌تریپل‌ئی اسپکتروم (IEEE Spectrum) اظهار کرده‌اند که طرحشان توان رقابت با سایر پهپاد‌ها را دارد و به زودی در کارهایی که دیگر وسایل برای انجام آن‌ها بیش از اندازه بزرگ هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ امکان ساخت پهپاد THOR در ابعاد کوچک‌تر نسبت به سایر پلتفرم‌های هیبریدی وجود دارد و حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی، نظارت و ارسال و جابه‌جایی بسته‌ها هم که به تازگی در حال تلاش برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین هستند، می‌توانند از این طرح بهره ببرند.

ویدیو معرفی توانایی‌های مانور پهپاد THOR

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*