تکنولوژی برتر

معرفی 5 تکنولوژی برتر که به زودی زندگی ما را متحول خواهند کرد

همانطور که می‌دانید، پیشرفت روز افزون تکنولوژی، تاثیر مستقیمی بر زندگی انسان دارد. در اینجا 5 تکنولوژی برتر را معرفی می‌کنیم که زندگی ما را متحول خواهد کرد.

امروزه، شرکت‌های پیشرو در زمینه علم و تکنولوژی به طرح ایده‌های مختلفی دست می‌زنند که تا چند سال قبل، برای انسان‌ها همچون رویا بود! انبارهای شناور، ماشین های خودران، سرویس بهداشتی‌های هوشمند و … از جمله ایده‌هایی هستند که تصور آنان نیز بسیار هیجان‌انگیز است. آیا این ایده‌ها به طور خاص، منحصر به فیلم‌های علمی و تخیلی هستند و یا به زودی آنان را در دنیای واقعی نیز تجربه می‌کنیم؟ فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و طولی نخواهد کشید که زندگی روزمره ما نیز مشابه فیلم‌های تخیلی اداره شود!

در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام یک از این فناوری‌ها، یک تغییر اساسی و مفید را ایجاد می‌کنند؟ بر اساس پیشرفت‌های اخیر و روند موجود، پنج نوآوری وجود دارد که واقعا می‌تواند آینده را متحول کند.

نگرشی بر 5 تکنولوژی برتر و موثر بر زندگی آینده انسان

1- خانه‌ های هوشمند

تکنولوژی برتر

بسیاری از لوازم خانگی امروزی، توانایی اتصال به اینترنت را دارا هستند. اما روند فعلی، با ایده انقلابی خانه‌های هوشمند تفاوت بسیاری دارد.

یک دستگاه سنجش و اندازه‌گیری هوشمند، تنها قادر است به مردم نحوه مصرف انرژی را نمایش دهد. این در حالی است که یک تلویزیون هوشمند، می‌تواند این وسیله خانگی را با شبکه اینترنت ترکیب کند و امکانات گسترده‌تری را در اختیارش قرار دهد.

به طور مشابه، سیستم‌های روشنایی هوشمند، قفل‌های از راه دور برای درب منزل و یا سیستم‌های هوشمند کنترل گرما، با ارائه اپلیکیشن‌های موبایلی، انسان را قادر می‌سازند بسیاری از کلیدهای کنترلی را کف دستان خود در اختیار بگیرد.

اما تکنولوژی فعلی به سرعت در حال حرکت به سمت نقطه‌ای است که می‌تواند ضمن به‌کارگیری داده‌ها و ارتباط اینترنتی موجود، از جانب کاربر تصمیم‌گیری کند.

برای اینکه چنین تفاوتی ملموس باشد، لازم است که فناوری مورد نیاز در پس زمینه ماجرا مخفی باشد. تصور کنید که ماشین لباس‌شویی شما، بتواند نوع لباس‌های قرار داده شده را تشخیص دهد و متناسب با آن، برنامه درستی را برای شستشوی آنان به اجرا درآورد. حتی این ماشین لباس‌شویی می‌تواند در برخی موارد، به شما هشدار دهد که از شستشوی لباس‌های رنگی با همدیگر خودداری کنید!

نکته حائز اهمیت این است که تکنولوژی بتواند درک درستی از فعالیت‌های روزانه افراد داشته باشد. با شناسایی دقیق این ویژگی‌ها، فناوری موجود هیچگاه به یک مهمان ناخوانده در منزل افراد تبدیل نخواهد شد؛ چرا که مزیت استفاده از این تکنولوژی‌ها بسیار بیشتر از نبود آنان است.

از این جهت، خانه‌های هوشمند یکی از موارد موجود در لیست 5 تکنولوژی برتر آینده قرار می‌گیرد. امروزه تامین‌کنندگان انرژی الکتریکی، هزینه‌ قبض‌های پرداختی برای مشترکین کم مصرف را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، یک ماشین لباس‌شویی هوشمند می‌تواند ضمن استفاده از انرژی خورشیدی و با روشن شدن خودکار از طریق اینترنت، در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی کند. همچنین فریزرهای هوشمند این توانایی را دارند که در بعدظهرهای آفتابی، برای چند دقیقه خود را خاموش کنند تا در اوج زمان مصرف، تقسیم انرژی به خوبی صورت گیرد.

