ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

بهترین ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل آی او اس 11 و اندروید O

در این مطلب قصد داریم بهترین ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اندروید O یا همان اندروید 8 (Android O) و همچنین آی او اس 11 (iOS 11) را بررسی کنیم.

هر سال، نسخه جدید هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس عرضه می‌شود. در سال 2017، کاربران دستگاه‌های مجهز به پلتفرم‌های موبایل اپل و گوگل انتظار دارند آی او اس 11 و یا اندروید O (نام کامل آن همچنان مشخص نیست) را دریافت کنند.

یکی از مهمترین دلایلی که کاربران را تشنه دریافت آپدیت اندروید و یا آی او اس می‌کند، اضافه شدن کوله‌باری از قابلیت‌های جدید به دستگاه‌های آن‌ها است. حال آن‌‌ها دوست دارند بدانند با دریافت آی او اس 11 و یا اندروید 8 چه قابلیت‌هایی به گوشی موبایل و یا تبلتشان افزوده خواهد شد.

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل آی او اس 11

انتظار داریم آی او اس 11 همراه با رونمایی از گوشی های موبایل جدید اپل، در پاییز سال جاری عرضه شود. البته نسخه بتا از مدت‌‌‌ها قبل در اختیار کاربران ویژه قرار گرفته و آن‌ها در کنار لذت بردن از نسخه ابتدایی این سیستم عامل، به شرکت اپل برای توسعه هرچه بهتر و باگ‌زدایی آن کمک می‌کنند. بیشتر ویژگی های آی او اس 11 که در قالب نسخه پایدار به کاربران ارائه خواهند شد، در نسخه بتا نیز گنجانده شده‌اند.

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

اپل تمامی نرم افزارهای پیش‌فرض آی او اس را همراه با عرضه هر سیستم عامل جدید به‌روز می‌کند، پس طبیعی است با دریافت iOS 11 نیز ویژگی‌های زیادی به دستگاه‌ها افزوده شوند. با این حال، در ادامه 6 مورد از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اپل که بیشتر از بقیه ما را مجذوب کرده‌اند را بررسی می‌کنیم.

واقعیت افزوده بسیار پیشرفته

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

ARKit یک فریمورک واقعیت افزوده برای توسعه‌دهندگان بوده و بخش جدید و مهمی از آی او اس 11 به شمار می‌آید. به زبان ساده، بعد از دریافت آپدیت سیستم عامل، با چند اپلیکیشن جدید مواجه خواهید شد که همگی با دوربین دستگاه کار می‌کنند. با استفاده از آن‌ها، اشیای مجازی گوناگونی را مشاهده خواهید کرد که همگی با اشیای دنیای واقعی تعامل دارند.

به عبارت دیگر، با برنامه‌های واقعیت افزوده آی او اس 11، اشیایی غیر واقعی را در دنیای واقعی مشاهده خواهید کرد. به عنوان نمونه ممکن است با مشاهده باغچه منزل خود از نمایشگر گوشی، یک سفینه فضایی را مشاهده کنید که در حال آماده‌سازی برای ترک زمین است! همچنین ممکن است یک شخصیت کارتونی افسانه‌ای را بر روی میز ناهارخوری ببینید.

دستیار مجازی هوشمندتر

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

دستیار مجازی انحصاری اپل، در هر بار عرضه یک نسخه جدید سیستم عامل موبایل آن به‌روز می‌شود. یکی از مهمترین قابلیت‌های آن در آی او اس 11، پشتیبانی از گسترده وسیعی از زبان‌های زنده دنیا در مقایسه با قبل خواهد بود. همانند همیشه، درک سیری برای تشخیص فرمان‌های صوتی کاربر بیشتر شده و سریعتر به آن‌‌‌ها پاسخ می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اپل در سال 2017 همگام‌سازی تمامی اطلاعات مربوط به سیری بین تمامی دستگاه‌های متعلق به یک کاربر است. سیری از این پس مقاله‌های برتر Apple News را به کاربر پیشنهاد خواهد داد. افزایش توانایی برای ترجمه محتوا، از دیگر قابلیت‌های دستیار مجازی آی او اس در نسخه جدید است.

مدیریت فایل‌ها و ذخیره‌سازی توسعه یافته

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

به خاطر عدم توانایی برای استفاده از کارت حافظه جانبی در دستگاه‌‌های موبایل اپل، مدیریت فایل و فضای حافظه‌ای اهمیت زیادی در آن‌ها دارد. حذف خودکار اپلیکیشن‌های بدون استفاده یکی از مهمترین قابلیت‌های آی او اس 11 است. این قابلیت Offload Unused Apps نام داشته و بعد از عدم استفاده از اپلیکیشن‌ها برای مدت زمانی مشخص، آن‌‌ها را به منظور ایجاد فضا حذف می‌کند. خوشبختانه، از آنجایی که فایل‌ها و تنظیمات برنامه همچنان در حافظه باقی می‌مانند، می‌توان مجددا با نصب آن اپلیکیشن‌ها، به حالت پیش از حذف شدن بازگشت و به اطلاعات خود دسترسی پیدا کرد.

