سدان کامپکت لوکس

مقایسه هشت سدان کامپکت لوکس مطرح جهان؛ از آلفارومئو جولیا تا مرسدس بنز C300

در این مطلب قصد داریم 8 سدان کامپکت لوکس دنیا از جمله آلفارومئو جولیا، مرسدس بنز C300، بی ام و 330i و لکسوس IS200t اف اسپورت را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

خودروهای سدان کامپکت لوکس ، بسیار جالب هستند. این کلاس خودروها از نظر ابعاد با اتومبیل‌هایی مانند هوندا سیویک (Honda Civic) برابرند اما قیمت آن‌ها تقریبا دو برابر است. بیشتر مشتریان در ازای تجربه مالکیت، سواری و البته دیده شدن با این خودروها، با پرداخت هزینه‌های گزاف اقدام به خریداری یکی از این محصولات می‌کنند اما معمولا از خرید خود راضی نیستند.

اخیرا نشریه موتورترند، 8 سدان کامپکت لوکس دنیا شامل آلفارومئو جولیا (AlfaRomeo Giulia)، آئودی ای 4 کواترو (Audi A4 2.0T Quattro)، بی ام و 330 آی (BMW 330i)، کادیلاک ای تی اس (Cadillac ATS 2.0T)، جگوار ایکس ای 25 تی (Jaguar XE 25t)، لکسوس آی اس 200 تی اف اسپورت (Lexus IS 200t F Sport)، مرسدس بنز سی 300 (Mercedes Benz C300) و ولوو اس 60 تی 6 آر دیزاین (Volvo S60 T6 T-Design) را از تمامی جوانب با یکدیگر مقایسه کرده است.

سدان کامپکت لوکس

چندین داور حرفه‌ای این خودروها را از نظر فاکتورهای اصلی مورد نظر خریداران از جمله قیمت، وضعیت خدمات پس از فروش، استهلاک، درصد اطمینان، ایمنی، سامانه اطلاعات و سرگرمی، ظرفیت حمل بار و سرنشین، طراحی و تجربه سواری مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند. قابل توجه است که تمامی گزینه‌ها از اتاق چهار درب و قوای فنی 4 سیلندر 2 لیتری توربو برخوردار هستند. به همین دلیل خودروی اینفینیتی کیو 50 (Infiniti Q50) با وجود آن که یکی از مطرح‌ترین خودروهای سدان کامپکت لوکس دنیا محسوب می‌شود به دلیل عدم تطابق با شرایط گفته شده در این مقایسه حضور ندارد.

سواری و هندلینگ

مهم‌ترین قسمت یک سدان کامپکت لوکس ، وضعیت رانندگی است. خودروهای این سگمنت باید هندلینگ یک اتومبیل اسپورت و سواری یک سدان لوکس را داشته باشند اما ایجاد توازن بین این دو مساله از عهده هر خودرویی برنخواهد آمد. شرکت بی ام و که از سه دهه پیش به عنوان پرچمدار این کلاس شناخته می‌شد، اکنون بیشتر از هر خودروساز دیگری ما را ناامید کرده است. حتی پس از به‌روزرسانی اخیر، باز هم مشکل نرمی بیش از حد آن پابرجاست. سواری نسبتا راحت است اما در عوض هندلینگ اصلا مثل قبل تیز و دقیق نیست.

در نقطه مقابل، آلفارومئو جولیا برای سرعت‌های بالا هم ایده‌آل و راحت است اما فرمان دقیق و سریع آن، کمی سروصدا دارد. یکی از نکات مورد توجه این سدان ایتالیایی این است که در حالت رانندگی اسپورت نیز هیچ تکان آزاردهنده‌ای در اتاق خودرو حس نمی‌شود. رتبه دوم پس از آلفارومئو جولیا به کادیلاک ATS می‌رسد که شاسی و فرمان‌پذیری خوبی دارد اما از نظر کیفیت سواری به پای جولیا نخواهد رسید.

