کلاه خود رزمی IHPS

کلاه خود رزمی IHPS ؛ جدیدترین پوشش ساخته شده برای محافظت از مهم‌ترین بخش بدن

سر به عنوان مهم‌ترین بخش بدن از بالاترین اهمیت برخوردار است. کلاه خود رزمی IHPS جدیدترین سپر ساخته شده بدست ارتش آمریکا برای محافظت از سر سربازانش است.

استفاده از کلاه خود رزمی در ارتش آمریکا به جنگ جهانی اول باز می‌گردد. در آن زمان کلاه خودهای اولیه از جنس استیل بودند و به سختی تا بالای گوش می‌رسیدند.

کلاه خود رزمی IHPS

این کلاه‌ها ضمن داشتن وزن بسیار بالا، حفاظت کمی فراهم می‌کردند. کلاه خودهای اولیه در برابر پرتابه‌هایی همچون ترکش یا تیرهای کمانه کرده، که بخش زیادی از انرژی جنبشی خود را از دست داده بودند، مقاومت داشتند، اما در برابر برخورد مستقیم گلوله کارایی نداشت.

با پیدایش مواد مصنوعی و نوین همچون کِولار (Kevlar)، برای اولین بار کلاه خودهای جدیدی ساخته شد که دیگر می‌توانستند جلوی گلوله تپانچه (سلاح کمری که در ایران به نام کلت می‌شناسیم) را بگیرد. این ماده مستحکم و در عین حال بسیار سبک بود.

اولین کلاه خود ساخته شده از جنس مواد مصنوعی، “PAGST” نام داشت و در دهه 1980 وارد خدمت در ارتش آمریکا گشت. PAGST کوتاه شده “Personnel Armor System for Ground Troops” به معنی «زره فردی برای نیروهای زمینی» است.

از آن زمان تاکنون الیاف مصنوعی جدیدی با قابلیت محافظت بالستیک (محافظت در برابر پرتابه‌هایی همچون گلوله و ترکش) بالاتر و وزن کم‌تری ساخته و در ساخت کلاه خودهای جدید بکار رفتند. پس از حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 و حمله نظامی ارتش آمریکا به عراق، مشخص شد که زره سربازان از سینه و جمجمه آنان به خوبی محافظت می‌کند، اما صورت و فک همچنان آسیب‌پذیر است. این مسئله هنگام انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای معروف به IED که عموما زیر خودرهای حامل سربازان منفجر می‌شد، برجسته شده و مورد توجه ارتش قرار گرفت.

کلاه خود رزمی IHPS

ماه گذشته ارتش آمریکا پیش‌نمونه کلاه خود رزمی جدیدی برای سربازان خود آزمایش کرد که از قابلیت محافظت بالایی در برابر پرتابه‌های بالستیک داشته و از تمام سر محافظت می‌کند. کلاه خود جدید IHPS (کوتاه شده Integrated Head Protection System به معنی سامانه یکپارچه محافظت از سر) نام داشته و برای نیروهای هوابرد مناسب است. این کلاه خود شباهت زیادی به کلاه خود سربازان در بازی کامپیوتری HALO و فیلم‌های جنگ ستارگان دارد.

نیروهای گروهان 57م موسوم به گروهان ساپر (Sapper به معنی خرابکار نفوذی) از گردان 27م مهندسی که جزئی از تیپ بیستم مهندسی ارتش آمریکا بشمار می‌رود، ، با این کلاه خود جدید از یک فروند هواپیمای ترابری راهبردی C-17 گلوبمستر 3 (Globemaster III) بر فراز منطقه پرش سیسیلی (Sicily) از پایگاه فورت بنگ (Fort Brag) متعلق به ارتش آمریکا که در ایات کارولینای شمالی واقع است، از ارتفاعی بیش از 380 متری پریدند.

