گوشی بدون باتری

گوشی بدون باتری ، انقلاب بعدی در صنعت تلفن همراه

گوشی بدون باتری ؛ این واژه برای بسیاری از کاربران گوشی های موبایل امروزی یک رویای شیرین است، رویایی که شاید تا تبدیل آن به واقعیت تنها چند قدم مانده باشد !

از روزی که برای اولین بار مارتین کوپر، یکی از مهندسان بزرگ شرکت موتورولا، از لابراتوار خود به همکارانش زنگ می زند و به آن ها می گوید که تماس را با یک موبایل گرفته، تقریبا 44 سال می گذرد. در این 44 سال با تمامی تغییر و تحول‌های صورت گرفته در گوشی‌ها یک وجه مشترک بین آن ها باقی مانده و آن نیاز به باتری است. شاید فکر به یک گوشی هوشمند بدون باتری هنوز اندکی دور از ذهن باشد اما اینطور نیست.

گوشی بدون باتری

مارتین کوپر در حال ترکاندن همه با به رخ کشیدن اولین گوشی موبایل!

اولین موبایلی که توسط کوپر آزمایش شد 1.4 کیلوگرم وزن داشت و برای 30 دقیقه تماس صوتی به 10 ساعت شارژ باتری نیاز داشت. صنعت گوشی های هوشمند، امروزه از این اعداد و ارقام فاصله زیادی گرفته است. با اینکه امروزه به کمک تکنولوژی‌های شارژ سریع، فرایند شارژ به کم‌تر از دو ساعت رسیده و می توان از گوشی ها به مدت یک تا دو روز استفاده کرد، بدون اینکه دنبال پریز برق بود، اما این حقیقت که یک گوشی را باید در زمان‌های مشخص به برق متصل کرده و آن را شارژ کنیم از دیرباز با موبایل‌ها بوده است. قوانین و طرح‌هایی برای فرار از این اصل 44 ساله وجود دارد و حالا ساخت اولین گوشی که برای برقراری تماس نیاز به باتری ندارد، اولین پیشرفت عملی در این زمینه است.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتن در سیاتل، به سرپرستی وامسای تالس، موفق به ساخت نمونه اولیه‌ یک گوشی بدون باتری شدند که انرژی خود را از امواج محیطی به دست می‌آورد. دلیل تیم تحقیقاتی نام‌برده برای هدف قرار دادن گوشی‌های موبایل، پراهمیت‌ترین بودن آن ها در میان سایر گجت‌های امروزی است، گجت‌هایی که امکان ندارد خانه را بدون آن‌ها ترک کنیم! جاشوا اسمیت رئیس بخش تحقیقات آزمایشگاهی این گروه می گوید:

گوشی های هوشمند، پراهمیت ترین وسیله‌هایی هستند که در طول روز با آن‌ها سر و کار داریم، حالا تصور کنید که بدون نیاز به یک باتری و شارژ دوره‌ای آن بتوانید با آن‌ها تماس گرفته یا پیام متنی بفرستید.

در ساخت این موبایل بدون باتری ، هدف مصرف کم‌ترین میزان انرژی بوده و به همین دلیل تیم تحقیقاتی طراحی را از بنیادی‌ترین مراحل آغاز کردند. این گوشی بدون باتری برای مصرف کم‌تر انرژی، صدا را به صورت آنالوگ منتقل می کند و برای انتقال داده از یک تکنولوژی جاسوسی قدیمی روسی، که در گذشته برای شنود سفارت آمریکا از آن استفاده می شده بهره می‌برد. نحوه کار تکنولوژی نام‌برده به این صورت است که با استفاده از امواج رادیویی، امیتر مورد هدف قرار می گیرد، برخورد امواج، هم امیتر را روشن می کند و هم انرژی لازم برای انتقال جریان را به سمت کلکتور فراهم می آورد و به این طریق عمل تقویت و انتقال جریان صورت می گیرد. وقتی که صحبت از امواج رادیویی می شود معلوم است که برای کارکرد گوشی بدون باتری ، یک منبع انرژی پایه مورد نیاز است. آقای تالس در این باره خاطرنشان می کند که این انرژی به راحتی از برج‌های مخابراتی موجود، تامین خواهد شد.

در حال حاضر نمونه مورد بحث از کلیدهای شماره‌گیری و یک صفحه نمایش LED تشکیل شده، اما نسخه بعدی آن با یک صفحه نمایش جوهری (E-ink) برای نوشتن پیام و یک سرویس برقراری تماس با کیفیت‌تر ساخته خواهد شد.

جالب است بدانید مارتین کوپر، مخترع اولین موبایل جهان، خیلی پیش‌تر اعلام کرد که شارژ از طریق امواج رادیویی انقلاب بعدی گوشی‌های همراه خواهد بود، به نظر می‌رسد پیشگویی آقای کوپر در حال تبدیل به واقعیت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*