نمایندگیان جگوار، مرسدس بنز، آئودی و لکسوس نیز عملکرد تقریبا مشابهی داشتند و در این میان، هندلینگ و سواری لکسوس IS بسیار فوق‌العاده است اما وزن زیاد آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مرسدس بنز C300 و جگوار XE نیز از نظر هندلینگ در سطح بالایی قرار دارند اما لاستیک‌های نامناسب و شوک‌های سفت، کیفیت سواری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ولوو هم که زمانی در سگمنت سدان کامپکت لوکس آقایی می‌کرد اکنون یک نسل عقب‌تر از همه به نظر می‌رسد. وزن 1730 کیلوگرمی ولوو اس 60، آن را به سنگین‌ترین عضو گروه تبدیل کرده و این وزن زیاد در سر پیچ‌ها کاملا حس می‌شود.

عملکرد فنی

مسلما کسانی که به سراغ سدان های اسپورت می‌روند، به عملکرد فنی خودرو بسیار اهمیت می‌دهند. متاسفانه بی ام و در این آزمایش نیز نتوانست انتظار داوران را برآورده کند. عملکرد سری 3 بی ام و در شتاب‌گیری نسبتا خوب بود اما در ترمزگیری یکی از بدترین‌های گروه به شمار می‌رود. با این وجود، این خودرو به دلیل شتاب‌گیری خوب، تاخیر کم توربو و برنامه‌ریزی فوق‌العاده گیربکس مورد تحسین داوران قرار گرفت.

آئودی A4 با طراحی محافظه‌کارانه خود، عملکرد فنی قابل توجه و در عین حال مصرف سوخت پایینی دارد و در هر دو آزمایش مسیر مستقیم و Figure 8 سریع‌ترین خودرو بود. گیربکس دو کلاچه و سامانه چهار چرخ محرک در این کارایی فنی، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. در سرعت‌های بالاتر از 96 کیلومتر بر ساعت، آلفارومئو جولیا با بهترین نسبت وزن به قدرت و کوتاه‌ترین ضریب دنده‌ها، بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت. نماینده مرسدس بنز نیز با تکیه بر بسته اسپورت خود در آزمون Figure 8 پا به پای آئودی می‌تازد و حتی در ترمزگیری و توقف، عملکرد مطلوب‌تری را ارائه داد.

کادیلاک ATS با وجود آن که از نظر قدرت پیشرانه در رتبه دوم قرار دارد و دومین خودروی سبک گروه است، آن طور که انتظار می‌رفت عمل نکرد و به دلیل ضریب بلند دنده یک و تنبلی گیربکس نتوانست نمایش خوبی از خود بر جای بگذارد. جگوار هم وضعیت ناامیدکننده نسبت قدرت به وزن را جبران کرده و عملکرد فنی معقولی را ارائه می‌دهد.

لکسوس، دومین خودروی سنگین گروه و دارنده دومین پیشرانه ضعیف در بین این 8 سدان کامپکت لوکس ، در بخش هندلینگ عالی کار کرد اما در مسیر مستقیم نتوانست جایگاهی بهتر از آخری به دست بیاورد. در نهایت ولوو با پیشرانه توربوشارژر و سوپر شارژر از همه قوی‌تر بود و علاوه بر آن، سامانه چهار چرخ محرک و بسته اسپورت R-Design را نیز به همراه داشت. این خودرو با وجود وزن زیاد، در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت و ترمزگیری در رتبه‌های سوم و دوم جای گرفت اما در Figure 8 بسیار کند ظاهر شد.

مصرف سوخت

مصرف سوخت خودروها به عنوان یکی از هزینه‌های ثالت، اهمیت زیادی برای خریداران دارد. از طرفی در خصوص پیشرانه‌های کوچک، این انتظار می‌رود که مصرف سوخت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند تا افت قدرت و گشتاور خروجی ناشی از کاهش حجم پیشرانه را جبران کند. طبق آزمایش‌های استاندارد EPA، هر 8 سدان کامپکت لوکس مورد آزمایش قرار گرفته، مصرف سوخت نسبتا مشابهی دارند و به طور میانگین در هر صد کیلومتر شهری، جاده‌ای و ترکیبی به ترتیب حدود 10.2، 7.3 و 9 لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

جگوار XE با 11.2، 7.84 . 9.8 لیتر بیشتر از سایر گزینه‌ها، بنزین می‌سوزاند و مرسدس بنز نیز با ثبت رکورد 9.8، 6.9 و 8.4 لیتر از آلفارومئو و آئودی پیش می‌گیرد. البته رقم‌های به دست آمده در آزمایش‌های موتورترند کمی متفاوت است و این آزمایش مصرف سوخت واقعی که با کمک موسسه Emissions Analytics انجام شد بیان‌گر آن است که لکسوس IS200t با رکورد 11.5، 7.5 و 9.7 لیتر پرمصرف‌ترین عضو گروه و آلفارومئو جولیا با 8.3، 6.2 و 7.4 لیتر کم‌مصرف‌ترین عضو گروه هستند.

