نوکیا 8

بررسی اولیه نوکیا 8 ؛ نگاهی به مشخصات فنی، طراحی، امکانات و دوربین Nokia 8

به دنبال معرفی اولین پرچمدار اندرویدی نوکیا، حال می‌خواهیم نگاهی نزدیک به مشخصات فنی، طراحی، امکانات، دوربین و ویژگی های گوشی نوکیا 8 (Nokia 8) داشته باشیم.

بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام نوکیا 8 معرفی شد. این گوشی جدید توسط شرکت فاکسکان برای اچ ام دی گلوبال و در همکاری با گوگل و زایس ساخته شده است. به هر صورت خون فنلاندی در رگ‌های نوکیا 8 جاری بوده و سازندگان نیز تلاش کرده‌اند تا مولفه‌های اصلی همچون کیفیت، سادگی، اعتماد و اطمینان‌پذیری این برند قدیمی را احیا کنند.

ما امیدوار بودیم تا یک گوشی با دوربین قدرتمند در اختیار کاربران قرار گیرد و حالا نیز این اتفاق افتاده است. در حقیقت نوکیا 8 اولین میوه همکاری مجدد با زایس محسوب می‌شود. هرچند، این کمپانی فنلاندی حالا بخش دوربین اختصاصی خود با نام “OZO” را دارد که مسئولیت طراحی میکروفون‌ها و الگوریتم‌های ضبط را بر عهده داشته است.

با شنیدن صحبت‌های اچ ام دی می‌توان گفت که ویژگی متمایزکننده گوشی نوکیا 8، دوربین آن است. مخاطب اصلی سازندگان، مردمی هستند که زمان زیادی صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. در این میان، محتوای ویدیویی بیش از موارد دیگر مورد توجه قرار دارند. این گوشی قدرتمند با توانایی فیلم‌برداری 4K، از قابلیتی جدید بهره می‌برد که به واسطه آن می‌توان ویدیوهای ثبت‌شده را به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون یوتیوب و فیسبوک به اشتراک گذاشت. به علاوه، یک از ویژگی‌های خاص نوکیا 8، قابلیت تصویر در تصویر است که به صورت هم‌زمان، ویدیوهای ذخیره‌شده از طریق دوربین‌های اصلی و سلفی را به صورت زنده نمایش می‌دهد. در این صورت می‌توان هر دو روی یک داستان را روایت کرد.

نوکیا 8

از دوربین که بگذریم، به بدنه آلومینیومی و شیشه‌ای این گوشی با استاندارد IP54 می‌رسیم تا دستگاه مقاومت کافی را در برابر عناصر بیرونی داشته باشد. یکی از موارد قابل توجه در رابطه با موبایل جدید نوکیا، عدم استفاده از نمایشگرهای بزرگ است؛ همه کاربران واقعا صفحه نمایش بسیار بزرگ برای گوشی هوشمند را نمی‌پسندند.

پیش از شروع بررسی، بهتر است نگاهی اجتمالی به ویژگی‌ها و مشخصات این گوشی داشته باشیم.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی نوکیا 8 در یک نگاه

  • بدنه: از آلیاژهای سری 6000 آلومینیوم با استاندارد IP54
  • صفحه نمایش: 5.3 اینچی از نوع IPS-LCD با وضوح 1440×2560، تراکم 554 پیکسل در هر اینچ، شدت روشنایی 700 نیت، پوشش گوریلا گلس 5، صفحه نمایش همیشه روشن
  • سیستم عامل: اندروید 7.1.1 نوقا
  • پلتفرم: تراشه اسنپدراگون 835، چهار گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی، نسخه آبی (Polished Blue) با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی: دو سنسور 13 مگاپیکسلی (رنگی و مونوکروم)، پیکسل‌های 1.12 میکرومتری، لنز زایس با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0، لرزشگیر اپتیکال روی سنسور رنگی، فوکوس خودکار لیزری، فوکوس خودکار تشخیص فاز، فلاش ال ای دی دوگانه
  • ویدیو: فیلم‌برداری 4K، صدای فراگیر 360 درجه همراه با سه میکروفون، پخش زنده ویدیوها در فیسوک و یوتیوب (با قابلیت تصویر در تصویر)
  • دوربین سلفی: 13 مگاپیکسلی، پیکسل‌های 1.12 میکرومتری، لنز زایس با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • اتصالات: نسخه‌ای مخصوص با پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت هم‌زمان، پشتیبانی از Cat. 9 LTE با حداکثر سرعت دانلود و آپلود 450 و 50 مگابیت بر ثانیه، وای فای، بلوتوث نسخه 5.0، +ANT و USB-C 3.1
  • باتری: 3090 میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از نسخه 3.0 سیستم شارژ سریع کوالکام
  • متفرقه: سنسور اثر انگشت، فضای نامحدود ابری Google Photos

بدون شک، این مطلب یادآور نوکیا N8 و دوربین قدرتمند آن خواهد بود؛ اما بهتر است گذشته را فراموش کرده و آینده‌ای که پیش روی ما قرار گرفته است را دنبال کنیم.

