تماشای خورشید گرفتگی و عکس‌برداری از آن با استفاده از گوشی‌های هوشمند

نحوه تماشای خورشید گرفتگی و ثبت عکس از آن با گوشی‌های هوشمند

چیز زیادی به خورشید گرفتگی نمانده است، در رابطه با تماشای این واقعه و عکس‌برداری از آن با استفاده از گوشی‌های هوشمند نکاتی وجود دارد که باهم بررسی می‌کنیم.

روز دوشنبه 21 آگوست (30 مرداد) ساکنان آمریکای شمالی شاهد پدیده ستاره شناسی کمیابی به نام خورشید گرفتگی کامل هستند؛ در این واقعه ماه به طور کامل خورشید و تاج خورشیدی آن را می‌پوشاند. خورشید گرفتگی کامل (Total Eclipse) تنها برای ساکنان ساحل لینکولن، اورگان تا چارلستون و کارولینای جنوبی قابل رویت است، گرچه در نقاط دیگر هم می‌توان بخشی از این پدیده را مشاهده کرد. قطعا تعداد زیادی از شما در این هنگام به سمت گوشی هوشمند خود می‌روید و می‌خواهید این لحظات را ثبت کنید.

شرکت اپل به تازگی تایید کرده که کاربران آیفون می‌توانند از رویداد خورشیدگرفتگی عکس بگیرند، اما این پایان ماجرا نیست. به گفته تیم کوپرتینو اگر قصد دارید با استفاده از گوشی هوشمند خود یک مستند از این رویداد تهیه کنید:

همین حالا گوشی خود را به سمت خورشید گرفته و از آن عکس و فیلم تهیه کنید، خیالتان راحت باشد که دوربین گوشی شما آسیب نمی‌بیند، این امکان در رابطه با خورشید گرفتگی هم به همین صورت وجود دارد.

لنز به کار رفته در دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک است، گوشی‌های ال جی لنزهایی با دیافراگم f/1.6 هم دارند و بیشترین نور به درون آن‌ها وارد می‌شود، علاوه بر این فیلترهای زیادی درون دوربین وجود دارد تا از ورود نور زیاد جلوگیری کنند. اکثریت مردم گزینه خودکار دوربین را انتخاب می‌کنند و به این ترتیب نرم‌افزار موجود در گوشی کم‌ترین زمان شاتر را بر اساس نور مورد نیاز محیط انتخاب می‌کند. با این وجود بدون رفتن به سراغ دوربین‌های DSLR و برای تهیه بهترین تصاویر با استفاده از گوشی هوشمندتان می‌توانید راهنمای زیر را دنبال کنید:

  1. عینک مخصوص خورشید گرفتگی تهیه کنید (نه عینک دودی!)

اگر نمی‌خواهید به قرنیه چشم خود آسیب وارد کنید باید از عینک مخصوص استفاده کنید. از آن‌جا که اکثر عینک‌های جعلی مطابق با استاندارد ISO 12312-2 نیستند بهتر است که پیش از تهیه عینک مناسب به سایت انجمن ستاره‌شناسان آمریکا مراجعه کنید و فهرست عینک‌های مناسب را بررسی کنید.

2. برای گوشی هوشمندتان هم از این عینک‌های مخصوص تهیه کنید

با این‌که از نظر تکنیکی دوربین گوشی شما بدون این عینک آسیب نمی‌بیند اما استفاده از یک فیلتر برای دوربین نتیجه نهایی را بسیار زیبا می‌سازد. اگر برای دیوایس آیفون یا اندرویدی خود یک فیلتر مانند همان عینکی که بر چشم می‌گذارید تهیه کنید تصاویر نهایی شما دقیق‌تر از آب در می‌آیند و می‌توانید پدیده خورشید گرفتگی را بدون روشنایی بیش از حد برای خود ثبت کند.

پدیده خورشید گرفتگی کامل

3. از پایه نگاه‌دارنده استفاده کنید

باید پیش از شروع رویداد زاویه و مکان دوربین خود را تنظیم کنید، از آن‌جا که این پدیده تنها در طول 2.5 دقیقه رخ می‌دهد برای تهیه عکس خوب باید مکان و زاویه دوربین، عینک و فیلتر مناسب و انگشتان شما برای عکس‌برداری آماده باشند.

4. فیلتر خورشیدی یا عینک مخصوص را جلوی دوربین گوشی خود قرار دهید

این کار را باید قبل از آغاز واقعه انجام دهید تا خیالتان از این بابت راحت شود و در زمان شروع فرآیند خورشید گرفتگی درگیر انجام آن نشوید. نور صحنه شما مانند نوری است که به هنگام غروب خورشید می‌بینید پس حالت کم نور دوربین گوشی را از بخش تنظیمات انتخاب کنید.

همین، در زمان شروع رویداد خورشید گرفتگی 21 آگوست می‌توانید از تمامی قابلیت‌های دوربین خود استفاده کنید، فقط فراموش نکنید که برای چشمان‌تان و دوربین گوشی، عینک و فیلتر مناسب تهیه کرده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*