فضای داخلی

با توجه به این موضوع که سرنشینان، بیشترین وقت خود را در داخل اتومبیل سپری می‌کنند و قسمت‌های مختلف را بارها می‌بینند و لمس می‌کنند، فضای داخلی یک خودروی سدان کامپکت لوکس را می‌توان مهم‌ترین بخش آن دانست. بدون هیچ شک و تردیدی باید گفت که مرسدس بنز C کلاس، سرآمد این قسمت است و با تکیه بر طراحی فوق‌العاده و کیفیت بالای متریال مورد استفاده، توجه همه را به خود جلب می‌کند. این خودرو از نظر سکوت و آرامش اتاق، راحتی و فضای صندلی‌های عقب نیز امتیازات بالایی را به دست آورده و تنها نکته ناامیدکننده آن به سامانه رهیاب Garmin مربوط می‌‌شود که به صورت یکپارچه با سیستم اطلاعات و سرگرمی all-Mercedes انجام وظیفه می‌کند.

آئودی هم نمرات بالایی را در زمینه فضای داخلی کسب کرد. کابین مجازی این خودرو بسیار آینده‌نگرانه طراحی شده و از نظر امکانات و عملکرد قابل مقایسه با سایر گزینه‌ها نیست. کیفیت ساخت بسیار خوب و مواد اولیه باکیفیت از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین A4 به شمار می‌رود. نقطه ضعف این سدان کامپکت لوکس ، فضای نسبتا کم صندلی‌های عقب و سر و صدای بیشتر نسبت به مرسدس بنز است.

لکسوس IS200t نیز پس از مرسدس بنز و آئودی به خاطر کیفیت ساخت، متریال داخلی و سکوت و آرامش اتاق بر سکوی سوم ایستاد. صندلی‌ها بسیار راحت هستند اما متاسفانه فضای ردیف عقب اندکی تنگ است. سامانه اطلاعات و سرگرمی این خودرو نیز کمی قدیمی و کهنه به نظر می‌رسد و رابط کاربری چندان دلچسبی ندارد. خودروهای کادیلاک و جگوار نیز در بحث سامانه اطلاعات و سرگرمی، ناامیدکننده ظاهر شدند. CUE کادیلاک، تعامل خوبی با کاربر ایجاد می‌کند اما استفاده از دکمه‌های لمسی در حین رانندگی کمی دشوار است و از سوی دیگر، دقت و حساسیت لازم را نیز ندارد. خودروی جگوار هم به دلیل رابط کاربری نامطلوب مورد انتقاد داوران قرار گرفت. همچنین این دو خودرو از فضای کم صندلی‌های عقب رنج می‌برند.

خودروهای ولوو و بی ام و هم فضای مناسبی در ردیف عقب ارائه می‌کنند و از نظر کیفیت کمبودی ندارند اما طراحی داخلی آن‌ها تا حدودی قدیمی است. با این وجود این دو خودرو به دلیل ارگونومی مناسب و کیفیت فوق‌العاده صندلی‌ها، قسمتی از امتیاز از دست رفته را جبران کردند. اپل کارپلی نه چندان دقیق هم از دیگر نکات منفی بی ام و سری 3 بود و در ولوو اس 60 نیز سر و صدای کابین و نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل اتاق، آزاردهنده به نظر می‌رسید. در پایان به آلفارومئو جولیا می‌رسیم که طراحی داخلی زیبا و جذاب و صندلی‌های راحت و جادار آن مورد توجه داوران قرار گرفت اما کیفیت مواد مورد استفاده خیلی راضی‌کننده نیست.

ایمنی

این 8 سدان کامپکت لوکس از شش کشور دنیا، همانند مصرف سوخت در بخش تست‌های ایمنی و تصادف نیز نتایج تقریبا یکسانی داشتند. هر هشت خودرو در آزمایش اداره ملی امنیت حمل و نقل بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) حداقل 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی را دریافت کرده‌اند. خودروهای آلفارومئو جولیا و جگوار XE، تست‌های NCAP اروپا را با موفقیت و کسب 5 ستاره ایمنی پشت سر گذاشتند.