برای اولین بار شاهد اضافه شدن یک اپلیکیشن مدیریت فایل اختصاصی (Files) به آی او اس هستیم. به لطف آن، مرور فایل‌های ذخیره شده در حافظه دستگاه و همچنین مدیریت فایل‌های بارگذاری شده در حساب کاربری iCloud سریع‌تر و راحت‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

داک آیپد و سوئیچر اپلیکیشن

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

برخی از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اپل منحصر به تبلت‌های این شرکت هستند. به عنوان نمونه، آیپدها بعد از دریافت آی او اس 11 به یک داک شبیه به نمونه آن در مک در پایین صفحه مجهز خواهند شد.

همچنین می‌توان با تکنیک کشیدن و رها کردن، اپلیکیشن‌ها را از داک به گوشه نمایشگر منتقل کرد. تمامی این قابلیت‌ها سبب خواهند شد سبک استفاده از آیپد بیشتر شبیه به مک بوک شود. اپل بعد از معرفی دو آیپد پرو جدید خود در سال 2017 اعلام کرد هدف اصلی شرکت، افزایش دایره کاربرد تبلت‌های آی او اسی برای کاربران است.

اپ استور اصلاح شده

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

بعد از دریافت آی او اس 11، اپ استور ظاهر متفاوتی در مقایسه با قبل پیدا خواهد کرد. هدف از این تغییر کمک به کاربران برای پیدا کردن هر چه سریعتر اپلیکیشن‌های مورد نیاز است. همچنین کاربران با جدیدترین اپلیکیشن‌هایی که ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشند آشنا می‌شوند.

به عنوان نمونه، در تب جدید Today گزیده‌ای از محبوبترین برنامه‌هایی که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید به نمایش در خواهند آمد. بازی‌ها، آپدیت‌‌ها و برنامه‌های عمومی نیز هر کدام در تب‌هایی جداگانه نمایش داده می‌شوند. آیتونز نیز ظاهر جدیدی پیدا خواهد کرد.

مرکز کنترل اصلاح شده

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

کنترل سنتر، که در دستگاه‌های آی او اسی با کشیدن انگشت از پایین‌ترین بخش صفحه به بالا ظاهر می‌شود، ظاهر متفاوتی پیدا کرده و دست کاربر را برای سفارشی‌سازی بیشتر باز خواهد گذاشت. کاربر می‌تواند شیوه لایه‌بندی را عوض کرده و سوییچ‌ها را ظاهر و یا مخفی کند.

از طریق کنترل سنتر آی او اس 11 می‌توان به دو مورد از ویژگی های جدید آن دست پیدا کرد. حالت اختصاصی بدون مزاحم (Do Not Disturb) برای رانندگان در نظر گرفته شده تا بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی به مسیر خود ادامه دهند. قابلیت بسیار جذاب دیگر آی او اس 11، امکان ضبط فیلم از صفحه نمایش بدون نیاز به ابزارهای جانبی است؛ سوییچ این ابزار نیز در کنترل سنتر وجود دارد.

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اندروید O

نسخه جدید اندروید نیز همزمان با رونمایی از دستگاه‌های جدید گوگل عرضه می‌شوند. از آنجایی که دو گوشی موبایل پیکسل سال 2017 این شرکت مدتی بعد از آیفون‌‌های سال جاری عرضه خواهند شد، احتمالا باید برای دریافت اندروید 8 تا ماه اکتبر و یا نوامبر (انتهای پاییز) منتظر بمانیم. هنوز نام این سیستم عامل مشخص نیست و فقط حرف نخست آن یعنی O را می‌دانیم.

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل گوگل بیشتر مربوط به زیربنا و ساختار آن بوده و کمتر شاهد افزوده شدن ابزارها و قابلیت‌هایی جدید هستیم. با این حال، می‌توان 6 مورد زیر را مهمترین ویژگی‌ های اندروید O عنوان کرد.

غیر فعال‌سازی موقت و دسته‌بندی نوتیفیکیشن‌ها

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

با استفاده از ایده کانال‌های نوتیفیکیشن، می‌توان به راحتی آن‌‌ها را مدیریت و به دو بخش مهم و غیر مهم تقسیم کرد. البته بهره‌بری حداکثری از این قابلیت به همکاری توسعه‌دهندگان برای ایجاد برنامه‌هایی سازگار با سیستم جدید پنل اعلانات اندروید 8 بستگی خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل گوگل امکان غیر فعال‌سازی موقت نوتیفیکیشن‌ها است. در حال حاضر، در صورت پاک کردن یک نوتیفیکیشن دیگر خبری از آن نخواهد بود، اما در اندروید O می‌توان با تعیین یک زمان مشخص سبب شد نوتیفیکیشن‌ها مجددا به اطلاع کاربر برسند.

