عینک مخصوص خورشید گرفتگی

آموزش تصویری ساخت عینک مخصوص خورشید گرفتگی

تماشای خورشید گرفتگی یا خسوف بدون عینک مخصوص بسیار خطرناک است. در این مطلب شما را با نحوه ساخت عینک مخصوص خورشید گرفتگی آشنا می‌سازیم.

یک راهکار ساده برای محافظت از چشم در هنگام تماشای این رویداد نجومی، استفاده از عینک مخصوص خورشید گرفتگی است. برای ساخت یک عینک مخصوص، شما به تعدادی وسایل ساده نیاز دارید که آنان را در زیر برایتان لیست کرده‌ایم:

  • جعبه (جعبه مخصوص کفش)
  • یک قطعه کوچک از فویل
  • یک ورق کاغذ سفید
  • نوار چسب
  • سوزن ته گرد
  • کاتر

راهنمای ساخت عینک مخصوص خورشید گرفتگی

مرحله اول- با استفاده از کاتر، یک سوراخ کوچک 2.5 سانتی‌متری را در نزدیکی لبه بالایی جعبه کفش ایجاد کنید.

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

مرحله دوم- سوراخ ایجاد شده را به کمک فویل و نوار چسب بپوشانید.

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

مرحله سوم- با استفاده از سوزن، یک سوراخ کوچک را بر روی فویل ایجاد کنید.

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

مرحله چهارم- ورق کاغذ سفید را به کمک نوار چسب، در قسمت داخلی جعبه بچسبانید. توجه کنید که این عمل را در سمت مخالف سوراخ ایجاد شده باید انجام دهید. این ورق کاغذ باید به گونه‌ای باشد که نور ورودی به جعبه از طریق سوراخ ریز بتواند به آن برخورد کند. این صفحه کاغذ درست هماند قسمتی است که شما تصویر خورشید را بر روی آن مشاهده خواهید کرد.

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

مرحله پنجم- با استفاده از کاتر، یک سوراخ 2.5 سانتی‌متری را در سمت مجاور ورق کاغذ ایجاد کنید. این سوراخ باید در محلی ایجاد شود که شما بتوانید از طریق یک زاویه خاص، به صفحه کاغذ نگاه کرده و تصویر خورشید را ببینید.

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

مرحله ششم- درب مخصوص جعبه کفش را ببندید.

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

رصد خورشید گرفتگی

برای تست این عینک مخصوص خورشید گرفتگی ، جعبه ساخته شده را در یک روز آفتابی به بیرون از خانه ببرید و آن را به گونه‌ای نگاه دارید که سایه این جعبه با نور خورشید هم‌تراز باشد.

از طریق سوراخ مخصوص، به داخل جعبه نگاه کنید تا دایره‌ای از نور خورشید برایتان قابل مشاهده باشد. در هنگام وقوع خورشید گرفتگی، می‌توان سایه کره ماه در هنگام عبور از مقابل خورشید را نیز تماشا کرد.

به خاطر داشته باشید که نگاه مستقیم به خورشید حتی در هنگامی که به طور کامل توسط سایه ماه پوشانده شده باشد، آسیبی جدی به چشم و بینایی فرد وارد می‌کند. به هیچ وجه پدیده خورشید گرفتگی را بدون استفاده از عینک مخصوص تماشا نکنید!

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. یه نفر از خانواده ساخت کور شد

  2. چهذحرمت خوب جالبی

  3. استفاده از فیلتر مخصوص جوشکاری شماره 13 از همه روش های فوق بهتر و ارزان تر است.(برای جوشکاری معمولی معمولا شماره 9 و 10 استفاده میشود)
    قیمت فیلتر مخصوص که در تمامی ابزار فروشی ها می توانید پیدا کنید زیر 3 هزار تومان است.