ایلان ماسک

ایلان ماسک هوش مصنوعی را خطرناک‌تر از تهدید کره شمالی می‌داند!

ایلان ماسک جمعه شب در توییتی عنوان کرد که باید نگران هوش مصنوعی باشیم؛‌ چرا که خطر آن به مراتب بیشتر از تهدید کره شمالی است.

ایلان ماسک ، میلیاردر نابغه‌ای که تونی استارک دنیای واقعی لقب گرفته است، همواره درباره خطرات هوشی مصنوعی برای بشریت هشدار می‌دهد!‌ اما دلیلش چیست؟ ماسک جمعه شب گذشته در تویتر خود درباره هوش مصنوعی هشدار داد و آن را با تهدید کره شمالی مقایسه کرد. متن توییت وی به شرح زیر است:

باید نگران امنیت هوش مصنوعی باشید. خطر این پدیده بسیار بیشتر از تهدید کره شمالی است.

ماسک این تویت را درحال منتشر کرد که هوش مصنوعی توسعه یافته بدست استارت‌آپ 1 میلیارد دلاری خود موسوم به OpenAI،‌ همان شب حضوری شگفت انگیز در مسابقه بازی کامپیوتری Dota 2 با جایزه 24 میلیون دلاری یافت و موفق به شکست بهترین بازیکنان Dota 2 در جهان شد.

ایلان ماسک مدعی است که هوش مصنوعی ساخته شده بدست OpenAI اولین هوش مصنوعی است که موفق به شکست بهترین بازیکنان بازی‌های ویدیویی شده است. وی همچنین متذکر شد که خطر افزایش شمار هوش مصنوعی‌های قدرتمند همچون بات ساخته شده بدست OpenAI می‌تواند در نهایت برای امنیت انسان‌ها خطرناک باشد. ناگفته نماند بات OpenAI مهارت خود را از راه بازی کردن با خود بدست آورده است؛ این بات می‌تواند همزمان هزاران بازی در مقابل خود انجام دهد با کسب تجربه از این بازی‌ها،‌ بر توان خود بیافزاید.

تهدید کره شمالی

ماسک در تویتی دیگر که همان شب نوشت نیز می‌گوید:

هیچ کس دوست ندارد کنترل شود. اما هرآنچه که برای جامعه خطرناک (همچون داروها، خودروها و…) است،‌ همگی کنترل می‌شوند. هوش مصنوعی نیز باید چنین باشد.

وی پیشتر نیز درباره بی اعتمادی به هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده بود. مدیر عامل تسلا و اسپیس‌ایکس در سال 2016 هشدار داد در صوتی که هوش مصنوعی را بدون نظارت و کنترل رها کنیم،‌ با توجه به افزایش شمار و قدرت ابرکامپیوترهای قدرتمند ممکن است انسان‌ها تبدیل به حیوانات خانگی برای آن‌ها شوند؛ به این معنی که آن‌ها بر ما غلبه کنند! البته ایلان ماسک درحالی این قیاس را بیان می‌کند که خود از فرضیه پردازانی است که باور دارد انسان‌ها به یک لایه هوش دیجیتال، که از سوی ماسک «توری عصبی» نام گرفته، نیاز دارند.

او در کنفرانسی که سال 2016 در کالیفرنیای جنوبی برگزار شد اظهار داشت:

گمان می‌کنم افزودن یک لایه هوش دیجیتال یکی از بهترین راهکارها باشد. یک لایه سوم هوش دیجیتالی با عملکرد مناسب و همزیستی با دیگر اجزای بدن انسان.

گرچه همان موقع نیز ماسک بیان کرد:

اگر موفق به ساخت یک رابط با پهنای باند بالا بین سیستم عصبی و زندگی دیجیتال شما شویم، دیگر یک گربه خانگی نخواهید بود.

البته ناگفته نماند متخصصان علوم نانو مدتی است که مشغول کار روی این طرح هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من که دوست ندارم در اینده نه چندان دور وقتی روباتها ی خانگی فراگیر شدن یک شب که در خواب ناز هستم روبات خانوادگیم که اتفاقا به هوش مصنوعی ارتباط داره تو خواب مغزمو متلاشی کنه…فیلم روبات که در ان ویل اسمیت نقش ایفا می کند رو ببینید منظورمو بهتر می فهمید

  2. خطر هوش مصنوعی خیلی بالا ست جریان فیس بوک رو شندیدن :
    فیس بوک، یکی از شرکت‌های بزرگ فضای مجازی در زمانی که به مشکلی مرموز برخورد دو ربات هوش مصنوعی خود را از کار انداخت. نام این دو ربات باب و آلیس بود. این تصمیم هنگامی گرفته شد که این دو ربات پس از مدتی شروع به صحبت با یکدیگر با نوعی زبان رمزی ناشناخته کردند