میانبرهای دوربین سریع‌تر

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

گوگل همواره سیستم عامل موبایل خود و برنامه‌های آن را به طور مستقل از یکدیگر آپدیت می‌کند، اما اپلیکیشن دوربین یک استثنا محسوب می‌شود. در اندروید 8 می‌توان با دو بار ضربه زدن بر روی نمایشگر 50 درصد زوم کرد. همچنین می‌توان با لمس یک آیکون جدید تعبیه شده، خیلی سریع بین حالت عکاسی و فیلم برداری جابه‌جا شد. به عقیده کاربران، این روش از کشیدن انگشت بر روی صفحه به منظور جابه‌جایی میان حالت دوربین بهتر است.

حالت تصویر در تصویر

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

حالت تصویر در تصویر (نمایش یک پنجره درون پنجره‌ای دیگر)، که از مدت‌ها قبل در اپلیکیشن یوتیوب شاهد آن هستیم، این بار قرار است تبدیل به یکی از مهمترین ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اندروید در سال 2017 شود. توسعه‌دهندگان برای پشتیبانی از این قابلیت در برنامه‌های خود علاقه زیادی نشان داده‌اند.

به این ترتیب می‌توان حین تماشای فیلم در نتفلیکس، یوتیوب و یا حتی گالری خود، یک صفحه وب و یا فید توییتر را مرور کرد. از آنجایی که اندازه نمایشگر گوشی های موبایل روز به روز بزرگتر می‌شود، کاربرد حالت تصویر در تصویر نیز بیشتر خواهد شد. این حالت را باید مکمل قابلیت تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت دانست که یکی از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل گوگل در سال گذشته به حساب می‌آمد.

انتخاب متن هوشمندانه‌تر

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

این قابلیت با وجود ساده بودن، سال‌‌‌هاست که کاربران زیادی را درگیر خود کرده است. خوشبختانه در اندروید O برای هایلایت و سپس کپی کردن یک بخش مشخص از متن، کمتر نیاز به کلنجار رفتن با آن خواهد بود. البته هوشمندی این متد جدید به همین مورد ختم نمی‌‌شود.

بعد از انتخاب متن، اپلیکیشنی که با داده کپی شده در ارتباط است باز خواهد شد. به عنوان نمونه اگر یک آدرس کپی کرده باشید، اپلیکیشن گوگل مپس به طور خودکار باز خواهد شد. همچنین در صورت کپی کردن شماره، به صورت خودکار به برنامه شماره‌گیر منتقل خواهید شد.

همگام‌سازی پیشرفته داده‌ها

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

اندروید در حال حاضر نیز برخی از اطلاعات لاگین و همچنین نام‌‌های کاربری و پسوردهای ذخیره شده در کروم را بین سایر مرورگرهای کروم در دستگاه‌های دیگر به واسطه یک حساب کاربری گوگل به اشتراک می‌گذارد.

حال قرار است این ویژگی در اندروید O بیش از پیش توسعه پیدا کند. به این ترتیب در صورت استفاده از دستگاه‌ها و حتی اپلیکیشن‌های دیگر به جز مرورگر کروم، به اطلاعات بیشتری همچون آدرس‌ها و شماره‌ کارت‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد. البته برای سازماندهی تمامی اطلاعات به یک اپلیکیشن مدیریت پسورد نیاز خواهید داشت.

دوام باتری بهتر

ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل

کاربران همواره امید دارند با دریافت سیستم عامل جدید، دوام باتری دستگاه آن‌ها بهتر شود. به ادعای گوگل، مهندس‌های این شرکت قابلیت Doze که برای اولین بار در اندروید 7 معرفی شد را مجددا دستخوش تغییر قرار داده‌اند. به این ترتیب میزان فعالیت اپلیکیشن‌‌های پس‌زمینه، که کاربر به طور مستقیم در حال استفاده از آن‌‌‌ها نیست، در مقایسه با قبل باز هم محدود خواهد شد. خوشبختانه این مدیریت برنامه‌ها توسط سیستم عامل انجام شده و نیاز به انجام هیچ کاری توسط کاربر نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بین همه این ویژگیها فقط و فقط همین مدیریت فایل IOS
    بقیه انصافا خیلی خوبن ولی این مورد از همشون واجبتر بود.
    شخصا بعد از دو سه سال استفاده از گوشی آیفون (3GS و 4) صرفا به خاطر همین مشقات استفاده از فایلهای معمولی و البته عدم وجود کیبورد فارسی ارجینال گذاشتمش کنار
    اما به نظر میرسه دوباره باید یه نگاهی به آیفونای جدید بندازم!!!!