ولوو اس 60 مطابق انتظار در صدر این بخش قرار گرفته است. این خودروساز سوئدی که از نظر ایمنی فوق‌العاده محصولاتش شهرت دارد، این بار نیز در تمامی تست‌های تصادف، صندلی‌ها و سامانه‌های پیش‌گیری از برخورد، چراغ‌های جلو و صندلی‌های مخصوص کودکان، بالاترین امتیاز را از آن خود کرده و نمایندگان بی ام و و آئودی هم شرایط مشابهی داشته‌اند.

خودروهای ولوو S60 و کادیلاک ATS پنج ستاره کامل را از تست برخورد از جلو از NHTSA کسب کردند و سایر خودروهای گروه نیز در این تست موفق به دریافت 4 ستاره شدند. در آزمایش چپ شدن NHTSA هم به جز C300 که 4 ستاره شد، باقی خودرها پنج ستاره کامل را به دست آوردند.

در مجموع، امتیاز نهایی تمامی خودروها از NHTSA پنج ستاره بود.

ارزش در برابر قیمت

باید این موضوع را در نظر داشت که هیچ کس نمی‌خواهد مبلغ بیشتری را صرف خودرویی ضعیف‌تر بکند. تفسیر ارزش در برابر قیمت بیشتر از هر چیز دیگری به سلیقه خریدار بستگی دارد اما در اینجا منظور ما از آن، میزان عملکرد و رضایت‌مندی مشتری در ازای پرداخت مبلغ ماهیانه 399 دلار به خاطر اجاره این خودروها است.

اگر تمامی جهات را در نظر داشته باشیم، آئودی در میان این هشت سدان کامپکت لوکس بهترین گزینه است؛ چرا که علاوه بر میزان بالای بازگشت سرمایه، بهترین عملکرد فنی را در آزمایش‌های مختلف به نمایش گذاشته و بیشترین امکانات و تجهیزات را ارائه می‌کند. آلفارومئو جولیا در بخش عملکردی، وضعیت بسیار خوبی دارد و یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود اما در مقایسه با آئودی A4 امکانات و تجهیزات کمتری دارد.

جگوار XE و لکسوس IS 200t با وجود داشتن تجهیزات به‌روز و جدید، در بحث عملکرد فنی امتیازات پایینی کسب کرده و قیمت بالایی هم دارند. نمایندگان بی ام و، کادیلاک و مرسدس بنز تعادل خوبی بین عملکرد فنی و رضایت‌مندی مشتریان ایجاد کرده‌اند و ارائه بسته هندلینگ اسپورت را به برخی از امکانات و آپشن‌ها ترجیح داده‌اند. این خودروها برخی از امکاناتی که به صورت استاندارد در سایر گزینه‌ها وجود دارند را با دریافت هزینه اضافی و به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

ولوو اس 60 تریم T6 R-Design نیز دومین خودروی گران‌قیمت گروه محسوب می‌شود و با استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر همزمان، در بخش قدرت و گشتاور خروجی موتور، حرف اول را می‌زند اما قیمت بالای آن، کمی تصمیم‌‌گیری را برای مشتریان سخت می‌کند.

هزینه نگهداری خودرو

یکی از مهم‌ترین عوامل در هنگام خرید خودرو، درصد اطمینان یک خودروساز و صرف وقت کمتر در تعمیرگاه است. آلفارومئو جولیا به تازگی وارد بازار آمریکا شده و به همین دلیل اطلاعات زیادی در مورد میزان اعتماد برند، نگهداری، تعمیرات و استهلاک آن در دسترس نیست. تنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مدل‌های قبلی این خودرو در رتبه‌بندی کیفی اروپا، وضعیت مناسبی داشتند.

کادیلاک ATS طبق اطلاعات به دست آمده از موسسه Intellichoice هزینه نگهداری زیادی ندارد اما لکسوس IS 200t به دلیل هزینه بالای بیمه، بنزین و نگهداری، از هر هفت شرکت‌کننده دیگر گران‌تر است. در مجموع، این هشت سدان کامپکت لوکس از نظر هزینه‌های جانبی نیز شرایط مشابهی دارند و تفاوت بین پرخرج‌ترین و کم‌خرج ترین خودروی این سگمنت در بازه پنج ساله، کمتر از 7 هزار دلار است.

