وزیر پیشنهادی ارتباطات

جلسه اول بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس انجام شد

امروز در مجلس شورای اسلامی،‌ صلاحیت آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد و موافقان و مخالفان وی،‌ نظرات خود را بیان کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداختند. روند بررسی صلاحیت محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود یک ساعت و نیم طول کشید و موافقان و مخالفان وی،‌ صحبت‌های خود را مطرح کردند. جلسه اخذ رای اعتماد در روزهای آتی برگزار می‌شود.

در این جلسه،‌ ابتدا حسن روحانی، رئیس جمهور کشور به دفاع از گزینه‌های پیشنهادی خود پرداخت. وی از زحمات محمود واعظی، وزیر ارتباطات در دولت یازدهم تقدیر کرد و در دفاع از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اولین بار دست به جوانگرایی زده‌ایم. یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالا این است که جوانان نخبه و با انگیزه و زنان را در سمت‌های بالا بیاورند. برای اولین بار،‌ فردی را برای وزارت انتخاب کرده‌ایم که در فضای پس از انقلاب پرورش یافته است. آشنایی من با آقای جهرمی در شورای عالی فضای مجازی صورت گرفت و هم من از تسلط ایشان بر مساله ارتباطات و فضای مجازی کاملا آگاه شدم و هم فکر او نسبت به فضای مجازی بسیار مناسب است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

روحانی از برخی اظهارات در مورد استفاده از فضای مجازی بیان کرد که بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر در یک اتوبان بزرگ،‌ تصادفی رخ داد و فردی زیر ماشین رفت،‌ قاضی می‌تواند برای همیشه آن اتوبان را مسدود کند. این در حالیست که ما باید به جای این کار، تصادفات را کاهش دهیم. باید اجازه داد از فضای مجازی درست استفاده شود و نمی‌شود در فضای مجازی را قفل زد. این قفل را مردم باز کرده‌اند و قفلی را که با اراده خود مردم باز شود دیگر نمی‌توان بست. همان‌طور که فضای مجازی برای دانش،‌ ارتباطات و ایجاد شغل می‌تواند تاثیرگذار باشد،‌ می‌تواند خطر هم بیافریند. بنابراین با همکاری تمام قوا در این موضوع پیش خواهیم رفت و آقای جهرمی نیز استعداد انجام این کار را دارد.

رئیس جمهور در ادامه افزود از آقای جهرمی، راه‌اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را درخواست کرده‌ام و پیوند ظرفیت‌های سایبری با عرصه تولید و صنعت و ایجاد اشتغال از دیگر خواسته‌های من بوده است.

پس از آن،‌ نمایندگان مجلس،‌ بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را آغاز کردند. نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه، سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین و محمدعلی پورمختار،‌ نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ به عنوان نمایندگان مخالف و حسین افضلی، نماینده مردم اقلید، رمضانعلی سبحانی فر،‌ نماینده مردم سبزوار و محمدرضا رضایی کوچی،‌ نماینده مردم جهرم به عنوان نمایندگان موافق آذری جهرمی به بیان نظرات خود پرداختند که در ادامه به صورت تیتروار می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید:

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

قاضی پور (مخالف):

آیا آقای جهرمی با وزیر شدن می‌خواهد سیاست‌های واعظی را اجرا کند؟

زرآبادی (مخالف):

اگر جوانگرایی با تخصص همراه نباشد،‌ فرصت‌سوزی است.

افضلی (موافق):

جهرمی،‌ جوان جسوری است و با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آشنایی دارد.

سبحانی فر(موافق):

برخی‌ها از ترس قطع شدن منافعشان،‌ آذری جهرمی را تخریب می‌کنند.

پور مختار (مخالف):

آذری جهرمی با هفت سال سابقه،‌ توان وزارت و مدیریت در وزارت ارتباطات را ندارد.

رضایی کوچی (موافق):

جهرمی برای دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات و فضای مجازی هزینه‌های فراوانی داده است.

صحبت‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس

در پایان،‌ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود عنوان کرد که امروز در عرصه ارتباطات به پیشرفت رسیده‌ایم و اگر لحظه‌ای شبکه مختل شود،‌ به جای این که چهار سال گذشته را به یاد بیاوریم،‌ هزاران سال عقب مانده‌ایم و مردم به خوبی می‌دانند که کیفیت شبکه ارتباطات در دو سال پیش به چه شکل بوده و امروز به چه پیشرفتی رسیده‌ایم. اگر مسیر حرکتی ما درست نبود چرا وقتی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شدم،‌ سندیکای تولید تجهیزات مخابراتی از معرفی من به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات تشکر می‌کند؟

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد:

موفقیت‌های سال‌های اخیر حاصل کار تیمی بوده و همه بخش‌های وزارت ارتباطات در آن شریک هستند. همه درگیر بودند که پروژه 12 سال زمین مانده شبکه ملی اطلاعات را اجرا کردند و این ظلم است که بگوییم شبکه ملی اطلاعات اجرا نشده است. البته ما نیز قبول داریم که در بعد متحوا و خدمات کمبودهایی وجود دارد. در بعد اقتصادی،‌ حجم مبادلات مالی بازار آی سی تی کشور از 21 هزار میلیارد تومان به 36 هزار میلیارد تومان رسید. از لحاظ شاخص‌های پهنای باند نیز به ازای هر شهروند از یک کیلوبیت در ثانیه به 35 کیلوبیت بر ثانیه رسیده‌ایم و امروز 40 درصد ظرفیت پهنای باند به تولید محتوای داخلی اختصاص دارد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های آتی خود در وزارت ارتباطات بیان کرد که توسعه اقتصاد دیجیتال از برنامه‌های مهم ماست و زیربرنامه‌های آن ارائه شده و شاخص‌های بخش مخابراتی آن مشخص است اما شاخص‌های بخش فناوری آن مشخص نیست.

به گفته آذری جهرمی،‌ ما امروز حدود 40 هزار روستا را در سطح کشور داریم که از این میزان 27 هزار روستا دارای شبکه اینترنت شده‌اند اما می‌دانیم که این امکانات در حال حاضر قابل استفاده نیست. هزینه استفاده از این امکانات برای روستاییان بالاست اما ما تعهد داده‌ایم که نه تنها مشکل هزینه‌ای فراوان اینترنت را در روستاها حل کنیم بلکه مشکل تلفن را در این حوزه کاهش دهیم و با استفاده از منابع یونسکو در دولت دوازدهم بیش از 90 درصد روستاها را تحت پوشش اینترنت قرار دهیم. ما تلاش می‌کنیم از تجارب اهل علم بهره‌گیری کنیم و ظرفیت‌های دانشگاهی را برای فکرافزاری در این بخش استفاده کنیم و بانوان کشور را نیز در زمینه ارتباطات مورد استفاده قرار دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*