نگرانی عمده در این زمینه، امنیت دستگاه‌ها است. دستگاه‌های متصل به اینترنت در معرض حملات سایبری قرار دارند و یکی از مهم‌ترین چالش‌های چنین سیستم‌هایی، تامین امنیت آنان به شمار می‌رود. خانه انسان، محلی است که می‌بایست در آن احساس امنیت بیشتری داشته باشیم. به منظور موفقیت ایده خانه‌های هوشمند، تولید‌کنندگان می‌بایست راهکارهایی را برای مقابله با این خطرات امنیتی مدنظر خود قرار دهند.

2- منشی مجازی

تکنولوژی برتر

در حالی که منشی‌ها، نقش‌هایی بسیار حیاتی را در کسب و کار بازی می‌کنند، اما بخش بزرگی از ساعات کاری آنان، اغلب صرف انجام کارهای تکراری و در عین‌ حال مرتبط با کسب و کار می‌شود. به عقیده بسیاری از افراد سرشناس دنیای تکنولوژی، منشی‌های مجازی می‌توانند جایگزینی جدی برای انسان در محل‌های کسب و کار باشند. از این جهت باورها بر این است که منشی مجازی، در واقع یکی از اصلی‌ترین موارد حاضر در لیست 5 تکنولوژی برتر آینده است.

سازماندهی یک جلسه ساده را در نظر بگیرید. بدین منظور، شما به عنوان یک منشی می‌بایست افراد مناسب را در مرزهای کسب و کار تعیین کرده و با آنان تماس بگیرید. همین فرآیند ساده، یک امر بدیهی است که با عملی شدن ایده منشی مجازی، به شکل بسیار ساده‌تری انجام خواهد گرفت.

منشی مجازی، یکی دیگر از موارد موجود در لیست 5 تکنولوژی برتر است که با ایده‌ای جالب، نیاز به منشی واقعی در کسب و کارها را کمرنگ می‌سازد. امروزه برخی سرویس‌های آنلاین، قادر هستند وضعیت در دسترس بودن افراد را مورد شناسایی قرار داده و بهترین زمان ملاقات با آنان را نیز در دسترس قرار می‌دهند. اما این سیستم‌ها نیز ضعف‌‌های به خصوص خود را دارند.

امروزه، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های هوشمند پیشرفت قابل توجهی نسبت به نمونه‌هایی از آنان در دهه گذشته داشته‌اند. در آن مرحله، تکنولوژی برای جمع‌آوری اطلاعات به مراتب کمتر بود و تلفن‌های همراه قابلیت‌های محدودی را در اختیار افراد قرار می‌دادند. همچنین فرآیند جمع‌آوری و پردازش داده‌ها همانند امروز نبود. از این جهت، این احتمال وجود دارد که طی سال‌های آینده، ماشین‌هایی با قابلیت برنامه‌ریزی دقیق کسب و کار، به عنوان منشی کسب و کارهای بزرگ انجام وظیفه کنند.

گذشته از این‌ها، نقش منشی مجازی می‌تواند فراتر از برنامه‌ریزی جلسات و سازماندهی اسناد باشد. منشی‌های مجازی می‌توانند بهترین تیم‌های ممکن را برای اجرای یک پروژه پیشنهاد کنند تا تمامی کارها به شکلی موثر انجام شود.

البته باید در نظر داشت که جمع‌آوری چنین اطلاعاتی، همواره نگرانی‌هایی را در زمینه حریم خصوصی متوجه خود ساخته است. اما نسل جوان امروزی، هر دقیقه از زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. از این جهت، به نظر می‌رسد طولی نخواهد کشید که این نگرانی‌ها به زودی برای افراد کمرنگ‌تر شوند.

اما خط قرمز این ماجرا کجاست؟ آیا ما باید به مفهوم «ظهور ماشین‌ها» تکیه کنیم و افراد واقعی را از مشاغل خود بیکار کنیم؟ در نتیجه‌ی استفاده از منشی مجازی، دنیایی از ربات‌ها را خواهیم داشت که قسمتی بزرگ از کسب و کارهای مهم را به دست خود گرفته‌اند.

