افزایش سرعت اینترنت

افزایش سرعت اینترنت با انجام چند کار ساده (آموزش گام به گام)

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالا سرعت اینترنت شما کاهش پیدا کرده است. اما نیازی به نگرانی نخواهد بود چرا که در ادامه به تشریح روش‌هایی ساده به منظور افزایش سرعت اینترنت خواهیم پرداخت.

اگرچه برای افزایش سرعت اینترنت و حل مشکلات مربوط به آن، بهترین کار انجام بررسی دقیق بخش‌های مختلف است، اما با اعمال تغییر در قسمت‌های مختلف ویندوز و چند دستکاری ساده می‌توان از مصرف بیهوده اطلاعات جلوگیری کرد.

آموزش تصویری افزایش سرعت اینترنت

نگاهی کلی به مفهوم سرعت اینترنت

منظور ما زمانی که می‌گوییم کاربران از سرعت پایین اتصال اینترنت رنج می‌برند، چیست؟ پیش از شروع آموزش بهتر است این موضوع را مشخص کنیم چرا که این مشکل تنها به سرعت پایین بارگذاری صفحات در مرورگرها محدود نمی‌شود.

سرعت اتصال اینترنت اغلب به بسته‌های داده که از طریق اتصال اینترنت به کامپیوتر شخصی شما توزیع می‌شوند، اشاره دارد؛ بسته‌هایی که پس از دریافت، توسط مرورگرها به عنوان وب‌سایت تفسیر خواهند شد. در حالت کلی، سه پارامتر اصلی وجود دارد که به ما سر نخ‌هایی از سرعت اتصال پایین می‌دهند:

  • اتصال‌های اقتصادی: شما چیزی را دریافت می‌کنید که بابت آن پول داده‌اید. معمولا سطح کیفی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنتی ارزان، پایین‌تر از دیگر ارائه‌دهندگان است. در واقع، صرف ساعت‌ها زمان برای بهینه کردن اتصالی که ذاتا سرعت پایینی دارد، منطقی به نظر نمی‌رسد.
  • برنامه‌های در حال اجرا: آیا تا کنون برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه رایانه شخصی خود را چک کرده‌اید؟ تعداد کمی از کاربران این کار را انجام می‌دهند. اما همین نرم افزارهای اضافی تا حد زیادی می‌توانند بر سرعت اینترنت تاثیرگذار باشند. به علاوه آنها به گروه خاصی محدود نبوده و شامل برنامه‌های پیش‌فرض یا شخص ثالث می‌شوند. برخی مواقع ممکن است بدون آن‌که متوجه شوید، سیستم شما مشغول دانلود یک به‌روزرسانی بزرگ یا آپدیت جدید ویندوز باشد.
  • نوع اتصال: آیا چندین سال است که از یک روتر استفاده می‌کنید؟ آیا بازی های آنلاین را از طریق وای فای اجرا می‌کنید؟ باید تمام مواردی که در تضعیف سرعت اینترنت شما تاثیر دارند را شناسایی کنید.

اگرچه این فاکتورها هم هستند، اما اطمینان از مواردی همچون اتصال به مودم از طریق کابل اترنت، به‌روز بودن درایورهای لن و داشتن سرعت دانلود و آپلود مناسب، بیش از موارد دیگر به پیدا کردن مشکل و افزایش سرعت اینترنت کمک خواهند کرد.

اتصال من چه وضعیتی دارد؟

پیش از آن‌که کار بهینه کردن سرعت اینترنت را آغاز کنیم، بهتر است وضعیت کلی اتصال خود را چک کنید. “Speedtest” یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های تست سرعت آنلاین است که می‌تواند سرعت اینترنت شما را اندازه‌گیری کند.

افزایش سرعت اینترنت

سه پارامتر اصلی که در این بخش نمایش داده می‌شوند، دانلود، آپلود و پینگ هستند:

  • پینگ: زمان پاسخ‌گویی یا تاخیر زمانی مورد نیاز برای انجام درخواست اتصال از طریق سرور است. هر چه پینگ بالاتر باشد، انتقال اطلاعات بیشتر طول خواهد کشید.
  • سرعت دانلود و آپلود: نرخ سرعت یا پهنای باند واقعی اینترنت شما را نشان می‌دهد. اگرچه سرعت‌های دانلود و آپلود با پینگ مرتبط بوده و پشت سر آن قرار دارند، اما لزوما یکسان نیستند. اگر اتصال اینترنت را به یک رودخانه تشبیه کنیم، پینگ می‌تواند طول آب موجود در این رودخانه و دانلود و آپلود، سرعت جریان آب باشند.

پینگ بالا در کنار سرعت دانلود و آپلود پایین نشانگر عدم ثبات اینترنت هستند. در ادامه تلاش می‌کنیم تا با ارائه راهکارهایی مناسب، پینگ را کاهش داده و مشکلات مربوط به سرعت پایین اینترنت را برطرف کنیم.

1. غیر فعال کردن اپلیکیشن های متصل به شبکه اینترنت

نخست بهتر است نرم افزارهای متصل به اینترنت که در پس‌زمینه ویندوز در حال اجرا هستند را خاموش کنید. بسیاری از برنامه ها بدون آن‌که کاربر متوجه شود، در حال اجرا بوده و از اینترنت شما استفاده می‌کنند.

