علت عدم کشف حیات بیگانه

انسان پیش از کشف حیات بیگانه منقرض خواهد شد؛ علت عدم کشف حیات بیگانه خود ما هستیم!

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که تاثیرات مخرب انسان در محیط زیست، به زودی موجب انقراض ما خواهد شد. در واقع ما انسان‌ها، علت عدم کشف حیات بیگانه هستیم!

دانشمندان بر این باورند که تاثیرات ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی، در نهایت منجر به یک ویرانی گسترده در کره زمین خواهد شد.

افزایش سطح آب‌‌ دریا‌ها و غرق شدن تمدن‌های انسانی، افزایش دما در نقاط مختلف کره زمین و … منجر به افزایش نرخ مرگ و میر در جهان می‌شوند. همچنین آلودگی آب‌ها بر اثر بارش‌های اسیدی، حیوانات آبزی را آلوده ساخته و بخش بزرگی از حیات آبی را از بین می‌برد.

این‌ها از جمله عواقبی هستند که بر اثر فعالیت‌های فعلی انسان در زمین، آینده‌ی او را رقم می‌زنند. در واقع ما انسان‌ها برای دست‌یابی به پیشرفت‌هایی ناچیز، شانس دستاورد‌ها و پیشرفت‌های بزرگ‌تر را از بین می‌بریم. بسیاری از دانشمندان بر عقیده هستند که اگر روند فعلی تا چند دهه آینده نیز ادامه یابد، احتمال انقراض نسل انسان نیز وجود دارد!

البته در نگاه اول، این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد. اما بسیاری از دانشمندان بر علت عدم کشف حیات بیگانه اتفاق نظر دارند؛ آیا ما انسان‌ها علت اصلی عدم کشف موجودات فضایی هستیم؟

پارادوکس فرمی و ارتباط آن با علت عدم کشف حیات بیگانه

ما در کهکشانی زندگی می‌کنیم که بین 100 تا 400 میلیارد ستاره را در خود جای داده است و هرکدام از این ستاره‌ها توسط تعدادی از سیارات فرازمینی احاطه شده‌اند. تا همین اواخر پیش‌بینی میشد که احتمالا 200 کهکشان مختلف در معرض دید انسان قرار دارد. هریک از این کهکشان‌ها، صد‌ها میلیارد ستاره و هزاران سیاره دارند. اما تحقیقات جدید ناسا نشان می‌دهد که تصورات پیشین ما اشتباه بوده و احتمالا می‌بایست تصورات خود از این اعداد و ارقام را 10 برابر کنیم!

حتی اگر تعداد سیاره‌های حیات‌پذیر بسیار اندک باشد، ارقام مذکور حاکی از آن هستند که حیات بیگانه به طور قطع بر یقین در جایی خارج از زمین وجود دارد. اگر فقط 0.1 درصد از این سیاره‌ها قابل سکونت باشند، احتمالا همین حالا 1 میلیون سیاره از حیات پشتیبانی کرده و موجودات فضایی در آنان در حال زندگی هستند.

انریکو فرمی (Enrico Fermi) به عنوان فیزیکدان برنده جایزه نوبل، این تضاد را با عنوان پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) مطرح ساخته و می‌گوید: بیگانگان کجا هستند؟

چرا هنوز هیچ اثری از بیگانگان نیست و ما انسان‌ها تاکنون به شواهدی از زندگی آنان دست نیافته‌ایم؟ برای پاسخ به پارادوکس فرمی، نظریه‌های متعددی ارائه شده‌اند و هریک به نوبه خود سعی دارند علت عدم کشف حیات بیگانه را تشریح کنند.

علت عدم کشف حیات بیگانه

یک فرضیه بالاقوه این است که حیات‌های هوشمند در سیاره‌های موجود در جهان، به علت وجود «فیلترهایی بزرگ» نمی‌توانند خود را در سایر نقاط جهان تکثیر کنند. در واقع فیلترهای بزرگ، عاملی مهم در عدم گسترش حیات از سیاره‌ای به سیاره‌های همسایه به شمار می‌رود.

