مریخ

سناتور آمریکایی خطاب به ناسا: هم اکنون در مریخ انسان وجود دارد!

طی جلسه اخیر کنگره آمریکا با حضور سناتورها و گروهی از مسئولین ارشد ناسا، یکی از سناتورها سوالی جنجالی مبنی بر حضور فعلی انسان ها در مریخ را مطرح کرد!

یک سناتور در جلسه اخیر کنگره آمریکا، از دانشمندان ارشد ناسا سوالی را پرسید که بهت و حیرت حاضران را در پی داشت. در مدت زمانی بسیار کوتاه، این خبر به شبکه‌های اجتماعی راه یافت و ویدیوی مربوط به این جلسه از سوی هزاران کاربر مشاهده شد.

سال‌های سال است که انسان در مورد سفر به سیاره مریخ رویاپردازی می‌کند و احتمالا طی 10 الی 20 سال آینده سرانجام این رویا به حقیقت تبدیل شود. با وجود آنکه مقامات ارشد ناسا بر عدم حضور فعلی انسان در مریخ تاکید می‌کنند، همچنان گروهی از نظریه‌پردازان توطئه معتقدند که ناسا به دلیل سیاست‌های کشور آمریکا، حقیقتی شوم را مخفی می‌کند!

چندی پیش به بررسی ادعای جنجالی برده داری ناسا در مریخ پرداختیم. ماه گذشته و در طی برنامه رادیویی «جنگ اطلاعات» (InfoWars) به مجری‌گری الکس جونز (Alex Jones)، مهمانی حاضر شد که با طرح یک ادعای جنجالی سرتیتر بسیاری از رسانه‌های خبری را به خود اختصاص داد. رابرت دیوید استیل (Robert David Steele) به عنوان مهمان این قسمت از تاک‌شوی رادیویی، ادعا کرد که سیاره مریخ توسط انسان به سکونت در آمده و کودکان بر خلاف میل و علاقه خودشان، به سیاره مریخ فرستاده می‌شوند!

این بار نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا با نام دانا روهراباکر (Dana Rohrabacher) از دانشمندان ارشد ناسا پرسید که آیا در هزاران سال گذشته، تمدنی پیشرفته در سطح مریخ حضور داشته است یا خیر؟ یکی از اعضای هیئت ارشد ناسا در پاسخ به او گفت که این موضوع تا حد بسیاری بعید به نظر می‌رسد. اینجا بود که سناتور آمریکایی با لحنی تمسخرآمیز پرسید: آیا این حقیقت ماجراست؟!

مریخ

طرح چنین پرسشی از سوی فردی با مقام و موقعیت او، سر و صدای بسیاری را در فضای مجازی به راه انداخت. همانطور که می‌دانید، بسیاری از مردم در مورد تمدن‌های موجود در خارج از زمین فکر نمی‌کنند؛ چرا که این مسئله اهمیت چندانی برای آنان ندارد. اما این سناتور آمریکایی با طرح این سوال جنجالی، مسئله را برای بسیاری روشن‌تر ساخت.

این جلسه، در روز سه‌شنبه به منظور بررسی برنامه‌های آینده ناسا تشکیل شد. از جمله این ماموریت‌ها می‌توان به ارسال مریخ‌نورد جدید به سیاره سرخ و همچنین کاوش در قمر اروپای سیاره مشتری اشاره کرد.

پس از طرح چند سوال مختلف از سوی سناتورهای دیگر، سرانجام سناتور دانا روهراباکر به میکروفون رسید. او در ابتدا به دانشمندان ناسا گفت:

شما گفتید که شرایط مریخ در هزاران سال پیش با امروز تفاوت بسیاری داشته است. آیا می‌توان گفت هزاران سال قبل، تمدنی هوشمند در این سیاره زندگی می‌کرد؟

دکتر کنت فارلی (Kenneth Farley) دانشمند پروژه مریخ‌نورد ناسا برای سال 2020 و استادیار ژئوشیمی در موسسه فناوری کالیفرنیا پاسخ داد:

با توجه به شرایط موجود، وضعیت مریخ در میلیون‌ها سال قبل با امروز متفاوت بوده نه هزاران سال پیش!

