نخستین موبایل بدون باتری جهان

نخستین موبایل بدون باتری جهان به دست محققان آمریکایی ساخته شد

محققانی در ایالات متحده موفق به توسعه یک گوشی موبایل بدون باتری شده‌اند که در نوع خود، در سراسر جهان بی‌همتا است.

گوشی هوشمندی که توسط گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل توسعه یافته است، توسط مقدار کمی از سیگنال‌های رادیوی که آن‌ها را با نام فرکانس رادیویی یا امواج “RF“‌می‌شناسیم انرژی می‌گیرد. این تیم عنوان می‌کند که شاید این موبایل بدون باتری در نخستین نگاه شبیه به یک تخته مدار با تجهیزات الکترونیکی متصل به آن باشد، اما نسخه‌ی رونمایی شده به طور کلی جهش بزرگ بعدی تکنولوژی برای تلفن‌های همراه بوده و به مرور زمان توسعه یافته‌تر خواهد شد.

“Shayam Gollakota” از مدرسه علوم کامپیوتر و مهندسی پاول آلن اینگونه توضیح می‌دهد:

این گوشی موبایل بدون باتری یک جهش بسیار بزرگ از نظر قابلیت‌ها برای دیوایس‌های بدون باتری است؛ زیرا در حال حاضر ما محصولی را در اختیار داریم که می‌توانید به لطف آن همانند یک تلفن به طور مداوم صحبت کرده و دریافت اطلاعات کنید.

نخستین موبایل بدون باتری جهان

در حال حاضر این موبایل بدون باتری از ظاهری ساده برخوردار است

نمونه اولیه این گوشی از اجزایی استفاده می‌کند که مشخص است از جنبه‌ی تجاری توجهی به آن‌ها نشده است، اما می‌تواند گفتار را تشخیص داده و منتقل کند و با یک ایستگاه مرکزی ارتباط برقرار کند. در حال حاضر این موبایل بدون باتری عملکرد خیلی ساده‌ای دارد و تماس گیرنده باید هدفون را بر روی گوش خود گذاشته و با زدن یک دکمه مرتبا بین عملیات صحبت کردن و شنیدن جابجا شوند. به گفته‌ی “Vamsi Talla” نخستین چالش این تیم، توسعه یک گوشی بوده که از حداقل انرژی برای دریافت و برقرار تماس‌ها استفاده می‌کرده است. Talla‌ ادامه می‌دهد:

اگر شما به یک گوشی معمولی بنگرید،‌ در حقیقت آن صدها مگاوات برق مصرف می‌کند و برقراری تماس‌های صوتی بدون باتری عملا غیرممکن خواهد بود. آن‌ها راه حلی را کشف کرده‌اند که گوشی از مقدار کمی از قدرت، تنها چند میکرووات از سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کند. به گفته Talla این منبع غیرقابل مشاهده در همه جا وجود دارد.

امواج RF در اطراف ما هستند. به عنوان مثال امواج ایستگاه‌های رادیوی FM و AM شما، ایستگاه‌های تلویزیونی شما و دکل‌های تلفن همراه همگی امواج RF را منتقل می‌کنند. علاوه بر این‌ها، یکی از بزرگ‌ترین منابع این دسته از امواج سیگنال‌های اینترنت وای فای هستند که این روزها در دفاتر کار، منازل و بسیاری از اماکن عمومی رایج شده‌اند.

محققان عنوان می‌کنند که در اینجا برنامه‌های مختلفی برای توسعه نمونه‌های اولیه نمایشگرهایی با حداقل انرژی برای یادداشت برداری و حتی یک دوربین ساده وجود دارد. آن‌ها همچنین برنامه‌ی توسعه یک گوشی موبایل بدون باتری را نیز تدارک دیده‌اند که از سلول بسیار کوچک خورشیدی برای ارائه انرژی برخوردار است. این تیم پتانسیل خوبی را پیش روی گسترش تکنولوژی محصولات بدون باتری می‌بیند.

ما واقعا در مورد این فناوری هیجان زده هستیم. دانشگاه واشنگتن صاحب یک IP برای این مورد است و ما به دنبال راه‌هایی جهت تجاری سازی آن هستیم تا با گسترش تکنولوژی بدون باتری، محصولاتی از این دست را در دسترس مردم قرار دهیم – Vamsi Talla

این روش ابتکاری، تنها راه حلی نیست که تکنولوژی موبایلی را قدرت می بخشد. محققان دانشگاه‌های بریستول و سوری در بریتانیا نیز در حال توسعه ابررایانه‌هایی هستند که به اعتقاد آن‌ها می‌توانند به دستگاه‌ها اجازه دهند تنها در چند دقیقه شارژ‌شوند.

تحقیقات تیم دانشگاه واشنگتن در مجموعه مقالات انجمن ماشین آلات محاسباتی در زمینه فناوری‌های تعاملی، موبایلی، گجت‌های پوشیدنی و همه جانبه منتشر شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. بابا عجب مخى دارند آمریکایى ها گوشى بدون باترى واقعا باورنکردنیه!!

  2. سه فاکتور اصلی تا چند دهه اینده نحوه زندگی بشر رو تغییر خواهد داد.

    فنانوری اینترنت جهانی رایگان و بدون فیلترینگ که همیشه در دسترس هست

    جایگزینی روش های فست شارژ که پایانی بر باتری های سلیکونی فعلی و خودروهای بنزینی خواهد شد.

    و تاثیر نانو تکنولوژی در صنعت و درمان و توسعه محصولات

  3. خیلی عالیه
    خودرو های الکتریکی با استفاده از این نوع باطری ها میتونن به صورت مدام کار کنن ، با پیشرفت این فناوری میتونه کلا جایگزین بنزین بشه