مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96 ؛ لحظه به لحظه با کسوف کامل 2017

تا آغاز خورشید گرفتگی یا کسوف کامل 2017 تنها چند ساعت باقی مانده؛ از این جهت سعی داریم شما را با مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96 آشنا کنیم.

بخشی از ساکنین ایالات متحده آمریکا در تاریخ 21 آگوست 2017 (مصادف با سی‌ام مرداد ماه 96) این فرصت را دارند که خورشید گرفتگی کلی را تماشا کنند.

تمامی ساکنین این کشور حداقل می‌توانند به تماشای یک خورشید گرفتگی جزئی بنشینند، با این حال افراد خوش شانسی نیز هستند که به علت محل سکونت‌شان، می‌توانند از تماشای این خورشید گرفتگی کلی لذت ببرند. در این حالت، ماه در هنگام عبور از مقابل خورشید، به طور کامل نور آن را پوشانده و سایه خود را بر زمین می‌افکند.

علاقه‌مندان همچنین می‌توانند با استفاده از رسانه‌های آنلاین، به تماشای آنلاین خورشید گرفتگی کلی بنشینند.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

پدیده خورشید گرفتگی با اصطلاح «اولین برخورد» آغاز می‌شود. در این مرحله، کره ماه شروع پدیده کسوف را رقم می‌زند و حتی با چشم غیرمسلح نیز می‌توان سایه ماه را بر روی قسمتی از خورشید مشاهده کرد.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

کره ماه به پوشش قسمت‌های بیشتری از قرص خورشید ادامه می‌دهد. با ادامه یافتن این روند، کره ماه الگوی زیبایی را در خورشید رقم می‌زند که اصطلاحا «هلال خورشید» نامیده می‌شود.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

یکی از مهم‌ترین مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96 به پوشانده شدن کامل قرص خورشید توسط کره ماه اختصاص دارد. با گذشت حدود 1 ساعت از شروع خورشید گرفتگی، کره ماه به طور کامل جلوی خورشید را می‌گیرد. در این نقطه، یک روشنایی درخشان از حد فاصل بین خورشید و ماه شروع به تابش می‌کند که اصطلاحا «حلقه الماس» نام‌گذاری شده است.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

چند ثانیه قبل از اینکه خورشید گرفتگی کلی رخ دهد، شما می‌تواند اثر «حلقه الماس» را مشاهده کنید. در طی این رویداد، قسمت‌هایی از نور خورشید در قالب نقطه‌هایی نورانی ظاهر گشته و یک حلقه درخشان را تشکیل می‌دهد. در واقع پستی و بلندی‌های موجود در لبه ماه، موجب می‌شود برخی نقاط با ارتفاع بیشتر جلوی رسیدن نور خورشید به چشمان ناظر را بگیرند، در حالی که نور خورشید از نقاطی با ارتفاع پایین‌تر خود را به زمین می‌رسانند. اثر حلقه الماس تنها چند لحظه پیش از آغاز خورشید گرفتگی کلی قابل مشاهده است.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

خورشید گرفتگی کلی همزمان با آغاز «دومین برخورد» ماه آغاز می‌شود و طی این فرآیند، نور خورشید به طور کامل توسط ماه محدود می‌شود. روشنایی در این حالت، به مانند روشنایی مهتاب در تاریکی شب است. این درست همان لحظه‌ای است که شما می‌توانید عینک مخصوص خورشید گرفتگی را از چشمان خود برداشته و این پدیده نجومی را با چشمان غیرمسلح تماشا کنید.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

در حین وقوع خورشید گرفتگی کلی شما همچنین می‌توانید پدیده «تاج خورشیدی» (Corona) را نیز مشاهده کنید. به عقیده دانشمندان یکی از مهم‌ترین مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96 به همین پدیده اختصاص دارد. آنان تمرکز ویژه‌ای را به مشاهده دقیق تاج خورشیدی در این رویداد اختصاص داده‌اند.و سعی دارند متقارن بودن یا نبودن کورونای خورشید را به طور صحیح مورد بررسی قرار دهند.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

در طی این رویداد، خورشید گرفتگی کلی تنها 2 دقیقه و 43 ثانیه به طول خواهد انجامید. بعد از آن، کره ماه «سومین برخورد» را آغاز کرده و مجددا شما قادر هستید برای لحظاتی اثر «حلقه الماس» را تماشا کنید. در این لحظه لازم است که مجددا از عینک‌های مخصوص استفاده کنید.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

به گفته ناسا، طولانی‌ترین خورشید گرفتگی کلی در 16 جولای سال 2186 میلادی و برابر با 7 دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود. این خورشید گرفتگی در کشورهای کلمبیا، ونزوئلا و گویان قابل رصد خواهد بود.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

در ادامه نور خورشید شدت پیدا کرده و «حلقه الماس» مجددا قابل مشاهده خواهد بود.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

با ادامه این روند، یک بار دیگر پدیده هلال خورشید قابل تماشا خواهد بود.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

در آخر قرص ماه به طور کامل از مقابل خورشید کنار رفته و بعد از «برخورد چهارم» ، خورشید گرفتگی کلی سال 2017 نیز به پایان خواهد رسید.

مراحل مختلف خورشید گرفتگی مرداد 96

در انتها باید متذکر شویم که تنها در رویداد 2 دقیقه و 43 ثانیه‌ای خورشید گرفتگی کلی می‌توانید عینک مخصوص را از چشمان خود بردارید. همواره به خاطر داشته باشید که تماشای مستقیم پدیده خورشید گرفتگی بدون عینک محافظ، می‌توان به چشمان شما آسیب جدی وارد کند. هرگز خورشید گرفتگی کلی و یا حتی جزئی را با چشم غیر مسلح مشاهده نکنید؛ پیشنهاد می‌کنیم راهنمای ساخت عینک مخصوص خورشید گرفتگی را برای این منظور دنبال کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*