در این زمان دکتر فارلی از عدم وجود شواهد کافی برای این فرضیه سخن‌ می‌گفت که ناگهان سناتور روهراباکر حرف او را قطع کرد و سوال جنجالی خود را مطرح ساخت:

مردمانی در مریخ حضور دارند! آیا شما این موضوع را رد می‌کنید؟

دکتر فارلی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت که این مسئله غیرممکن است!

پس از آنکه این مکالمه کوتاه و عجیب و غریب به اتمام رسید، موج بزرگی از سوالات و نظرات روانه فضای وب و شبکه‌های اجتماعی شدند. به نظر شما این سناتور آمریکایی به چه علت چنین سوالی را مطرح کرد؟

همانطور که پیش‌تر نیز خواندید، در ماه گذشته ادعایی مطرح شد که ناسا را به برده داری کودکان در مریخ متهم می‌ساخت. این خبر سر و صدای بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مطبوعاتی به پا کرد. به همین جهت، مسئولان ارشد ناسا در بیانیه‌ای جدید ادعای مطرح شده را کذب محض خوانده و این شایعه را به کلی رد کردند. با این حال، همچنان نظریه‌پردازان توطئه بر ادعای پیشین خود پافشاری می‌کنند و به نظر می‌رسد سوال جنجالی مطرح شده توسط این سناتور آمریکایی، باز هم به شایعه قبل قوت بخشد.

به عقیده دانشمندان، سیاره مریخ سال‌ها قبل دارای شرایط بسیار مناسب‌تری برای پذیرایی از حیات هوشمند بوده است. این سیاره در میلیون‌ها سال قبل گرم و مرطوب‌تر بود و شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات داشت.

دانشمندان در سال 2015 با انجام مطالعاتی دقیق بر روی سیاره سرخ اعلام کردند که این سیاره در گذشته، حتی از اقیانوس قطب شمال نیز پرآب‌تر بوده است! اقیانوس‌های مریخی، تا 1.5 میلیارد سال بر روی این سیاره جاری بوده‌اند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در گذشته‌ای دور، مریخ سیاره بسیار مناسبی برای حیات موجودات زنده بوده است. اما وقوع اتفاقاتی ناشناخته توانست طی 3.7 میلیارد سال گذشته تاکنون، بیش از 87 درصد منابع آبی این سیاره را به کلی از بین ببرد.

مریخ

دانشمندان بر این باورند که پیش از آغاز دوره خشکی در سطح مریخ، منابع آبی مریخی در قالب اقیانوس‌هایی با عمق آبی 137 متر سطح این سیاره را پوشانده بودند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که بخش بزرگی از منابع آبی مریخی، یک اقیانوس عمیق را در نیم‌کره شمالی این سیاره ایجاد کرده باشند. دانشمندان معتقدند که این اقیانوس، بیش از 1.6 کیلومتر عمق و با شرایط فعلی دریای مدیترانه در زمین شباهت بسیاری داشته است.

دانشمندان همچنین برآورد کرده‌اند که هم‌اکنون دشت‌های خشک ناحیه شمالی این سیاره، حداقل 20 میلیون متر مکعب منابع آبی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. بابا ول کنید این سناتور ناشى رو ناسا هیچ برده اى به مریخ نبرده و نخواهد برد

  2. اگر x یک معادله را به طور مداوم تغییر دهند تو هیچ وقت موفق به حل معادله نخواهی شد

  3. اونقدر راست و دروغ رو تو هم مخلوط میکنند که تو نتونی بفهمه کی راست میگه کی دروغ…

  4. ی داستانیی هست که ما هیچ وقت نمیفهمیم

  5. دمش گرم این سناتور بلخره یکی مستقیم از اینا سوال کرد

  6. معلوم نیست رو چه حسابی این حرفو زده خب یه مدرک نشون بده