برای انجام این کار، روی نوار وظیفه ویندوز راست‌کلیک کرده و گزینه “Task Manager” را انتخاب کنید. در این پنجره، روی دسته “Network” کلیک کنید تا برنامه های در حال اجرا به ترتیب میزان مصرف اینترنت مرتب شوند.

افزایش سرعت اینترنت

حالا که نرم افزارهای اضافی را شناسایی کردید، می‌توانید با راست‌کلیک روی آنها و گزینه “End task”، برنامه مورد نظر را متوقف کنید.

2. تغییر کانال وای فای

آیا می‌دانید همین حالا مشغول استفاده از کدام کانال وای فای هستید؟ اغلب کاربران نمی‌دانند. اگرچه توضیح کانال وای فای به خاطر وابستگی آنها به برخی جزئیات فنی مربوط به محدوده فرکانس‌ها کمی پیچیده است، کافی‌ست بدانید هر اتصال وای فای مشخص، 11 کانال (13 کانال در برخی مناطق خارج از آمریکا) به عنوان یک بخش واحد دارد. اگر چندین کاربر به صورت هم‌زمان به یکی از این کانال‌ها متصل باشند، احتمال کم شدن سرعت افزایش پیدا می‌کند. به بیان دیگر، اتصال به کانالی مشخصی که افراد کمتری از آن استفاده می‌کنند، سرعت به مراتب بالاتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

پیش از ادامه این بخش، باید نرم افزاری را به منظور آنالیز کانال‌های وای فای خود دانلود کنید. “WiFi Analyzer“، برنامه‌ای فوق‌العاده کارآمد است که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. پس از دانلود و نصب آن از طریق ویندوز استور، آن را اجرا کرده و “Analyze” را انتخاب کنید.

افزایش سرعت اینترنت

این نمودار، قدرت وای فای را در محدوده شما اندازه‌گیری می‌کند. شاخص وای فای نیز اتصال مخصوص شما را نشان می‌دهد. حال برای چک کردن وضعیت کانال‌ها، روی فلش رو به بالا در قسمت پایینی صفحه کلیک کنید. این کار پنجره مربوط به آنالیز کانال را باز کرده و به آن با استفاده از ستاره‌ها، نمره‌ای قابل درک می‌دهد.

افزایش سرعت اینترنت

حال برای انتخاب بهترین کانال وای فای، به آدرس آی پی مخصوص به خود نیاز دارید. برای پیدا کردن این آدرس، عبارت “cmd” را در منوی استارت جستجو و “Command Prompt” را انتخاب کنید. در پنچره مشکی باز شده، عبارت “ipconfig” را نوشته و کلید اینتر را فشار دهید. در این پنجره، آدرس مخصوص شما (Default Getaway) نمایش داده می‌شود.

افزایش سرعت اینترنت

حال آدرس مورد نظر را در آدرس بار مرورگر نوشته و کلید اینتر را بفشارید. سپس از عبارت پیش‌فرض یعنی “admin” (با حروف کوچک) برای نام کاربری و کلمه عبور استفاده کنید. هرچند، ممکن است برخی کاربران به منظور امنیت بیشتر، از پیش نام کاربری یا کلمه عبور خود را تغییر داده باشند. در ادامه وارد بخش مربوط به تنظیمات وای فای و شبکه آن شوید (محل تنظیماتی که در این عکس می‌بینید، به مودم و ارائه‌دهنده اینترنت شما بستگی داشته و ممکن است متفاوت باشد).

افزایش سرعت اینترنت

در این بخش، گزینه‌ای وجود دارد که از طریق آن می‌توان کانال وای فای را تغییر داد. این کانال‌ها در ظاهر یکسان هستند، اما عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. قوی‌ترین کانال را انتخاب کرده و بعد از بستن مرورگر، یک‌بار سیستم را برای اطمینان از تغییر انجام شده، مجددا راه‌اندازی کنید.

3. محدود کردن آپدیت ویندوز

یکی از مشکل‌های اصلی هنگام عرضه ویندوز 10، دانلود خودکار آپدیت‌ها بدون اجازه از کاربران بود. به علاوه، این سیستم از اینترنت شما به منظور آپلود فایل‌های دانلود شده و امکان دانلود آنها توسط دیگر استفاده می‌کرد.

اگرچه همانند نسخه‌های دیگر ویندوز گزینه‌های مختلفی برای خاموش کردن آپدیت خودکار در نظر گرفته شده بود، اما باز هم کاربران از کاهش سرعت اینترنت و دریافت به‌روزرسانی‌ها خبر می‌دادند. در این صورت، تاثیر منفی آن در اجرای بازی های آنلاین، وب‌گردی و موارد دیگر به خوبی احساس می‌شد. به همین جهت، محدود کردن آپدیت ویندوز 10 یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای افزایش سرعت اینترنت است.