فیلسوفی با نام نیک بوستروم (Nick Bostrom) می‌گوید که چندین مرحله تکاملی لازم است تا یک تمدن فرازمینی در سیاره‌ای شبیه به زمین، بتواند با سایر سیارات ارتباط برقرار کند. اما برخی موانع و فیلترها، موجب می‌شوند که یک گونه هوشمند همانند انسان، هیچ‌گاه نتواند از تمامی مراحل با موفقیت عبور کند. این نظریه، تا حد بسیاری می‌تواند علت عدم کشف حیات بیگانه توسط ما انسان‌ها را تشریح کند. نیک بوستروم در این باره می‌گوید:

در ابتدا تصور می‌کنید میلیارد‌ها میلیارد سیاره فرازمینی از حیات پشتیبانی می‌کنند. اما واقعیت چیز دیگری‌ست؛ چرا که ما انسان‌ها هنوز نتوانسته‌ایم هیچ نژاد دیگری همانند خود را در جهان قابل مشاهده‌مان کشف کنیم. از این رو به نظر می‌‌رسد که فیلترهای بزرگ به اندازه‌ای قدرتمند هستند که تمامی پیش‌بینی‌های ما را با واقعیتی تلخ مواجه می‌سازند: ما در جهان تنها هستیم؛ چرا که هنوز هیچ اثری از بیگانگان، وسایل نقلیه آنان و یا حتی اثراتی از حضور آنان در سایر نقاط جهان کشف نشده است.

علل اصلی عدم کشف موجودات فضایی

تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان بر زمین، می‌تواند یکی محتمل‌ترین دلایل این مسئله باشد. در واقع دانشمندان معتقد هستند که فعالیت‌های مخرب انسان در زمین، هماند فیلترهای بزرگ و پر رنگ در عدم موفقیت ما در کشف موجودات بیگانه عمل می‌کند. دیوید والاس ولز (David Wallace-Wells) به عنوان یکی از روزنامه‌نگاران آمریکایی، این موضوع را در مقاله‌ای تحت عنوان «زمین غیرقابل سکونت» (The Uninhabitable Earth) مورد بررسی قرار داده است. او در این باره می‌گوید:

میلیارد‌ها سیستم‌ ستاره‌ای در سراسر جهان وجود دارد که ساکنین سیارات آنان به علت فواصل زمانی و مکانی بسیار زیاد، از وجود یکدیگر بی‌اطلاع هستند. در هریک از این سیاره‌ها، تمدن‌های پیشرفته شروع به شکلی‌گیری و تکامل می‌کنند و در زمانی کوتاه موجب انقراض‌هایی بسیار بزرگ می‌شوند. این تمدن‌های پیشرفته، به علت فعالیت‌های مخرب در جهان خود، هیچ‌گاه از وجود سایر تمدن‌ها مطلع نمی‌شوند. در واقع، فعالیت‌های انسان در کره زمین منجر به افزایش تولید گاز گلخانه‌ای شده و یکی از مهم‌ترین فیلترهای بزرگ در برقراری ارتباط با حیات بیگانه را ایجاد نموده است. تمدن‌ها متولد شده و به پیشرفت‌های چشم‌گیری هم دست پیدا می‌کنند، اما یک فیلتر زیست محیطی موجب می‌شود که آنان در سکوتی غمناک، انقراض خود را رقم بزنند. در تاریخ سیاره زمین نیز این فیلترهای بزرگ، چندین انقراض عظیم را به بار آورده‌اند. اما این پایان ماجرا نیست؛ چرا که انقراض‌های بعدی نیز در راه هستند.

دانشمندان بسیاری بر این باورند که ششمین انقراض بزرگ زمین نیز در راه است و فعالیت‌های مخرب انسان، بدترین سناریوی ممکن در وضعیت آب‌وهوایی را رقم می‌زند.

اگر این خطرات به یک تهدید واقعی تبدیل شوند، احتمالا ما انسان‌ها فیلتری بزرگ را پدید می‌آوریم و باید بگوییم که علت عدم کشف حیات بیگانه خود ما هستیم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*