جمع‌بندی

در این مقایسه، تمامی جوانب هشت سدان کامپکت لوکس مطرح دنیا را بررسی کردیم. با توجه به اهمیت این سگمنت، آزمایش خودروها در هر یک از بخش‌ها زمان زیادی را صرف خود کرد. در این کلاس، معمولا عشق و علاقه، پرستیژ و عملکرد فنی بر سایر اعداد و ارقام ارجحیت دارد.

خودروی ولوو S60 که اکنون قدیمی‌ترین شرکت‌کننده در این مقایسه است، در بیشتر زمینه‌ها از رقبای خود عقب ماند. با وجود آن که به‌روزرسانی‌های متعدد باعث شد تا این خودروی سوئدی جذاب همچنان در رقابت باقی بماند اما برای مدعی شدن به تغییرات بزرگ‌تری نیاز دارد و متاسفانه فعلا خبری از نسل جدید آن نیست.

بی ام و 330i با وجود به‌روزرسانی‌های اخیر، هنوز هم ایرادات زیادی دارد. این خودرو در جدیدترین آزمایش موتورترند به جز صدای موتور فوق العاده، نکته قابل توجه دیگری نداشت و اگر این خودروساز آلمانی می‌خواهد در سال‌های بعد، جایگاه هفتمی خود را در این کلاس بهبود ببخشد باید فکر اساسی به حال سری 3 کند.

کادیلاک ATS و جگوار XE رقابت نزدیکی با هم داشتند. هر دو خودرو، تجربه رانندگی بسیار خوبی دارند اما فضای اندک ردیف عقب در هر دو شرکت‌کننده ناراحت‌کننده است. با این حال سامانه اطلاعات و سرگرمی بهتر کادیلاک باعث شد تا در رتبه بهتری نسبت به محصول جگوار قرار بگیرد.

مرسدس بنز C300 که با اختلاف زیاد، لوکس‌ترین خودروی گروه است، از نظر فنی نیز امتیازات قابل توجهی را از آن خود کرده اما به دلیل سطح امکانات و تجهیزات کمتر از حد انتظار و سواری نه چندان راحت مدل اسپورت آن، نتوانست به رتبه‌ای بهتر از چهارمی دست پیدا کند. لکسوس IS 200t هم شرایط مشابهی با بنز سی 300 دارد و با وجود برتری‌های زیادی که داشت، در بخش قدرت پیشرانه و سامانه اطلاعات و سرگرمی کم آورد و بر سکوی سوم ایستاد.

آئودی A4، در بخش امکانات و فضای کابین حرف اول را می‌زند اما رانندگی نه چندان دلچسب آن، باعث شد رتبه اول از این خودروی آلمانی لوکس و زیبا گرفته شود. در نهایت آلفارومئو جولیا نه تنها عملکرد فنی فوق‌العاده و تجربه رانندگی بی‌نظیری دارد، بلکه در سایر بخش‌ها نیز بی‌رقیب به نظر می‌رسد و در این مقایسه به عنوان بهترین سدان کامپکت لوکس دنیا شناخته می‌شود. البته تازگی این خودرو در بازار و در دسترس نبودن برخی اعداد و آمار، کمی باعث شک و تردید می‌شود و برای قضاوت بهتر باید منتظر باشیم تا جولیا امتحانش را در بازار پس بدهد.

رتبه‌بندی هشت سدان کامپکت لوکس

رتبهخودروویژگی‌ها
8ولوو S60 تیپ T6زیبا و امن، از مد افتاده، گزینه‌ای قدیمی در سگمنت بسیار رقابتی
7بی ام و 330iسن زیاد، کندی عملکرد، فاقد شخصیت لازم
6جگوار XE تریم 25tتعادل میان هندلینگ اسپورت و سواری راحت، صندلی عقب تنگ و کوچک، طراحی داخلی کسل‌کننده، سامانه اطلاعات و سرگرمی نه چندان مطلوب
5کادیلاک ATS 2.0Tبهترین شاسی در این کلاس، صندلی‌های عقب آزاردهنده، سامانه اطلاعات و سرگرمی نه چندان رضایت‌بخش
4لکسوس IS 200t نسخه F اسپورتعملکرد کلی خوب و روان، وزن زیاد، سامانه اطلاعات و سرگرمی گنگ، طراحی دو قطبی
3مرسدس بنز C300لوکس‌ترین گزینه در این سگمنت، نیاز به بهبود کیفیت سواری و وضعیت قیمتی
2آئودی A4 2.0T کواتروهوشمند و کاربردی، فاقد شخصیت لازم برای رتبه اول
1آلفارومئو جولیاپربازده، اقتصادی، سریع و ایمن، جذاب‌ترین تجربه رانندگی، قابل اطمینان

