انتخاب پردازنده مناسب از میان سری Core i5 ،Core i7 و Core i9 اینتل

انتخاب پردازنده مناسب با توجه به نیاز کاربر از میان سری Core i7 ،Core i5 و Core i9 اینتل

انتخاب پردازنده مناسب با توجه به نمونه‌های گوناگون موجود اندکی سخت است، در این مقاله نیازهای مختلف یک کاربر را در نظر گرفته و CPU مناسب را پیشنهاد می‌کنیم.

خبرهای مربوط به مرگ کامپیوترهای خانگی حقیقت ندارند. با ورود سری جدید پردازنده های اینتل ، این شرکت و شرکت AMD رقابت را بر سر پردازنده های کامپیوتر از سر گرفتند. این سری جدید Core i9 نام داشته و سریع‌ترین پردازنده سیستم‌های خانگی به شمار می‌آید.

پردازنده Core i9 اینتل مدل‌های مختلف دارد؛ این سری جدید از Core i9-7900X با 10 هسته و قیمت 999 دلار شروع می‌شود و تا مدل Core i9-7980XE با 18 هسته و قیمت 1,999 دلار ادامه میابد؛ قیمتی که قابل مقایسه با نمونه‌های 2 و 4 هسته‌ای موجود نیست. در حال حاضر تنها مدل پایه، یعنی 7900X به فروش می‌رسد.

در کنار بیشتر بودن سرعت خام پردازنده Core i9، شرکت اینتل ریزه‌کاری‌های زیادی به این سری افزوده است؛ بهینه‌سازی سلسله مراتب حافظه کش، استفاده از یک توربو بوست جدید، پشتیبانی از چهار ورودی رم DDR4 و تکنولوژی Optane Memory اینتل از ویژگی‌های محصول جدید این شرکت هستند.

انتخاب پردازنده مناسب از میان سری Core i5 ،Core i7 و Core i9 اینتل

در کنار پردازنده Core i9، شرکت اینتل مدل‌های جدیدی از پردازنده‌‌های Core i5 و Core i7 را راهی بازار کرده است. این پردازنده‌ها در ادامه سری Skylake-X بوده و بر روی چیپ X299 پیاده‌سازی شده‌اند؛ چیپ جدیدی که سری Core i9 را حمل می‌کند. اگر قصد خرید سری جدید پردازنده‌های Core i5 و Core i7 را دارید باید به فکر انتخاب یک مادربرود جدید هم باشید.

با زیاد شدن گزینه‌ها انتخاب پردازنده مناسب برای کاربر سخت می‌شود. اینتل به عرضه سری Core i5، Core i3 و Core i7 ادامه می‌دهد و Core i9 با چیپ X299 هم گزینه دیگر کاربر خواهد بود. اما کدام یک از این پردازنده‌ها برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب پردازنده مناسب برای استفاده‌های کارمندی

یک لپتاپ ساده می‌خواهم که موارد پایه را برای من فراهم کند.

فعالیت معمول: گشت و گذار در وب، چک کردن ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، Microsoft Office و گاهی وقت‌ها تماشای یک فیلم

انتخاب پردازنده مناسب یک کارمند

پردازنده قدیمی Core i3 نیازهای شما را براورده خواهد کرد؛ یک پردازنده ارزان و بهینه که در مصرف باتری از همه به صرفه‌تر است. پیشنهاد ما اینتل Core i3-7100 هست؛ یکی از بهترین پردازنده‌های موجود برای مصارف ساده.

بزرگ‌ترین محدودیت پردازنده‌های Core i3، گرافیک onboard آن‌ها است. به راحتی می‌توانید با این سری به تماشای فیلم بنشینید، اما به هنگام عقب و جلو کردن فایل‌های ویدیو 1080p سیستم شما اندکی باز می‌ماند.

می‌توانید دیوایس‌های با اینتل Core M را هم در نظر بگیرید؛ یک پردازنده کم‌مصرف و بهینه با چیپ گرافیکی بهتر HD5300. هزینه این پردازشگر بین Core i3 و Core i5 قرار گرفته و در اکثر لپتاپ‌های موجود قابل دسترسی است.

