فیلترینگ هوشمند

فاز سوم فیلترینگ هوشمند آغاز شد؛ انجام فاز آزمایشی اینترنت اشیا در ایران

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مراسم رونمایی از پروژه‌های بخش خصوصی از آغاز فاز سوم فیلترینگ هوشمند و انجام فاز آزمایشی اینترنت اشیا در کشورمان خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در جریان مراسم رونمایی از پروژه‌های بخش خصوصی در راستای فاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات، اعلام کرد که فاز سوم این شبکه تا پایان ماه جاری و یا نهایتا تا اوایل مردادماه به بهره‌برداری خواهد رسید. به منظور قابل لمس بودن این شبکه برای مردم از ارائه‌دهندگان خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات خواسته شده تا دو بخش شبکه دسترسی و خدمات پایه پروژه‌های خود را پیش از راه‌اندازی تکمیلی این پروژه افتتاح کنند.

محمود واعظی

به گفته محمود واعظی، در حال حاضر شرکت‌های بخش خصوصی در مناطقی که شرکت مخابرات ایران موفق به سرمایه‌گذاری در آنجا نشده بود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در سال گذشته، صد هزار شغل در بخش کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود با بسترسازی‌های صورت گرفته، امسال نیز حدود 130 هزار شغل در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات به وجود آید.

فاز دوم فیلترینگ هوشمند به پایان رسید

وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات ایران در ادامه به تشریح آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند پرداخت و از اتمام فاز دوم این پروژه و آغاز فاز سوم آن خبر داد. واعظی از سیاست‌های دبیر کارگروه فیلترینگ محتوای مجرمانه انتقاد کرد و گفت:

حرف‌هایی که ایشان در مورد فیلترینگ بیان می‌کنند نظر شخصی است و مرتب در سخنرانی‌های خود نظرات شخصی در خصوص سیاست فیلترینگ اعلام می‌کنند. اما نمی‌توان یک کشور را بر اساس نظرهای شخصی یک فرد اداره کرد. در واقع آنچه که سیاست دولت است انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم از طرز تفکر ایشان برای مسدود کردن تمامی سایت‌ها استفاده کنیم. برخی نمی‌دانند که در دنیای امروز، کارایی شبکه‌های فناوری اطلاعات تغییر کرده و ذهنیتشان به 20 سال پیش بازمی‌گردد اما نگاه ما به تولید فاخر و اپلیکیشن‌های مفید در این شبکه است.

وی همچنین عنوان کرد که اکنون بیش از 120 اپلیکیشن فارسی و حدود 23 هزار توسعه‌دهنده اپلیکیشن فارسی در حال تولید محتوای فضای مجازی هستند اما متاسفانه هنوز هم مشاهده می‌کنیم برخی افراد بدون داشتن اطلاعات تخصصی در این حوزه، اظهار نظر می‌کنند و برخی از سایت‌ها نیز بر اساس همین اظهارات، تیترهای منفی می‌زنند. واعظی با تاکید بر این که باید مراقب محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی بود، اضافه کرد که ما به دنبال ایجاد فضای مجازی پاک در کشور هستیم و دولت در این زمینه از بخش خصوصی فعال این حوزه حمایت خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در ادامه به وضعیت اینترنت اشیا در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت تا چند سال آینده، همه اشیا و محصولات به اینترنت متصل خواهد شد.

اینترنت اشیا

وی همچنین افزود:

کمیته ویژه‌ای در مخابرات برای هوشمندسازی منازل، مدارس و فضاهای کسب و کار تشکیل شده و این کمیته در حال اجرای فاز آزمایشی اینترنت اشیا است تا بتوانیم این فناوری را همگام با دیگر کشورها در ایران به خصوص در کلانشهرهای کشورمان اجرا کنیم. هم‌اکنون در همه جای دنیا، کسب و کارها به سمت اینترنت پیش می‌رود و مردم حق انتخاب دارند که از کدام روش استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*