حساسیت دندان

کشف نوعی خاص از چای سبز غنی شده برای جلوگیری از حساسیت دندان

به تازگی دانشمندان موفق به کشف ترکیباتی برای حل بلندمدت مشکل حساسیت دندان ها شده‌اند؛ ترکیباتی که می‌توان به عنوان مکمل در چای سبز استفاده کرد.

اگر دندان‌های شما حساس بوده و نسبت به آب یا غذای سرد و گرم واکنش نشان می‌دهند، احتمالا مینای دندان شما ساییده شده است. درمان‌های زیادی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که شاید راه‌ حل‌هایی دائمی نباشند. به تازگی دانشمندان با اعمال تغییراتی در چای سبز موفق به حل مشکل حساسیت دندان ها شده‌اند.

وقتی مینای دندان ساییده می‌شود عاج دندان‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ غذا و نوشیدنی‌های گرم و سرد از لوله‌های میکروسکوپی درون عاج دندان وارد شده و خود را به عصب دندان می‌رسانند، احساس درد هم از این‌جا به وجود می‌آید، علاوه بر آن دندان‌های با عاج بدون محافظ، بیشتر در معرض کرم خوردگی قرار می‌گیرند.

یکی از راه‌های درمان این مشکل، ماده معدنی به نام نانوهیدروکسی‌پتیت (nanohydroxyapatite) است که این لوله‌های کوچک را می‌بندد و از وارد شدن مواد حساسیت‌زا و رسیدن آن‌ها به اعصاب دندان جلوگیری می‌کند. متاسفانه این ماده معدنی به سرعت با مسواک زدن، دندان قروچه و مواد اسیدی موجود در غذاها شسته می‌شود.

کیو هانگ (Cui Huang) یکی از دانشمندان دانشگاه ووهان (wuhan university) چین موفق به ادغام نانوهیدروکسی‌پتیت و چای سبز غنی شده با پلی‌فنل شد و آن را EGCG نام‌گذاری کرده است. این محصول قادر است با باکتری استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans bacteria) مبارزه کرده و از بروز کرم خوردگی دندان جلوگیری نماید.

مواد کشف شده درون کپسول‌های سیلیکونی در ابعاد نانو ترکیب شده و بر روی دندان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند؛ این ترکیب حفره‌های کوچک درون عاج دندان را بسته و به مدت 96 ساعت ماده EGCG را درون دهان آزاد می‌کند که در مقابل مسواک و فرسایش هم اثر خود را از دست نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد که این دستاورد جدید انتخاب خوبی برای استفاده در خمیردندان باشد؛ خمیردندانی با قابلیت مهار طولانی‌مدت حساسیت و پوسیدگی دندان‌های ما.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*