مروری بر سخت افزار

نوکیا 8 در دو نسخه جلا داده شده یا براق و مات تولید شده است. به گفته سازندگان، مدل براق این گوشی با رنگ‌های آبی (Polished Blue) و مسی (Polished Copper) برای رسیدن به این شکل، به 20 ساعت زمان نیاز دارند. حتی رنگ‌های مات این گوشی یعنی فولاد (Steel) و آبی (Tempered Blue) نیز طی پروسه‌ای چهل مرحله‌ای تولید شده‌اند.

در ابتدا، دستگاه بلوکی از آلیاژ سری 6000 آلومینیوم است که ظاهر آن طی فرآیندهای پیچیده، تغییر کرده و بدین صورت پیش روی کاربران قرار می‌گیرد. هرچند، شاید از شنیدن این موضوع کمی تعجب کنید چرا که اپل و سامسونگ در ساخت محصولات خود، از آلیاژ سری 7000 آلومینیوم با مقاومت بالاتر استفاده کرده‌اند تا از خم شدن موبایل جلوگیری شود. با این حال، اچ ام دی گلوبال معتقد است مهندسان آنها، آلومینیوم استفاده شده در این گوشی را به «سطحی جدید» منتقل کرده‌اند.

نوکیا 8 یک تلفن هوشمند زیباست و شکی در آن نیست. به علاوه، سازندگان به خوبی توانسته‌اند کیفیت ساخت این گوشی را نسبت به نوکیا 6 (که زبان طراحی محصولات این شرکت را مشخص کرد)، یک درجه ارتقا دهند. این روزها، گوشی های بدون حاشیه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند؛ اما نوکیا 8 با ظاهر کلاسیک و حاشیه‌های زیادتر نسبت به دیگر پرچمداران تولید شده است.

موضوع مهم دیگر، استفاده از دوربین 13 مگاپیکسلی زایس با فوکوس خودکار است که می‌تواند تصاویر سلفی را با کیفیتی بسیار بالا ثبت کند. اگرچه در این قسمت خبری از فلاش مخصوص نیست، اما در صورت نیاز به نور بیشتر، صفحه نمایش می‌تواند وارد عمل شود.

در بخش پایینی نیز کلیدهای خازنی و سنسور اثر انگشت قرار دارند. پوشش محافظ گوریلا گلس 5 علاوه بر این کلیدها، از لبه‌های دستگاه و دوربین سلفی نیز در برابر عناصر بیرونی محافظت خواهد کرد.

برخی کاربران در انتظار استفاده از پنل اولد برای گوشی اندرویدی نوکیا بودند؛ اما اچ ام دی از پنلی 5.3 اینچی و IPS-LCD استفاده کرده است. اگرچه اندازه این نمایشگر از صفحه نمایش نوکیا 6 کمی کوچک‌تر است، اما وضوح تصویر بالاتر در کنار شدت روشنایی و تراکم پیکسلی بیشتر، محتوا را با کیفیتی بهتر نمایش خواهد داد.

به علاوه، در این بخش از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز استفاده شده است.

نوکیا 8 با 160 گرم وزن، در بزرگ‌ترین بخش خود، 7.9 میلی‌متر ضخامت داشته و برآمدگی دوربین آن با ضخامت تنها 0.4 میلی‌متر نیز کمتر از دورین سایر گوشی های هوشمند است.

در بخش پشتی، دوربین دوگانه با لوگو و لنز زایس قرار گرفته که به سادگی نمی‌توان از آن عبور کرد. هرچند، بهتر است بحث مربوط به دوربین را در بخش دیگری انجام دهیم.

نحوه قرارگیری خطوط آنتن مشابه نوکیا 5 بوده و یکی در بخش بالایی و یکی در بخش پایینی قرار گرفته است. به گفته اچ ام دی، این طراحی علاوه بر بهبود دریافت سیگنال‌ها، مصرف باتری را نیز کاهش می‌دهد.

مهندسان نوکیا و کوالکام در تعاملی مشترک تلاش کرده‌اند تا با بهبود عملکرد تراشه قدرتمند اسنپدراگون 835، از انجام صحیح و به موقع تمام کارها اطمینان حاصل کنند. بدین منظور، اچ ام دی نیز از یک لوله انتقال حرارت و سپر گرافیتی به منظور بیرون راندن گرما بهره برده است.

ما امیدوار بودیم تا پرچمدار اندرویدی نوکیا نیز همانند دیگر پرچمداران، در برابر آب و گرد و غبار مقاومت کافی داشته باشد. اما سازندگان این گوشی را همراه با گواهی IP54 تولید کرده و تنها ایمن ماندن دستگاه در برابر پاشیدگی آب و گرد و غبار را تضمین می‌کنند.

همچنین، خوشبختانه جک 3.5 میلی‌متری هم از این گوشی حذف نشده است. هرچند همراه با نوکیا 8، سازندگان هدست بی سیم Nokia Active Wireless را نیز معرفی کرده‌اند که با طراحی مشابه و بدنه‌ای آلومینیومی، در برابر آب و گرد و غبار مقاوم بوده و جایگزین مناسبی برای هدفون‌های سیمی خواهد بود.