برای محدود کردن آپدیت ویندوز، از منوی استارت ویندوز وارد بخش تنظیمات یا همان “Settings” شده و سپس روی “Update & security” کلیک کنید. حال در پنجره پیش رو (Windows Update)، به سمت پایین حرکت کرده و “Advanced options” را انتخاب کنید. زیر بخشی با عنوان “Choose how updates are installed”، گزینه “Notify to schedule restart” را انتخاب کنید. به علاوه، مطمئن شوید “Give me updates for other Microsoft products when I update Windows” غیر فعال است.

افزایش سرعت اینترنت

در نهایت، روی “Choose how updates are delivered” کلیک کرده و گزینه نمایش داده شده را روی “Off” قرار دهید. با انجام این کار، از توزیع خودکار پهنای باند توسط ویندوز جلویگری شده و احتمالا شاهد افزایش سرعت اینترنت خواهیم بود.

4. تغییر سرورهای DNS

اگرچه درک آدرس آی پی و سر و کله زدن با اعداد مختلف سخت به نظر می‌رسد، اما درک مفهوم DNS آسان خواهد بود.

DNS یا سامانه نام دامنه، آدرس‌های آی پی را پردازش و به نام‌های دامنه ترجمه می‌کند. گنجایش این فرآیند به چگونگی تجهیز یک سرور DNS (که درخواست‌های DNS را پردازش می‌کند) و ارتباط آن با دیگر سرورها بستگی دارد. در حالت پیش‌فرض، سرور DNS به صورت خودکار انتخاب می‌شود. با این حال کاربران می‌توانند با تغییر آن، از سرورهای سریع‌تر، نزدیک‌تر و یا حتی ایمن‌تر استفاده کنند.

یکی از مورد اعتمادترین‌ها، سرور آزاد و عمومی گوگل است. به علاوه، گوگل صفحه‌ای مخصوص را هم در نظر گرفته که علاوه بر تشریح مفهوم پروتکل DNS، نحوه تنظیم آن نیز آموزش داده می‌شود. اگرچه این سرور تنها مورد رایگان و در دسترس نیست، اما احتمالا نام آن برای انتخاب و اعتماد کردن کافی باشد.

DNS خود را ویرایش کنید

برای تغییر سرور DNS، ابتدا وارد کنترل پنل شده و سپس روی “Network and Sharing Center” کلیک کنید.

افزایش سرعت اینترنت

حال کانکشن اصلی خود را از کنار گزینه “Connections” انتخاب کرده و بعد از کلیک روی “Properties”، گزینه‌ای با عنوان Internet Protocol Version 4 TCP/IPv4 را پیدا کنید. روی این پارامتر کلیک کرده و سپس “Properties” را بزنید. در این پنجره باید بخشی برای تغییر آی پی و سرور DNS وجود داشته باشد. روی دکمه “Use the following DNS server addresses” کلیک کرده و سپس هر کدام را مطابق با تصویر زیر وارد کنید:

افزایش سرعت اینترنت

در نهایت روی Ok کلیک کنید. حالا شما در حال استفاده از DNS عمومی گوگل هستید. اگر بعد از اعمال این تغییر با مشکل یا خطایی در نرم افزارها رو به رو شدید، کافی‌ست به این بخش بازگشته و مجددا “Obtain DNS server address automatically” را انتخاب کنید.

افزایش سرعت اینترنت

معمولا وقتی با سرعت پایین اینترنت رو به رو می‌شوید، اغلب افراد پیشنهادهایی همچون خرید یک مودم جدید، استفاده از یک سرویس بهتر و یا اتصال به مودم از طریق کابل اترنت را پیشنهاد می‌کنند.

اگرچه این روش‌ها کاربردی بوده و بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کنند، اما واقعا راه‌های چندان زیادی برای افزایش سرعت اینترنت وجود ندارد. به هر صورت بهتر است در دنیای امروزی تا حد ممکن از اتلاف داده‌ها جلوگیری کنیم.

آیا روش‌های دیگری برای افزایش سرعت اینترنت وجود دارد که ما به آنها اشاره نکرده باشیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. سلام من سرعت دانلود رو چک میکنم 1/5 مگابایت بر ثانیه هست.اما وقتی چیزیو دانلود میکنه با سرعت 260کیلوبایت بر ثانیه دانلود میکنه.چرا؟

    • چون که اونی که توی سایت نشون میده به بیت و اونی که تو دانلود میکنی به بایت هست ، تفاوت بین کیلوبایت و کیلوبیت هشت برابره ، یعنی هر کیلوبایت هشت برابر کیلوبیته .

  2. مشکل از pcm هست.اینترنت موبایل سرعت بیشتری داره.

  3. از کجا بدونم کدوم یکی قوی تره کانالش

  4. مقاله بسیار عالی بود. مشکل من رو تا حد زیادی حل کرد. ازتون ممنونم. مشکل با تغییر کانال ها درست شد. هرچند نرم افزار آنالایزر به درستی کار نمیکنه برای من.

  5. حداقل یک نفر رو بیارین ترجمه کنه این ویدیوهایی رو ک میزارین چه فایده بدون زیر نویس متوجه نمیشیم دقیقا چی میگه والا صدهزارتاش تو یتیوب هست