گونه ارواح ؛ پیچیده شدن سیر تکامل انسان با کشف زیرگونه‌ای جدید

به تازگی آثاری ژنتیکی از زیرگونه‌ای مرموز و باستانی به نام گونه ارواح یافت شده است که اطلاعات جدیدی را در مورد سیر تکامل انسان، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. در ادامه به بررسی اکتشافات جدید محققان می‌پردازیم.

کشف گونه ارواح توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو، از طریق آنالیز ژنوم آفریقاییان ساکن جنوب صحرای بزرگ آفریقا انجام شده و نشان‌دهنده‌ی این است که پیوند و آمیزش بین نژادی به میزان زیاد و گسترده در میان گونه‌های باستانی انسان رواج داشته است.

گونه ارواح در طی فرآیند مطالعه و بررسی منشا اصلی پروتئین MUC7 کشف شد؛ این پروتئین که از نوع تراوشه (Mucin) است، در بزاق دهان یافت می‌شود و ماهیت لزجی به مایع ترشح‌شده در دهان می‌دهد. تحقیقات پیشین نشان داده بودند که به احتمال قوی، پروتئین MUC7 در سیر تکامل، به واسطه قابلیت اتصال به میکروب‌ها، نقطه قوتی در بقای انسان بوده و باعث ساده‌تر شدن فرآیند دفع باکتری‌های بیماری‌زا از بدن شده است.

گونه ارواح ؛ پیچیده شدن سیر تکامل انسان با کشف زیرگونه‌ای جدید

پروتئین MUC7

تیم دانشگاه بوفالو برای مطالعه تکامل این پروتئین، به بررسی ژن MUC7 در 2500 ژنوم تهیه‌شده از انسان‌های مدرن مشغول بودند که کشف یک نسخه‌ی کاملا متفاوت از ژن MUC7 در ژنوم مردمان جنوب آفریقا یا همان آفریقای سیاه، آن‌ها را شگفت‌زده کرد.

اُومِر گوکوومن (Omer Gokcumen)، استادیار رشته زیست شناسی از دانشکده علم و هنر دانشگاه بوفالو در رابطه با این کشف اظهار کرده است که بررسی تاریخچه کدگذاری ژن کشف‌شده که توسط سلول‌های زنده به پروتئین MUC7 ترجمه می‌شود، نشان‌دهنده‌ی اختلاط و آمیزش ژن‌های باستانی با ژنوم مردم آفریقای سیاه در عصر حاضر است.

ژن MUC7 این مردم به نسبت سایر ژن‌های هم نوع، بسیار متمایز است؛ به واسطه‌ی این تمایز، محققان باور دارند که ژن مذکور به دلیل آمیزش با نژاد دیگری از انسان‌ها در حدود 150 هزار سال پیش، در ژنوم انسان یافت شده است. به گفته گوکوومن، هنوز مشخص نیست که این گونه جزو اقوام کشف‌شده انسان، مانند زیرگونه‌ی انسان راست‌قامت (Homo erectus) است و یا در میان انسان تباران (Hominin) کشف نشده‌ی دیگر قرار دارد. دلیل انتخاب نام گونه ارواح هم به واسطه‌ی این عدم اطمینان و نبود فسیل‌هایی است که بتوانند اطلاعات بیشتری در اختیار دانشمندان قرار دهند.

این اولین باری نیست که دانشمندان ردی از گونه‌های انسان تبار باستانیِ کشف نشده پیدا می‌کنند، اما پیدا کردن آثار ژنتیکی ناشناخته در ژنوم انسان مدرن و سایر یافته‌های مربوط به گونه ارواح، در نوع خود منحصر هستند و نشان می‌دهند که آمیزش بین‌نژادی در میان گونه‌های باستانی انسان، برخلاف تصورات دانشمندان، بسیار گسترده‌ بوده است. گوکوومن در ادامه می‌گوید:

به نظر می‌رسد که پیوند و آمیزش بین گونه‌های اولیه‌ی مختلف انسان تبارها اتفاق افتاده است.

کشف گونه ارواح پیچیدگی بیشتری را در مسیر تکامل انسان به وجود می‌آورد؛ اینطور که به نظر می‌رسد، انسان تباران از گونه‌های باستانی مختلفی که تعدادی از آن‌ها هنوز ناشناخته‌اند، تکامل یافته‌اند. نتایج تحقیقات تیم دانشگاه بوفالو در ژورنال Molecular Biology and Evolution به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*