انتخاب پردازنده مناسب برای استفاده‌های دانشجویی

می‌خواهم کارهای زیادی را به طور همزمان بر روی کامپیوتر خود انجام دهم و تکالیف را به موقع آماده کنم.

فعالیت معمول: تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، گشت و گذار در وب، Microsoft Office، اندکی گیم و برنامه‌های تخصصی مربوط به رشته تحصیلی.

انتخاب پردازنده مناسب برای استفاده‌های دانشجویی

برای تامین نیاز یک دانشجو پیشنهاد ما یکی از گزینه‌های Core M یا Core i5 هست؛ بسته به نیاز و استفاده، یکی از این پردازنده‌ها کار شما را راه می‌اندازد.

اگر قصد انجام گیم ندارید، می‌خواهید لپتاپ خود را در محوطه دانشگاه جابه‌جا کنید و کار گرافیکی سنگین هم با آن انجام نمی‌دهید سری Core M برای شما کافی است؛ مصرف بهینه انرژی این سری از پردازنده‌ها شارژ باتری بیشتری برای‌تان صرفه‌جویی خواهد کرد.

با تمام این تفاسیر اکثر دانشجوها باید به دنبال سری اینتل Core i5 باشند. این پردازنده‌ها کارایی قوی‌تری داشته و کارهای گرافیکی را بهتر انجام می‌دهند. اینتل Core i5 دارای سیستم توربو بوست هم هست که به انجام تسک‌های همزمان سرعت می‌بخشد.

اگر به دنبال جمع کردن یک کامپیوتر خانگی هستید پردازنده چهار هسته‌ای Core i5 را در نظر بگیرید؛ این CPU یکی از معروف‌ترین گزینه‌ها در میان منتاج‌کنندگان سیستم‌های خانگی است.

انتخاب پردازنده مناسب برای یک گیمر

می‌خواهم بازی‌های جدید را به بهترین نحو و بدون افت فریم اجرا کنم.

فعالیت معمول: بازی‌های کامپیوتری، ضبط صفحه نمایش، چت کردن و مالتی تسکینگ سنگین.

انتخاب پردازنده مناسب برای یک گیمر

اگر قصد جمع کردن سیستم گیمینگ دارید جزو یکی از این دو دسته هستید: می‌خواهید سیستم موجود خود را به‌روز کنید و یا قصد دارید یک کامپیوتر صفر برای خود سرهم کنید.

آن‌هایی که فقط قصد تعویض CPU کامپیوتر خود را دارند و نمی‌خواهند تغییرات دیگری به سیستم موجود خود اعمال کنند باید گزینه‌های با چیپ X299 را فراموش کنند. اگر به دنبال جدیدترین هستید در نهایت مجبور به آپدیت مادربورد و شاید حتی بخش‌های دیگر سیستم می‌شوید.

اگر به داشتن بهترین سیستم گیمینگ فکر می‌کنید سری Skylake-X را در نظر بگیرید که در آینده امتیاز آپدیت بدون دردسر کامپیوتر را داشته باشید. در دست دیگر برای کسانی که به دنبال هزینه متوسط هستند پردازنده‌های Core i5 ،Core i3 و Ryzen انتخاب معقول‌تری به نظر می‌رسند.

نقطه آغازین شما Intel Core i5-7640X به قیمت 250 دلار است؛ پردازنده‌ای چهار هسته‌ای و البته بدون ویژگی فراریسمانی (HyperThreading). اگر قصد آپگرید کردن سیستم را ندارید، نسل قبلی این پردازنده، یعنی Core i5-7600K را با قیمتی مشابه در نظر بگیرید که ویژگی اورکلاک (OverClocking) را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کسانی که به دنبال تجربه گیمینگ قوی‌تر و کامل‌تر هستند باید به اینتل Core i7-7800X با قیمت 400 دلار فکر کنند؛ یک پردازنده 6 هسته‌ای، با ویژگی فراریسمانی برای 12 هسته مجازی و پشتیبانی از 28 لن PCI Express. مهم نیست به دنبال چه کاری هستید؛ گیمینگ، تماشای استریم ویدیوها و یا حتی اجرای بازی‌های واقعیت مجازی با هدست مخصوص، در هر صورت این پردازنده کار شما را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

انتخاب پردازنده مناسب برای کاربران حرفه‌ای‌

دنبال یک غول هستم که تمامی کارهای سنگین کامپیوتری من را به بهترین شکل انجام دهد.

