بردن انسان به مریخ

ناسا: با شرایط فعلی امکان بردن انسان به مریخ را نداریم!

این روزها اخبار بسیاری پیرامون سفر انسان به مریخ منتشر می‌شود؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که شرایط فعلی ناسا برای بردن انسان به مریخ مناسب نیست!

آژانس فضایی ناسا (NASA) چندین سال است که درباره بردن انسان به مریخ صحبت می‌کند. با وجود آنکه همین حالا نیز مریخ‌نوردهای ناسا در حالت کاوش در سطح سیاره سرخ هستند، هنوز هم دغدغه اصلی بسیاری از سازمان‌ها و آژانس‌های فضایی این است که سرانجام بتوانند انسان‌ها را به سطح این سیاره برسانند.

ویلیام گرستنمایر (William H. Gerstenmaier) مدیر بخش منابع انسانی ناسااخیرا در بیانیه‌ای جدید اعلام کرده است که شرایط فعلی برای بردن انسان به مریخ محیا نیست؛ چرا که بودجه این کار بسیار کمتر از اهداف بلند مدت ناسا برای سفر به سیاره سرخ است! او در این باره اظهار کرد:

برای فرستادن فضانورد به سیاره مریخ نمی‌توان تاریخ دقیقی را اعلام کنم. بودجه ناسا تنها 2 درصد افزایش داشته و این در حالی‌ست که ما تجهیزاتی را که در سطح مریخ بتوانند کار کنند را نیز در اختیار نداریم. به همین جهت، ورود، فرود و قدم نهادن بر سطح مریخ برای ما چالشی بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

اساسا راکت اس‌ال‌اس (SLS) و فضاپیمای اوریون (Orion) هزینه بسیاری را برای این آژانس فضایی دارد. در نتیجه، ناسا حتی بودجه مناسب برای طراحی وسایل نقلیه لازم جهت فرود بر مریخ و یا بلند شدن از سطح این سیاره را نیز در اختیار ندارد.

از این جهت، قدم بعدی ناسا برای سفر به مریخ، به تامین بودجه بستگی دارد. گرستنمایر در این باره گفت که آژانس فضایی ناسا از بازگشت دوباره به کره ماه استقبال خواهد کرد، چرا که احداث «دروازه فضایی عمیق» (Deep Space Gateway) در مدار کره ماه، از اولویت بالاتری نسبت به سفر به مریخ برخوردار است.

دروازه فضایی عمیق علاوه بر امکان سفرهایی فضایی دورتر، می‌تواند به عنوان یک برنامه اکتشافی گسترده بر روی کره ماه نیز مورد توجه قرار گیرد.

خوشبختانه آژانس فضایی ناسا، تنها امید انسان برای رسیدن یه سیاره سرخ نیست، زیرا سفر به این سیاره یک برنامه تیمی است.

آژانس فضایی ناسا همزمان با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، با مشکلاتی جدی در زمینه تامین بودجه رو به رو شد. از این جهت، دانشمندان ناسا می‌بایست با تمامی محدودیت‌های موجود، هرآنچه در توان دارند را به دست آورند. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری تلاش‌های ناسا در زمینه سفر به مریخ، همکاری با شرکت‌های فضایی خصوصی است.

همانطور که شاهد بودید، چندی پیش ایلان ماسک جزئیات سفر انسان به مریخ و استعمار آن‌ را منتشر کرد!

در حال حاضر، کمپانی SpaceX در نظر دارد که در سال 2018 اولین سفر فضایی بدون سرنشین به مریخ را در سال 2018 انجام دهد و در صورت موفقیت، سرانجام انسان را در سال 2025 به مریخ ارسال کند!

شرکت‌های فضایی بوئینگ (Boeing ) و بلو اوریجین (Blue Origin) نیز سعی دارند که انسان را به سیاره سرخ برسانند. از این رو ممکن است که کره مریخ، اولین بار توسط یک شرکت خصوصی به تصرف انسان دربیاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*