رایانه کوانتومی

قدرتمندترین رایانه کوانتومی جهان تا پایان امسال توسط گوگل ساخته می‌شود

گوگل قصد دارد تا پایان سال 2017 قدرتمندترین پردازشگر کوانتومی جهان را بسازد. این ابر رایانه کوانتومی می‌تواند بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معماهای علمی را نیز حل کند.

ساخت یک پردازشگر کوانتومی بسیار قدرتمند در برنامه کار گوگل قرار دارد. چنین ابررایانه‌ای قادر خواهد بود بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معماهای علمی را نیز حل کند که حل آن‌ها با نمونه‌های فعلی ممکن نیست و یا شاید میلیاردها سال طول بکشد. این غول دنیای فناوری اکنون مشغول آزمایش پردازشگر کوانتومی است که دو برابر قوی‌تر از تراشه‌های معرفی شده تا به امروز خواهد بود و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی، کار ساخت آن به پایان می‌رسد.

رایانه کوانتومی

برتری رایانه کوانتومی در برابر رایانه‌های معمولی

در صورتی که این پروژه گوگل موفقیت‌آمیز باشد، این رایانه‌ها می‌توانند معماهای عملی پیچیده‌ای را حل کنند که حل آن‌ها با نمونه‌های  فعلی به میلیاردها سال زمان نیاز دارد. هسته رایانه‌های مدرن، کدهای دوگانه‌ای است که در نمونه‌های فعلی نیز استفاده می‌شود. ماشین‌ها از بیت‌های 0 و 1 برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند. رایانه کوانتومی نیز بر پایه کوانتوم بیت های 0 و 1 یا هر دوی آن‌ها بوده و بر قابلیت‌های عجیب بر هم نهی کوانتومی تکیه دارد که ذرات ریزتر از اتم در آن، در وضعیت نامنظمی قرار گرفته است. به این ترتیب، یکی از اصلی‌ترین مشکلات ساخت چنین رایانه کوانتومی قدرتمندی، نشان دادن برتری آن در برابر رایانه‌های معمولی خواهد بود.

شرکت گوگل مدعی شده که تا پایان امسال، تراشه‌ای با 49 کوانتوم بیت می‌سازد تا به این ترتیب بتواند اصل گفته شده را نیز ثابت کند. در حال حاضر آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی کوانتومی گوگل مشغول آزمایش کردن پردازشگر 20 کوانتوم بیتی با درصد خطای دو کوانتوم بیت از 99.5 درصد است؛ در حالی که برای شکست دادن رایانه‌های معمولی، باید خطای تراشه جدید، دو کوانتوم بیت در 99.7 باشد. بنابراین برای ساخت این رایانه کوانتومی باید قبل از پایان مراحل ساخت، میزان اشتباهات آن اصلاح شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*