HiFiRE

آمریکا و استرالیا موشک هایپرسونیک HiFiRE با سرعتی 8 برابر سرعت صوت را آزمایش کردند!

ایالات متحده آمریکا و یکی از متحدان نزدیکش، یعنی استرالیا، اوایل ماه جولای 2017، در سکوت خبری یک موشک هایپرسونیک به نام HiFiRE با سرعت بیش از 8 ماخ (8 برابر سریع‌تر از صوت) را با موفقیت آزمایش کردند. HiFiRE نسل جدیدی از موشک‌های تهاجمی است که به‌ منظور حمله به دشمن در کم‌ترین زمان ممکن طراحی شده است.

HiFiRE

مجموعه آزمایش‌های صورت گرفته روی موشک HiFiRE، توسط بخش توسعه علمی و فناوری نظامی از وزارت دفاع استرالیا موسوم به “DST” و آزمایشگاه پژوهشی نیروی هوایی آمریکا (AFRL) در منطقه آزمایشی وومرا (Woomera) در جنوب خاک استرالیا صورت پذیرفتند. HiFiRE موشکی هایپرسونیک به ارزش 54 میلیون دلار است که با کمک دو کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی بوئینگ از آمریکا و شعبه استرالیایی کمپانی انگلیسی BAE Systems ساخته شده است.

HiFiRE

این آزمایش چندمین آزمایش موفق HiFiRE بوده است. HiFiRE در اصل پرتابه‌ای با موتور اسکرم جت است که موتورش اولین بار درسال 2009 آزمایش شد. دراین آزمایش‌ها، پرتابه HiFiRE با استفاده از راکت S-30 به عنوان پرتابگر مرحله اول و راکت ژرفاسنج اوریون پرتاب شده بود. در آزمایش اخیر، موشک موفق شد به سرعت 9656 کیلومتر بر ساعت (بیش از 8 ماخ) برسد. ناگفته نماند هایپرسونیک به سرعت بالای 5 ماخ گفته می‌شود.

HiFiRE

موتور اسکرم جت

اسکرم‌ جت نوعی موتور جت از خانواده موتورهای رم‌ جت است که سوخت را با اکسیژن موجود در جو ترکیب کرده و در اتاقک احتراق موتور، مشتعل می‌کند. اسکرم‌ جت نیز همچون رم‌ جت هوا را به داخل می‌مکد، اما تفاوتش با رم‌ جت این است که سرعت هوای ورودی را کاهش نمی‌دهد و هوا را با سرعت فراصوت به داخل می‌کشد که موجب رسیدن به سرعت هایپرسونیک بیش‌تر و  افزایش کارایی موتور اسکرم جت نسبت به رم‌ جت می‌شود. البته برخلاف موشک‌های عادی، موشک‌های دارای موتور اسکرم جت (و رم جت) نیاز به یک پرتابگر یا به عبارتی موتور کمکی به منظور رسیدن به سرعت مناسب برای به کار افتادن موتور اسکرم جت هستند که در این آزمایش‌ها، راکت اوریون عهده‌دار این کار است.

HiFiRE

هدف این پروژه کسب دانش و تجربه لازم برای ساخت یک موشک تهاجمی دقیق و دوربرد با سرعت هایپرسونیک است. با استفاده از پرتابه‌های هایپر سونیک، می‌توان موشک‌هایی تهاجمی ساخت که سرعت بسیار بالایی دارند و سریعا به محل هدف می‌رسند. برای نمونه، آمریکا با داشتن این موشک‌ها و استقرار آنها در هاوایی، می‌تواند در کم‌تر از 40 دقیقه خاک کره شمالی را مورد هدف قرار دهد، درحالی بمب افکن‌های راهبردی این مسیر را در زمانی چند ساعته می‌پیماند. این موشک‌ها به لطف سرعت بالایی که دارند، ضمن داشتن توان حمله سریع، در برابر پدافند دشمن نیز مصون هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*