3- پزشکانی با هوش مصنوعی

تکنولوژی برتر

بدون شک ما انسان‌ها در زمان شگفت‌انگیزی زندگی می‌کنیم. پیشرفت‌های پزشکی و آینده هوش مصنوعی، آینده‌ای درخشان را برای مراقب‌های بهداشتی به تصویر می‌کشد.

در این میان، سوالی که مطرح می‌شود این است که شما چه احساسی را در مورد تشخیص‌های پزشکی توسط یک ماشین هوشمند خواهید داشت؟ در حال حاضر یک کمپانی خصوصی تحت عنوان بابلیون هلس (Babylon Health)، آزمایشی را در پنج دهکده کوچک در لندن به اجرا درآورده که وظیفه دارد به تماس‌های تلفنی غیر اضطراری، مشاوره‌هایی دلگرم‌کننده را ارائه کند! این تکنولوژی برتر ، جایگزینی جدی برای پزشکان و پرستاران در زمینه تشخیص بیماری‌ها در مراکز بهداشتی به شمار می‌رود.

هوش مصنوعی با استفاده از حجم گسترده‌ای از داده‌های آموزشی، توصیه‌های پزشکی مفیدی را به افراد ارائه می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که طراحی نهایی این سیستم، پزشکان و پرستاران را از مشاغل خود بیکار خواهد کرد!

در کشورهایی که کمبود پرسنل پزشکی وجود دارد، این دستاورد می‌تواند به طور قابل توجهی به بهود وضعیت سلامت کمک کند. با طراحی این سیستم، پزشکان به جای آنکه مدت زمان زیادی را صرف تشخیص بیماری کنند، این کار را به هوش مصنوعی سپرده و فقط به ارائه درمان مشغول خواهند بود.

آی‌بی‌ام واتسون (IBM Watson)، پلتفرم کلادمدکس (CloudMedx) و تکنولوژی ژنومیک عمیق (Deep Genomics) پزشکان را قادر می‌سازد که درک درستی از اطلاعات بیماران پیدا کرده و با مطالعه درمان‌های موجود، بیماران را در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه یاری کنند.

تعداد بسیاری از اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز قادر هستند در قالب پزشکانی با هوش مصنوعی برای هر فرد انجام وظیفه کنند. این اپلیکیشن‌ها، می‌توانند داده‌های سلامتی فرد را به کمک سنسورهای موجود جمع‌آوری کرده و فعالیت‌ها و وضعیتی درمانی او را تحت نظر داشته باشند.

بعید نیست که حتی سرویس بهداشتی‌های ما نیز به زودی هوشمند شوند! توالت‌های هوشمند می‌توانند وضعیت ادرار و مدفوع فرد را به طور دائم بررسی کند و خطرات مربوط به بیماری‌های خاص را به صورت بلادرنگ مورد ارزیابی قرار دهد.

با این وجود، پذیرش گسترده تکنولوژی هوش مصنوعی در مراقب‌های بهداشتی، می‌بایست با موفقیت از پس نگرانی‌های قانونی بر بیاید. در حال حاضر، نگرانی‌های بسیاری در مورد امنیت اطلاعات افراد، صحت داده‌های ارائه شده و … در مورد اپلیکیشن‌های سلامتی مطرح است.

همچنین عدم رعایت دستور‌العمل‌ها، نگرانی‌های اخلاقی و انتظارات افراد مبنی بر مدت نگهداری داده‌ها، ارتباط، استفاده و … نیز از سایر نگرانی‌های موجود در مورد این سیستم‌ها به شمار می‌روند.

علاوه بر این، تکنولوژی به‌کارگیری شده در این سیستم‌ها می‌بایست به نحوی باشد که در هنگام مطالعه دستورالعمل‌ها از سوی فرد بیمار، احتمال برداشت سوء تفسیر به حداقل مقدار ممکن برسد.

اگر سیستم‌های هوش مصنوعی بتوانند بر این چالش‌ها غلبه کرده و راهکارهای تشخیص، شیوه‌های مراقبتی موجود و همچنین روابط پزشک و بیمار را بهینه‌سازی کنند، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک، درمان به کمک هوش مصنوعی برایمان امری عادی باشد.