 

در ادامه، جدول مشخصات کامل هشت سدان کامپکت لوکس حاضر در مقایسه را مشاهده خواهید کرد. گفتنیست که مدل 2017 هر هشت خودرو در این مقایسه حاضر شده‌اند.

مقایسه مشخصات فنی (جدول 1)

ولوو اس 60بی ام و 330iجگوار XEکادیلاک ATS
نوع خودروپیشرانه جلو، دو دیفرانسیلپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقبپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقبپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ابعاد بدنه (طول/ عرض/ ارتفاع)4.635 متر/ 1.876 متر/ 1.483 متر4.643 متر/ 1.811 متر/ 1.430 متر4.686 متر/ 1.849 متر/ 1.425 متر4.643 متر/ 1.806 متر/ 1.420 متر
فاصله بین دو محور2.776 متر2.809 متر2.835 متر2.776 متر
رینگ و لاستیک40/235 رینگ 19 اینچی45/225 رینگ 18 اینچی45/225 رینگ 18 اینچی40/225 رینگ 18 اینچی
نوع لاستیکبریجستونکانتیننتالکانتیننتالمیشلین
وزن خالص1731 کیلوگرم1604 کیلوگرم1667 کیلوگرم1575 کیلوگرم
تقسیم وزن جلو/عقب61 به 39 درصد51 به 49 درصد50 به 50 درصد51 به 49 درصد
حجم صندوق بار340 لیتر481 لیتر416 لیتر294 لیتر
فضای سر جلو998 میلی‌متر1024 میلی‌متر940 میلی‌متر980 میلی‌متر
فضای سر عقب950 میلی‌متر957 میلی‌متر940 میلی‌متر935 میلی‌متر
فضای پا جلو1064 میلی‌متر1067 میلی‌متر1054 میلی‌متر1080 میلی‌متر
فضای پا عقب851 میلی‌متر891 میلی‌متر889 میلی‌متر851 میلی‌متر
پیشرانهتوربو سوپرشارژر، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1969 سی‌سیDOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1969 سی‌سیتوربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1999 سی‌سیتوربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1998 سی‌سی
قدرت موتور306 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه248 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه241 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه272 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور430 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه350 نیوتن متر در 1450 دور در دقیقه350 نیوتن متر در 1650 دور در دقیقه400 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
گیربکس8 سرعته خودکار8 سرعته خودکار8 سرعته خودکار8 سرعته خودکار
تعلیق جلواستراتاستراتبازوی کنترلیاسترات
تعلیق عقبچند اتصالیچند اتصالیچند اتصالیچند اتصالی
ترمز جلودیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شونده شیاردار
ترمز عقبدیسکی خنک شوندهدیسکیدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شونده شیاردار
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت5.2 ثانیه5.5 ثانیه7 ثانیه5.7 ثانیه
شتاب صفر تا 161 کیلومتر بر ساعت13.5 ثانیه14.6 ثانیه19.3 ثانیه14.6 ثانیه
ترمزگیری صفر تا 96 کیلومتر33.8 متر37.4 متر35.9 متر35 متر
مصرف سوخت واقعی (شهری – جاده‌ای – ترکیبی)10.1 لیتر – 7.9 لیتر – 9.1 لیتر10.1 لیتر – 7.9 لیتر – 9.1 لیتر10.1 لیتر – 7.9 لیتر – 9.1 لیتر10 لیتر – 7.3 لیتر – 8.8 لیتر
قیمت پایه48 هزار و 395 دلار39 هزار و 745 دلار42 هزار و 395 دلار35 هزار و 590 دلار
آلایندگی214.2 گرم بر کیلومتر203 گرم بر کیلومتر225.4 گرم بر کیلومتر217 گرم بر کیلومتر
حداکثر دور فرمان2.62.82.63
کیسه هوا6 عدد8 عدد6 عدد8 عدد
حجم مخزن سوخت68 لیتر60 لیتر63 لیتر60 لیتر