فعالیت معمول: کدنویسی، ویرایش فیلم و مدل‌سازی سه بعدی.

انتخاب پردازنده مناسب برای کاربر حرفه‌ای

کاربران زیادی به دنبال یک اسب کاری و قدرتمند هستند؛ طراح‌های گرافیک، کدنویس‌ها، ویرایش‌گرهای ویدیو و معمارها. اگر از این دسته هستید گزینه مورد نیاز شما Intel Core i7-7820X است که 680 دلار برای شما آب می‌خورد.

دلیل اصلی برتری سری Skylake-X نسبت به سری Xeon یا پردازنده‌های قدیمی Core i7 کش و رم دستگاه است.

کش پردازنده یکی از ویژگی‌های کم‌تر شناخته شده کامپیوتر است که نقش پررنگی در سرعت سیستم ایفا می‌کند. سری Skylake-X اینتل به گونه‌ای متفاوت با کش برخورد می‌کند، به طوری که از تمامی پردازنده‌های دیگر اینتل قوی‌تر است. علاوه بر آن با این پردازنده‌ها مقدار باورنکردنی کش 11 مگابایت از نوع L3 به سیستم شما قدم می‌گذارد.

با نکته دوم که همان رم دستگاه است، اکثرا آشنا هستید. سری Skylake-X امکان پشتیبانی از 4 اسلات رم DDR4 را به شما می‌دهد؛ از نظر تئوری با عدد 64 گیگابایت روبه‌رو هستیم که بیش از حد نرمال و مورد نیاز خیلی از کاربران حرفه‌ای است! البته کاربران Xeon اینتل برای انتخاب این گزینه جدید باید یک مطلب مهم را در ذهن داشته باشند.

برخی از حرفه‌ای‌ها که حساس‌ترین کارها را انجام می‌دهند از کوچک‌ترین خرابی اطلاعات فراری هستند. پردازنده‌های Xeon اینتل با پشتیبانی از ECC RAM اطلاعات را اولویت‌بندی و اصلاح می‌کنند. البته تعداد کمی از کارها به این حد از حساسیت نیازمند هستند، پس اگر ادمین سیستم یک شرکت بزرگ نیستید می‌توانید از این گزینه صرف‌نظر کنید.

انتخاب پردازنده مناسب برای یک خوش‌گذران

به دنبال بهترین بهترین بهترین‌ها هستم.

فعالیت معمول: هرچیزی، مهم نیست، بهترین را می‌خواهد!

انتخاب پردازنده مناسب برای یک خوش‌گذران

مسئله مربوط به این دسته بسیار ساده است. اگر به دنبال بهترین هستید بهترین را می‌خرید و در حال حاضر گزینه برتر در میان تمامی پردازنده‌های موجود Intel Core i9-7900X است که 1200 دلار قیمت دارد.

در این‌جا با جدیدترین و بزرگ‌ترین پردازنده موجود روبه‌رو هستیم، اما در نظر داشته باشید که در کارهای روزانه و عادی تفاوت چندانی احساس نمی‌کنید.

توجه کنید که در حال حاضر پردازنده Core i9 با کارت‌های گرافیک موجود به مشکل برمی‌خورد، البته این مورد با گذشت زمان حل می‌شود اما نکته‌ای است که پیش از خرید باید در سر داشته باشید.

چگونه مادربورد مناسب را انتخاب کنیم؟

اگر در فکر خرید سری Skylake-X هستید باید به فکر به‌روزرسانی مادربورد سیستم خود باشید و در حال حاضر مادربوردهای ارزان‌قیمت زیادی برای پشتیبانی از چیپ X299 موجود نیست.

به نظر می‌رسد که Asus Prime X299 Deluxe بهترین گزینه موجود باشد اما برای هزینه معقول و به صرفه باید MSI X299 TOMAHAWK را در نظر بگیرید، مخصوصا اگر از آن دست افرادی هستید که تسک‌های اورکلاک زیاد انجام می‌دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*