پورت یو اس بی نیز به لطف پشتیبانی از سیستم شارژ سریع کوالکام، انرژی را تا حداکثر 18 وات انتقال داده و باتری 3090 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی را در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ می‌کند.

عملکرد

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، نسخه استاندارد نوکیا 8 همراه با تراشه اسنپدراگون 835، چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی به فروش خواهد رسید. به علاوه، نسخه آبی براق این گوشی نیز به 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی تجهیز شده است. اندروید 7.1.1 نوقا نیز به عنوان سیستم نرم افزاری در خدمت کاربران خواهد بود.

در تست‌های پیش رو، ما عملکرد نسخه 4 گیگابایتی این گوشی را سنجیده‌ایم. هرچند، با عرضه اندروید O احتمالا قدرت پردازشی پرچمدار جدید نوکیا بیشتر از قبل نیز خواهد شد.

دوربین نوکیا 8

اگرچه سازندگان تا حد ممکن از اصلاح سیستم نرم افزاری و نسخه اندرویدی آن امتناع کرده‌اند، اما همیشه استثنا وجود دارد: نوکیا، اپلیکیشن دوربین را خود نوشته است.

ما نیز خوشحالیم این خبر را می‌شنویم. گوگل نشان داده که برخی مواقع، یک اپلیکیشن فوق‌العاده تصاویر بهتری را نسبت به گوشی های دیگر با دوربین دوگانه ثبت می‌کند.

نوکیا 8

نوکیا 8 به دو سنسور 13 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 و لنز زایس تجهیز شده که می‌توان آن را از اصلی‌ترین نقات قوت دستگاه در نظر گرفت. اگرچه اندازه پیکسل‌ها به 1.12 میکرومتر می‌رسد، اما گشودگی دریچه دیافراگم در گوگل پیکسل نیز به همین میزان بوده و در عوض، اندازه پیکسل‌های آن 1.55 میکرومتر است. همچنین، گوشی های پیکسل فاقد لزرشگیر اپتیکال بوده و خبری از دوربین کمکی برای ثبت تصاویر سیاه و سفید به منظور عکاسی بهتر در تاریکی شب نیست.

به این موضوع نیز توجه کنید که دوربین دوم، امکان ثبت تصاویر با حالت بوکه را فراهم می‌کند، اما فاقد قابلیت‌های زوم است.

استفاده از دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با مشخصات یکسان با دوربین پشتی، یکی از دیگر ویژگی‌های جذاب نوکیا 8 محسوب می‌شود که بدون شک خبر خوبی برای عاشقان سلفی خواهد بود.

به هر صورت زایس نام بزرگی در حوزه دوربین‌ها است. اما اینجا نباید نقش بخش مخصوص نوکیا یعنی “OZO” را نادیده بگیریم. این بخش که بیش از هر چیز دیگری با دوربین واقعیت مجازی 360 درجه نوکیا شناخته می‌شود، تبحر بالایی در سیستم‌های صوتی و بهترین راه‌ها برای ضبط آنها داشته و خوشبختانه از توانایی‌های آنها در پرچمدار جدید فنلاندی‌ها نیز استفاده شده است. در واقع نوکیا 8 با مجهز شدن به سه میکروفون قدرتمند، از الگوریتم‌هایی که پیش‌تر در دوربین OZO استفاده شده بود، بهره‌ می‌برد. نتیجه این موارد نیز چیزی نیست جز صدای فراگیر 360 درجه. در نهایت، استفاده از کدهای مخصوص نیز سیستم صدای دوطرفه را به ارمغان آورده است.

اگر تا به امروز چنین چیزی را تجربه نکرده‌اید، گوشی نوکیا تجربه صدای واقعی‌تر و جهت‌گیری واضح‌تر را خلق خواهد کرد. شما می‌توانید صدا را پیش رو، پشت سر و کنار خود بشنوید! توجه کنید که برای انتقال بهترین تجربه، به هدفون هم نیاز دارید، اما مردم برای شنیدن این افکت در ویدیوهایی که شما ضبط می‌کنید، به نوکیا 8 نیاز نخواهند داشت.

برداشت اولیه

به گفته اچ ام دی گلوبال، هم‌اکنون گوشی موبایل نوکیا 8 با قیمت مناسب 600 یورو در اختیار فروشگاه‌های مختلف قرار گرفته و فروش آن نیز از 6 سپتامبر (15 شهریور) آغاز خواهد شد. به علاوه، فعلا خبری از عرضه این گوشی در بازار آمریکا نیست.

نوکیا 8

یکی از مواردی که ما از شنیدن آن خوشحالیم، عرضه سریع آپدیت‌ها از سوی اچ ام دی گلوبال است. در این مورد، اصلی‌ترین رقیب نوکیا را می‌توان گوگل پیکسل در نظر گرفت.

به هر صورت حالا کمپانی فنلاندی نوکیا با یک گوشی قدرتمند بازگشته است تا باز هم نام و نشان قدیمی خود را احیا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*