حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

تصاویر فاش شده از آماده‌سازی ارتش آمریکا برای حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی جزو تلخ‌ترین وقایع در تاریخ بشریت بودند. در تصاویری که اخیرا از طبقه‌بندی خارج شده‌اند، مراحل پیش از حمله را مشاهده می‌کنیم.

در روز ششم آگوست (پانزدهم مرداد) سال 1945 میلادی، آمریکا چند بمب اتمی بر روی شهر هیروشیمای ژاپن انداخت. سه روز بعد از این اتفاق، شاهد رها شدن یک بمب اتمی دیگر در شهر ناکازاکی بودیم. این بمب‌ها که Little Boy و Fat Man نام داشتند، در پایگاه هوایی North Field در جزیره تینیان جزایر ماریانای شمالی بر روی بمب‌افکن‌هایی سوار شدند. این پایگاه هوایی آمریکا، در جنوب ژاپن واقع شده است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

اکنون که در هفتاد و دومین سالگرد این حادثه تلخ قرار داریم، بد نیست با توجه به تصاویر فاش شده اخیر، مروری بر آن داشته باشیم. در کل تاریخ، حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی تنها نمونه استفاده عملیاتی از این ابزارهای جنگی است. پیش‌تر، تصاویری از مراحل قبل از پرتاب بمب‌ها در دسترس نبود، اما اخیرا چندین عکس پیرامون لحظات آماده‌سازی برای افکندن آن‌ها از طبقه‌بندی خارج شده‌اند.

در نخستین تصویر سربازان در حال کنترل پوشش بمب اتمی Fat Man هستند. تا قبل استفاده از این دسته بمب‌ها بر روی مردم بی‌گناه، آمریکا چندین بمب تستی در جزیره تینیان ایجاد کرده بود. تمامی این بمب‌ها شباهت زیادی به یک بمب عملیاتی داشتند، اما به خاطر آزمایشی بودن، تجهیزات لازم برای انفجار و ایجاد صدا در آن‌ها به کار نرفته بود.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

در سمت چپ تصویر پایین، فرانسیس برچ (Francis Birch) به عنوان یک متخصص ژئوفیزیک، در حال علامت‌گذاری بمب اتمی Little Boy است. در طرف دیگر نورمن رمزی (Norman Ramsey) به چشم می‌خورد؛ فردی که مدتی بعد، جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

در اینجا یک کارشناس فنی در حال مهر و موم و بتونه کردن شکاف‌های بمب Fat Man پیش از آغاز حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی است. این مرحله به عنوان یکی از آخرین قدم‌‎های آماده‌سازی پیش از پرتاب به شمار می‌آید. هدف از انجام این کار، اطمینان از پایدار بودن محیط داخلی بمب به منظور داشتن تاثیر کامل بعد از انفجار است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

نوشتن یادگاری قبل از حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

تصویر بعدی پیام بسیار جالبی دارد. سربازان پیش از حمله اتمی به ناکازاکی و هیروشیما در حال امضا کردن بمب Fat Man و نوشتن پیام‌هایی بر روی آن هستند!

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

عکس زیر دید بهتری از امضاهای سربازان و پیام‌های نوشته شده توسط آن‌ها دارد.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

اکنون نوبت به سوار کردن Fat Man بر روی یک یدک‌کش رسیده است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

سربازان بمب را به پایگاه هوایی North Field در جزیره تینیان حمل می‌کنند.در تصویر زیر، بمب در یدک‌کش جلویی قرار داشته و یک پوشش بر روی آن کشیده شده است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

در پایگاه هوایی، Fat Man ذر یک گودال که به طور مخصوص برای آن تعبیه شده است قرار می‌گیرد. قدم بعد از این مرحله، سوار کردن بمب بر روی هواپیما و سپس رها کردن آن بر روی شهر ناکازاکی است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

گودال‌های کنده شده برای هر دو بمب Little Boy و Fat Man، که دارای ابعاد دو و نیم متر در سه و نیم بودند، هنوز در جزیره تینیان وجود دارند، اما در حال حاضر به عنوان یک یادبود تلقی می‌شوند. معلوم نیست آمریکا تلاش می‌کند با نمایش این گودال و بنای کوچک ساخته شده بر روی آن، چه چیزی را درباره حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی گرامی بدارد!

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

بمب و یدک‌کش آن، با استفاده از یک آسانسور هیدرولیکی در درون گودال قرار داده می‌شوند.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

کارگران Little Boy را برای بار آخر کنترل می‌کنند. آن‌ها به دلایل امنیتی همچنان اجازه می‌دهند پوشش بر روی بمب قرار داشته باشد. مراحل قرار دادن Little Boy در داخل گودال، همانند روال انجام این کار برای بمب Fat Man است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

به محض اینکه Little Boy آماده شد، هواپیمای بمب‌افکن بوئینگ B-29 سوپرفورترس بر روی گودال قرار می‌گیرد تا آخرین مرحله پیش از پرتاب بمب یعنی سوار کردن آن بر روی هواپیما انجام شود. B-29 نوعى بمب افکن راهبردی 4 موتوره بود که آمریکا به طور گسترده در بمباران ژاپن آن را بکار برد. ناگفته نماند هواپیمای حامل این بمب اتمی اینولاگی (Enola Gay) نام گرفته بود که نام مادر خلبان آن به شمار می‌آمد.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

پوشش از روی بمب برداشته شده و Little Boy آماده بارگذاری است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

مجددا با استفاده از یک آسانسور هیدرولیکی، بمب را با احتیاط از داخل گودال به بالا هدایت کرده و بر روی Enola Gay سوار می‌کنند.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

به محض قرارگیری در هواپیما، وضعیت ایمنی بمب بررسی شده و تمامی اتصالات و تجهیزات آن مجددا چک می‌شوند.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

بعد از این مرحله، هواپیماها با فاصله زمانی سه روز از یکدیگر، بر فراز دو شهر هیروشما و ناکازاکی پرواز کرده و بمب را رها می‌کنند. در پانزدهم آگوست (بیست و چهارم مرداد) همان سال، ژاپن از تصمیم خود برای تسلیم شدن صحبت کرد.