مقایسه مشخصات فنی (جدول 2)

مرسدس بنز C300لکسوس IS200tآئودی A4آلفارومئو جولیا
نوع خودروپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقبپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقبپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقبپیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
ابعاد بدنه (طول/ عرض/ ارتفاع)4.686 متر/ 1.811 متر/ 1.443 متر4.681 متر/ 1.811 متر/ 1.430 متر4.727 متر/ 1.841 متر/ 1.427 متر4.638 متر/ 1.872 متر/ 1.435 متر
فاصله بین دو محور2.83 متر2.79 متر2.819 متر2.819 متر
رینگ و لاستیک40/225 رینگ 18 اینچی40/225 رینگ 18 اینچی40/245 رینگ 18 اینچی45/225 رینگ 18 اینچی
نوع لاستیککانتیننتالبریجستونهانکوکپیرلی
وزن خالص1593 کیلوگرم1715 کیلوگرم1649 کیلوگرم1567 کیلوگرم
تقسیم وزن جلو به عقب53 به 47 درصد53 به 47 درصد56 به 44 درصد50 به 50 درصد
حجم صندوق بار357 لیتر306 لیتر368 لیتر379 لیتر
فضای سر جلو942 میلی‌متر970 میلی‌متر988 میلی‌متر980 میلی‌متر
فضای سر عقب942 میلی‌متر937 میلی‌متر950 میلی‌متر955 میلی‌متر
فضای پا جلو1059 میلی‌متر1138 میلی‌متر1049 میلی‌متر1077 میلی‌متر
فضای پا عقب894 میلی‌متر817 میلی‌متر907 میلی‌متر891 میلی‌متر
پیشرانهتوربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1991 سی‌سیتوربو DOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1998 سی‌سیتوربو DOHC، بلوک فلزی و سرسیلندر آلومینیومی، 1984 سی‌سیتوربو SOHC، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، 1993 سی‌سی
قدرت موتور241 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه241 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه252 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه280 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
گشتاور370 نیوتن متر در 1300 دور در دقیقه350 نیوتن متر در 1650 دور در دقیقه370 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه415 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
گیربکس7 سرعته خودکار8 سرعته خودکار7 سرعته دو کلاچه خودکار8 سرعته خودکار
تعلیق جلوچند اتصالیبازوی کنترلیچند اتصالیچند اتصالی
تعلیق عقبچند اتصالیچند اتصالیچند اتصالیچند اتصالی
ترمز جلودیسکی خنک شونده سوراخ داردیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شوندهدیسکی خنک شونده
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت6 ثانیه7 ثانیه5 ثانیه5.1 ثانیه
شتاب صفر تا 161 کیلومتر بر ساعت15.7 ثانیه19.3 ثانیه13.6 ثانیه12.6 ثانیه
ترمزگیری صفر تا 96 کیلومتر32 متر35.9 متر35 متر37.4 متر
مصرف سوخت واقعی (شهری – جاده‌ای – ترکیبی)10.6 لیتر – 7.3 لیتر – 9.1 لیتر11.5 لیتر – 7.5 لیتر – 9.7 لیتر9.8 لیتر – 7.4 لیتر – 8.7 لیتر8.3 لیتر – 6.2 لیتر – 7.4 لیتر
قیمت پایه40 هزار و 425 دلار38 هزار و 800 دلار40 هزار و 350 دلار38 هزار و 990 دلار
آلایندگی197.2 گرم بر کیلومتر214.2 گرم بر کیلومتر205.7 گرم بر کیلومتر200.11 گرم بر کیلومتر
حداکثر دور فرمان2.2 لیتر2.8 لیتر2.8 لیتر2.3 لیتر
کیسه هوا7 عدد10 عدد10 عدد8 عدد
حجم مخزن سوخت66 لیتر66 لیتر58 لیتر58 لیتر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عالی و کامل بود ممنون، آلفارومئو واضح بود بهترینه از همه نظر بهتر بود و از وقتی اومده خیلی نظر جلب کرده