زره ضدگلوله

با زره ضدگلوله پلاستیکی ساخت پلیس دیترویت آشنا شوید!

در این نوشتار قصد داریم شما را با یک زره ضدگلوله آشنا کنیم که مسلما حاصل ایده‌های آینده نگرانه و علمی تخیلی متعلق به دهه 1950 میلادی است. با ما همراه باشید.

زره ضدگلوله

شاتگان وینچستر 1897 دارای لوله‌ای به درازای تقریبا 51 سانتی‌متر است که در افزایش قدرت گلوله تاثیر بسزایی دارد.

در این تصویر قدیمی که در ماه آوریل 1958 گرفته شده است، یک افسر پلیس دیترویت دیده می‌شود که قصد دارد با یک تفنگ شاتگان مدل وینچستر 1897 رایت گان (Winchester 1897 Riot Gun) به فردی با زره ضدگلوله و عجیب غریبی شلیک کند. با توجه به فرو رفتگی و بلند شدن رنگ روی زره، می‌توان حدس زد که زره آزمایشی پیش‌تر نیز تحت آزمایش میدانی قرار گرفته بوده است.

زره ضدگلوله

این زره به نظر بدن فرد را در خود جای می‌دهد. زانو و ران‌ها نیز سپر محافظتی خود را دارند. با نگاه به آن متوجه می‌شویم که زره دست‌کم از جلو حفاظت کاملی برای فرد پدید ‌می‌آورد. گرچه محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد؛‌برای مثال، دست‌ها درون زره اصلی که از بدن محافظت می‌کند قرار می‌گیرند و امکان حرکت آزادانه آن‌ها وجود ندارد.

هاروی اس. فریمن (Harvey S. Freeman) مخترعی آمریکایی است که به عنوان طراح این محافظ ضدگلوله برای بدن شناخته می‌شود و احتمالا این زره ضدگلوله نیز توسط وی مورد آزمایش قرار گرفته باشد. متاسفانه اطلاعات بیشتری درباره فریمن و طرح وی در اینترنت موجود نیست تا با استناد به آن بتوان طراحی این زره را به او نسبت داد.

زره ضدگلوله

گرچه در مجله علمی-مهندسی قدیمی Mechanix Illustrated که بین سال‌های 1928 تا 2001 انتشار می‌یافت، به این زره اشاره شده بود و به نظر فریمن سازنده آن است. نسخه چاپ شده از این مجله که در سپتامبر 1958 انتشار یافت، مدعی است که فریمن زره ساخته شده بدست خود را بر تن کرد و در مقابل گلوله واقعی قرار گرفت. مجله همچنین از فریمن نقل ‌می‌کند که او هنگام برخورد گلوله به زره تقریبا هیچ چیزی را حس نکرده است.

براساس نوشتار درج شده در این مجله، این زره بیش از 27 کیلوگرم وزن داشته و از جنس پلاستیک ساخته شده بود! همان‌طور که در تصویر مشخص است، بخش محافظ سر دارای پنجره‌های شیشه‌ای کوچک (و احتمالا ضدگلوله) در جلو و اطراف است تا کاربر بتواند با چرخاندن سر،‌ ضمن آن‌که تحت محافظت زره قرار دارد، به محیط پیرامون خود نیز دید داشته باشد.

همچنین دو چراغ قوه در دو طرف سر وجود دارد که برای دید در مکان‌ها کم نور و تاریک هستند. مجله Mechanix Illustrated مدعی است که فریمن به منظور افزایش مقاومت زره، آن را از ترکیب پلاستیک و فایبرگلاس ساخته و آن را آرمادیلو نام‌‌گذاری کرده است.

زره ضدگلولهدر شماره دیگری از Mechanix Illustrated که دو سال عقب‌تر در 1956 به چاپ رسید، عنوان شده که پلیس دیترویت زره‌ ضدگلوله جدیدی را آزمایش می‌کند که اندکی متفاوت از زره‌های عادی آن زمان بوده است. باتوجه به تصاویر موجود از آن، زره جدیدی ساختاری دایره‌ای داشته است. ساختار بدنه،‌ چراغ قوه سری و چگونگی پنجره‌های دید چشمی آن مشابه زره ساخته شده در سال 1958 است و ممکن است این زره طرح اولیه ارائه شده از سوی فریمن باشد؛‌ گرچه به مخترع آن اشاره‌ای نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*