بعد از امضای یک سری اسناد رسمی، در روز دوم سپتامبر (یازدهم شهریور) جنگ جهانی دوم پایان یافت. در عکس زیر لحظه حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی را مشاهده می‌کنید. تصویر سمت چپ به حمله نخست در روز ششم آگوست به شهر هیروشیما تعلق دارد. در سمت راست، حمله به ناکازاکی در روز نهم آگوست به تصویر کشیده شده است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی

از آماده‌سازی برای حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی یک ویدیو نیز از حالت طبقه‌بندی خارح شده که می‌توانید آن را مشاهده کنید.


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. میگید کار امریکا درست نبوده دقیقا درسته این حرف
    ولی کاری که عراق با ایران کرد کمتر از این نبود
    هنوزم شیمیایی هامون با بدنهای تاول زده و نفسهایی که به زور اکسیژن بالا میاد تو بیمارستانها و گوشه خونه هاشون دارن زجر میکشن
    چه زن وبچه هایی رو که بیگناه نکشتن
    چه تجاوزهایی که به زنان و دختران این خاک نکردن
    ۸سال کم نبوده
    اون همه بمب شیمیایی زدن
    الان فقط امریکا بده؟
    عراق که شده برادر عزیزتر از جانمون…

  2. سلام
    به جنایت ربطی نداره
    ژاپنی جانیت کردن درست
    تو این بمب هایی که انداخت شد چه کسانی کشته شدن
    کسانی بودن که جنایت کرده بودن
    یا زن و بچه های بی گناهی که که اصلا هیچ ربطی به موضوع نداشتن
    تو کشورما یک موضوع جالب وجو داره
    اصلا کاری نداریم غلت چیه درست چیه
    هرکی بتونه تو دعوا حریف ناکوت کنه و قویتر باشه میریم طرفش
    اگه این کار خوب بود
    چرا نگذاشتن کسی دیگه ازش استفاده کنه
    با قانونهای خیلی سخت گیرانه ای جلوش گرفتن
    و به غیر از خودشان کسی حق داشتنش هم نداره چه برسه به استفاده
    خوب درست بود مگذاشتن هرکی خواست استفاده کنه
    بعدش ژاپن جنایت میکرد زدنش
    الان این همه کشور دیگه دارن همین بالاهایی که شما میگید
    ژاپن سر چین و غیره اورد دارن سر کشورهای دیگه میارن
    چرا به انا حمله نمیکنن.
    چرا با بمب اتم نمیزنن بمب
    اتم مال خودشون
    چرا با بمب معمولی نمیزنن .
    انم بوخور توسرشون
    چرا محکوم اصلا نمیکنن
    حال بیاید جبه بگیرید این …….
    دنیا بالا پایین داره وهمه چیز یکبار عوض میشه
    بس
    بیاید انسان باشیم
    موفق باشید

  3. عجب حرومزاده هائی هستند.

  4. بعضیا کشته مره امریکا هستن هر کاری هم بکنین عوض نمیشن ببخشیدا امریکا جنایتکاری بیش نیست هر جای دنیا ادم خوب وبد هم هست ولی در کل دولت امریکا به دست ادمای بد اداره میشه همین

  5. اگه اونا بمب اتم دارن ما هم پراید داریم

  6. این بمبها نمونه اولیه پراید ایران بودن .

  7. جالبه امیرکا خودش از هر وسیلهای برای پیروزی در جنگ استفاده میکنه و خواهد کرد بعد میاد کشور های دیگه رو متحم به ساخت سلاح هسته ای می کنه?

  8. ژاپن هم پسر پیغمبر نبوده جنایات جنگی زیادی کرده از نسل کشی و بردگی جنسی زنان تا جنایت وحشتناکی علیه اسیران جنگی در واحد ۷۳۱ از قدیم گفتن هر کی خربزه میخوره پای لرزشم باید بشینه

    • اصغر شما اصن میدونی که ژاپن چقد جنایات جنگی کرده بود ..میدونی چقد زنان چینی و کره ایی رو به بردگی جنسی گرفته بود تو جنگ جهانی و جنایات دیگشون. من طرفدار امریکا نیستم اصلا و خیلی هم بدم میاد از سیاستاشون اما برو ببین همین ژاپنی ها چه کار هایی کردن در طول تاریخ .. دهن چینی ها و کره ایی ها رو سرویس کردن (نتیجه این که هر کی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه) البته خب الان تبدیل شدن به نوکر های امریکا (اوباما زمانی که به ژاپن رفته بود مردم ژاپن میگفتن که باید بخاطر کاری که امریکا با ژاپن کرد عذر خواهی بکنه اما اوباما این کار رو نکرد)