حجم رنگ در تلویزیون

مفهوم حجم رنگ در تلویزیون چه اهمیتی در کیفیت تصویر دارد؟

گواهی توانایی تولید 100 درصد حجم رنگ در تلویزیون توسط انجمن معتبر آزمایش و گواهی ورباند دوچر الکترونیکر (VDE) برای سری 2017 تلویزیون های QLED سامسونگ صادر شد.

گواهی توانایی تولید صد درصد حجم رنگ در تلویزیون که برای اولین بار برای یک تولیدکننده تلویزیون صادر می‌شود نشان می‌دهد که حجم رنگ با سرعت در حال تبدیل شدن به روشی کارآمد برای اندازه‌گیری دقت نمایش رنگ است.

حجم رنگ در تلویزیون به شکل نمایشی سه‌بعدی تعریف می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت بازتولید رنگ در یک نمایشگر در تمامی سطوح روشنایی آن است، معیاری که می‌تواند تضمین کند تصاویر به همان شکل مورد نظر تهیه‌کننده، در تلویزیون نمایش داده شود. اما وجه تمایز حجم رنگ با دیگر استانداردهای رنگ چیست؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این معیار جدید رنگ.

حجم رنگ در تلویزیون

از SDR تا HDR اندازه‌گیری دقت رنگ

بسیاری از استانداردهای رنگ که در دوران تلویزیون های CRT تعریف شده‌اند از روشنایی منسوخ 100 نیت استفاده می‌کنند و در این میزان روشنایی، بسیاری از نمایشگرها نمی‌توانند تصاویر را با رنگ‌های دقیق نمایش دهند.

اما اخیرا و با معرفی اولین سری تجاری از تلویزیون های HDR توسط شرکت سامسونگ در سال 2015، میزان روشنایی تا حد زیادی افزایش یافته و امکان نمایش سفید و سیاه را به صورتی واقع‌گرایانه‌تر فراهم کرد و با گسترده‌تر شدن بازه رنگ، تصاویر به جسم واقعی نزدیک‌تر شدند. این بازه جدید رنگ را دامنه دینامیکی بالا (HDR) و بازه قدیمی را دامنه دینامیکی استاندارد (SDR) می‌نامیم.

اغلب تولیدکنندگان و موسسات ارزیابی، بازه رنگ‌های قابل نمایش در هر نمایشگر را بر اساس گاموت رنگ تعیین و اندازه‌گیری می‌کنند. صنعت فیلم آمریکا نیز به صورت ویژه از گاموت رنگ DCI-P3 برای نمایش فیلم دیجیتالی استفاده می‌کنند.

اهمیت حجم رنگ در تلویزیون

میزان روشنایی به شکل بعد سوم در نمودار گاموت رنگ دو بعدی وارد شد تا تفاوت نمایشگرهای مختلف در تولید حجم رنگ نیز مشخص شود. این ارزیابی سه بعدی نحوه بازتولید رنگ‌ها در تمامی سطوح روشنایی را نشان می‌دهد.

حجم رنگ در تلویزیون

به زبان ساده می‌توان گفت هرچه حجم رنگ در تلویزیون بیشتر باشد، نمایشگر بهتر می‌تواند بازه گسترده رنگ‌ها را با دقت و جزئیات بسیار نمایش دهد. گواهی «حجم رنگ 100 درصد» برای تلویزیون های QLED سامسونگ نشان دهنده آن است که این تلویزیون تمامی رنگ‌های فضای رنگ DCI-P3 را می‌تواند بدون توجه به سطح روشنایی نمایش دهد و در نتیجه تصاویر HDR مطابق با خواست تهیه‌کننده آن، پیش چشم کاربر قرار می‌گیرد.

حجم رنگ با گرد هم آوردن خصوصیات اصلی HDR برای کاربران مانند کنتراست بالا، سطح بالاتر حداکثر روشنایی و توانایی رندر کردن گاموت رنگ گسترده در سطوح مختلف روشنایی، بدون شک حوزه‌ای رو به رشد و مهم در صنعت نمایشگرها خواهد بود. آینده صنعت تلویزیون در دنیای رنگ است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*