نکات مثبت و منفی در رابطه با سیگار الکترونیکی

فواید سیگار الکترونیکی و نقش آن در ترک دائمی سیگار

براساس مطالعات گسترده بر روی نکات مثبت و منفی سیگار الکترونیکی به نظر می‌رسد که این وسیله در ترک طولانی‌مدت سیگار موثر است.

با توجه به آخرین نتایج منتشر شده در ژورنال بی ام جی (BMJ Journal)، محققان با نظرسنجی از 160 هزار نفر در طول 15 سال به این حقیقت دست یافتند که افرادی که از سیگار الکترونیکی (E-cigarettes) استفاده می‌کنند بیشتر در موقعیت ترک سیگار قرار می‌گیرند و در موارد زیادی موفق می‌شوند، این افراد حداقل به مدت 3 ماه سیگار را به طور کلی کنار می‌گذارند و نسبت به افراد سیگاری شانس بیشتری در ترک دائم آن دارند.

سیگار الکترونیکی نیکوتین مایع را به صورت بخار وارد بدن می‌کند و این ماده مخدر را بدون سوختن تنباکو و تولید قطران (که مملو از مواد شیمیایی سرطان‌زاست) به بدن می‌رساند. با رایج شدن هرچه بیشتر این محصول مطالعات زیادی بر روی تاثیرات آن بر بدن صورت گرفته است. برخی بر این عقیده‌اند که سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار عادی بسیار کم‌ضررتر است، با این‌حال خیلی‌ها نگران همه‌گیر شدن این سیگارها و تشویق افراد غیر سیگاری به استفاده از آن‌ها هستند.

حتی اگر سیگارهای الکترونیکی ضرر کم‌تری داشته باشند بازهم بی‌ضرر نیستند؛ براساس تحقیقات به عمل آمده، مواد شیمیایی سرطان‌زا در این سیگارها وجود دارد و دود حاصل از آن‌ها باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. جالب است بدانید که جبهه‌گیری‌های صورت گرفته در رابطه با این محصول هم متفاوت بوده است؛ در انگلیس تبلیغات زیادی در رابطه با سیگار الکترونیکی و ترک سیگار به واسطه آن انجام می‌شود، این در حالی است که در کشور آمریکا تمرکز بر روی کنترل بیماری و تشخیص نکات منفی آن‌ است.

مطالعاتی که امروز در ژورنال بی ام جی منتشر شده بر نکات منفی استفاده از سیگار الکترونیکی تمرکز نداشته و به خطر اعتیاد افراد غیر سیگاری نمی‌پردازد، بلکه سیگار الکترونیکی را وسیله خوبی در ترک دائم سیگار می‌داند.

محققان اطلاعات به دست آمده از نظرسنجی‌های مرتبط را از سال 2001 تا 2015 بررسی کردند و با توجه به پررنگ‌تر شدن نقش سیگار الکترونیکی در سال‌های 2014 و 2015 اطلاعات جالبی به دست آورده‌اند؛ این نتایج نشان می‌دهند که 65 درصد استفاده‌کنندگان سیگار الکترونیکی تصمیم به ترک سیگار می‌گیرند، درحالی که تنها 40 درصد از افراد سیگاری به این کار فکر می‌کنند. 8 درصد از مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی حداقل به مدت سه ماه موفق به ترک سیگار شدند، اما این میزان برای افراد سیگاری 5 درصد بوده است. شاید این اختلاف درصدها از نظر شما کم به نظر برسد اما اگر آمار 160 هزار نفری را در نظر بگیرید خواهید دید که در این‌جا صحبت از 350 هزار نفر اختلاف است.

جامعه آماری این تحقیق، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نمونه موجود در رابطه با سیگار الکترونیکی بوده اما با توجه به این‌که بر پایه یک نظرسنجی شکل گرفته است، از اطلاعات دقیق و موشکافانه برخوردار نیست؛ برای مثال برند سیگار الکترونیکی مناسب در این‌جا آورده نشده و علاوه بر آن اطلاعات به دست آمده، نتیجه قطعی و محکمی در رابطه با کارایی 100 درصدی این محصول به دست ما نمی‌دهد. با این وجود محققان بر این عقیده‌اند که حتی تبلیغات این وسیله در رابطه با ضرر و زیان‌های سیگار نتایج خوبی دربر داشته و باید تکنولوژی ساخت این محصول را مورد مطالعه و به‌روزرسانی قرار دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*