4- ربات‌ های پرستار

تکنولوژی برتر

آیا می‌توانید تصور کنید که ربات‌های پرستار نیز یکی از موارد موجود در لیست 5 تکنولوژی برتر باشند؟ یکی دیگر از تکنولوژی های آینده، ربات‌هایی هستند که وظایف مهم منزل را بر عهده می‌گیرند. برای مثال، این ربات‌ها می‌توانند درب منزل را باز کرده و به مهمانان خوش‌‌آمد بگویند! حتی اگر این ربات‌ها دارای هزینه بسیار کمی باشند، اما بازهم بسیاری بر این باورند که اختراع چنین ربات‌هایی در بسیاری از موارد به ناکامی ختم خواهد شد.

به نظر شما سودمندی ربات‌های پرستار چگونه است؟ استفاده از چنین ربات‌هایی برای باز و بسته کردن درب منزل (حتی در صورت معقول بودن هزینه)، چندان منطقی و سودمند نیست. اما می‌توان کارایی این تکنولوژی برتر را در مراکز نگهداری از سالمندان به خوبی تصور کند.

این دسته از ربات‌ها، به هوش مصنوعی پیشرفته مجهز بوده و می‌توانند با تشخیص صدا و چهره افراد سالمند، آنان را به این مراکز هدایت کنند. البته دستاوردهای فعلی هوش مصنوعی به نحوی‌ است که برای کنترل چنین محیط‌هایی، نیاز به پیشرفت بیشتری دارد. اما نتایج اخیر تا حد بسیاری امیدوار کننده هستند. امروزه نرم‌افزار دیپ‌فیس (DeepFace) فیسبوک، موفق شده است با دقت 97.25 درصد چهره افراد را بدون هیچگونه خطایی تشخیص دهد. این نرم‌افزار، بر اساس آموزش عمیق (Deep Learning) کار می‌کند که در آن، میلیون‌ها شبکه عصبی برای کسب دانش از داده‌های موجود با یکدیگر در ارتباط دائم هستند.

5- انبارهای شناور و ماشین های خودران

تکنولوژی برتر

خودروهای خودران ، مسلما یکی از فناوری‌های شگفت‌انگیز در حال بررسی از سوی شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی هستند. علیرغم اینکه اشتباهات آنها با مرگ و زندگی افراد دست و پنجه نرم می‌کند، اما با این‌حال رانندگی ربات‌ها به نسبت انسان ایمن‌تر است.

این بدان علت است که آن‌ها می‌توانند داده‌های مورد نیاز خود را از سنسورهای اطلاعاتی جمع‌آوری کنند و همواره به محیط اطراف خودرو، دید 360 درجه داشته باشند. همچنین این سنسورها می‌توانند به طور بالقوه با یکدیگر در ارتباط باشند تا از وقوع تصادف و ایجاد ترافیک جلوگیری شود.

علاوه بر اینکه ماشین های خودران را می‌توان به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار داد، امکان استفاده از آنان برای شرکت‌های پستی و یا تحویل اقلام نیز وجود دارد. بدین ترتیب شرکت‌های مذکور می‌توانند ضمن کاهش دادن هزینه‌های خود، کارآمدی بیشتری داشته باشند.

البته به منظور کاربرد وسیع این تکنولوژی، پیشرفت‌های بیشتری نیاز است. توسعه بیشتر تکنولوژی در این زمینه، توانایی ماشین های خودران در رانندگی کاملا مستقل را بهینه‌سازی کرده و وجود یک چارچوب قانونی مناسب و قابل اطمینان را تعریف می‌کند.

با این وجود، تولیدکنندگان مختلف برای ساخت اولین اتومبیل خودران با یکدیگر در رقابت هستند. پیش‌بینی‌های صورت گرفته، از عرضه نهایی اتومبیل‌های خودران در یک دهه آینده خبر می‌دهند.

البته باید توجه داشت که پیشرفت در این حوزه، به معنای توقف رانندگی انسان‌ها با وسایل نقلیه نیست. کمپانی آمازون نیز اخیرا از ثبت اختراع مربوط به انبارهای شناور خود خبر داد که فرایند تحویل کالاها و محصولات خود را متحول می‌سازد.

انبارهای شناور ، یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 5 تکنولوژی برتر هستند که احتمالا در زمانی بسیار نزدیک به واقعیت خواهد پیوست. پهبادهای آمازون، قادر هستند سفارشات مشتریان را در زمانی بسیار کوتاه‌تر نسبت به قبل تحویل دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*