سرهنگ برد موک از اداره آزمایش‌های عملیات ویژه و هوابرد ارتش آمریکا موسوم به ABNSOTD می‌گوید:

آزمایش عملیاتی مربوط به سربازان است. این آزمایش‌ها به منظور اطمینان یافتن از این امر است که سیستم توسعه یافته برای سربازان کارایی داشته و مناسب محیط‌هایی است که سربازان در آن آموزش دیده و می‌جنگند.

کلاه خود رزمی IHPS

کلاه خود رزمی IHPS یکی از شش جز مجموعه سامانه محافظتی بدن (زره محافظ بدن) بوده و ضمن حفاظت از ناحیه وسیعی از سر و گردن، دارای سیستم‌هایی برای اندازه‌گیری ضربه و شوک‌های وارده به سر و همچنین محافظ صوتی غیرفعال برای گوش ها نیز است؛‌ منظور از غیرفعال این است که کلاه خود صداهای مزاحم را جذب کرده و مانع از رسیدن آن‌ها به گوش سرباز می‌شود. هدف اصلی ارتش آمریکا توسعه و عملیاتی کردن زره‌ای برای محافظت کامل از چشم ها، سر، تنه و ناحیه لگنی است.

به گفته لیون ال. پرایس (Leon L. Price)، افسر آزمایشگر از ABNSOTD، هدف از آزمایش عملیاتی صورت گرفته توسط نیروهای هوابرد، جمع آوری اطلاعات، ارزیابی کارایی کلاه خود جدید و همچنین بررسی امنیت آن هگام پرش از با چتر به روش خط ایستا (پرش بند دار،‌روش اتوماتیک) از هواپیما است. در این روش یک بند مستحکم و ثابت که به داخل اتاقک هواپیما متصل است،‌ هنگام پرش چترباز از هواپیما،‌ چتر وی را باز می‌کند.

کلاه خود رزمی IHPS

به صورت کلی، کلاه خود رزمی IHPS دارای پوشش و محافظ چانه، تجهیزات قابل نصب و جداسازی همچون نقاب محافظ صورت و آفتاب‌گیر، تجهیزات دید در شب،‌ سیستم‌های رادیویی و… است و با وجود این تجهیزات نیز همچنان پنج درصد سبک‌تر از کلاه خود رزمی فعلی سربازان ارتش آمریکا موسوم به ECH (کوتاه شده Enhanced Combat Helmet به معنی کلاه خود رزمی ارتقا یافته) است، در حالی که مقاومت و محافظت بسیار بالاتر و بهتری نسبت به کلاه خود قدیمی‌تر دارد. IHPS همچنین دارای ریل نصب تجهیزات جانبی دیگر و همچنین سپر بالستیکی ماژولار است که می‌توان هنگام پرش از هواپیما آن را از کلاه خود جدا کرد.

به گفته سربازانی که این کلاه خود را آزمایش کرده‌‌اند، استفاده و پرش با آن از هواپیما بسیار لذت بخش بوده است. ناگفته نماند کسانی که کلاه خود جدید را آزمایش کردند همگی از سربازان بسیار حرفه‌ای بودند.

کلاه خود رزمی IHPS

پرش سربازان با کلاه خود رزمی IHPS از C-17

به گفته سرهنگ وینی ایتینی (Vinny Intini) ، افسر اجرایی ABNSOTD، سربازان و واحدهای آزمایشگر حاضر در تمرین‌های مشابه واقعیت، تاثیر به سزایی بر توسعه یک محصول جدید داشته و نظرشان بسیار مهم است. آنها می‌توانند اطلاعات بدست آمده از بررسی مستقیم محصول را در اختیار توسعه دهنده گذاشته و به بهسازی محصول کمک کنند.

مدیر پروژه آزمایش این محصول به رسانه‌ها گفته است ارتش آمریکا قصد دارد پیش از تولید انبوه، در سال مالی 2018، هفت هزار کلاه خود رزمی IHPS را خریداری و در اخیتار سربازانش از تیپ‌های گوناگون قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*