با شادترین کشور دنیا و خوشحال ترین ملت های جهان در سال 2016 آشنا شوید

با شادترین کشور دنیا و خوشحال ترین ملت های جهان در سال 2016 آشنا شوید

در یک نظرسنجی، از 150 هزار نفر در 142 کشور جهان خواسته شد تا میزان رضایت خود از زندگیشان را رتبه‌بندی کنند؛ در این مطلب قصد داریم شما را با شادترین کشور دنیا آشنا کرده و نتایج نظرسنجی انجام‌شده را بررسی کنیم.

گزارش احساسات جهانیِ (Global Emotions Report) سال 2016 که توسط موسسه تحقیقاتی گالوپ (Gallup)، به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که در طول ده سال گذشته میزان تجربه‌ی احساسات مثبت، مانند شادی و آرامش، در میان مردم جهان ثابت مانده، اما تجربه‌ی احساسات منفی، مانند استرس، غم و نگرانی به آرامی و با شیبی ملایم، افزایش یافته است.

پژوهشگران نظرسنجی را از افراد بالای 15 سال، به صورت تلفنی یا حضوری انجام دادند؛ آن‌ها در مورد احساسات مثبت از داوطلبان پرسیدند که در روز گذشته، چه میزان آرامش داشته‌اند، مورد احترام دیگران بوده‌اند و از روز خود لذت برده‌اند. در مورد جنبه‌ی منفی زندگی افراد هم سوالاتی در رابطه با میزان نگرانی، ناراحتی، درد جسمی، عصبانیت و استرس تجربه‌شده در روز گذشته پرسیده شد. موسسه گالوپ با اطلاعات به‌دست‌آمده کشورها را امتیازبندی کرد و بر اساس شاخص خوشحالی تعیین‌شده، چند لیست از رتبه‌بندی کشورها در زمینه‌های مختلف ارائه کرد.

شادترین کشور دنیا و 10 کشور اول لیست ملت‌های خوشحال جهان

در این گزارش، شادترین کشور دنیا پاراگوئه (Paraguay) معرفی شد که برای دومین سال متوالی، این عنوان را کسب کرده است. غمگین‌‌ترین کشور دنیا، یمن (Yemen) شناخته شد و کشور سوریه هم که در آمار سال 2015 جایگاه یمن را داشت، به دلیل جنگ داخلی و ناامنی‌های موجود، در نظرسنجی سال 2016 موردبررسی قرار نگرفت.

طبق نظرسنجی گالوپ، بیش از 70 درصد داوطلبان از سراسر جهان گزارش کردند که در روز قبل از نظرسنجی خوشحال بودند، به اندازه‌ی کافی استراحت کردند و با احترام با آن‌ها رفتار شده است.

بسیاری از کشورهای شاد دنیا در آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین قرار دارند که یکی از دلایل این اتفاق، گرایش فرهنگی مردم این ملت‌ها به تمرکز بر روی جنبه‌های مثبت زندگی است. ده مورد از شادترین کشورهای دنیا به همراه امتیاز خوشحالیشان در ادامه لیست شده‌اند:

  • پاراگوئه، 84
  • کاستاریکا، 83
  • پاناما، 82
  • فیلیپین، 82
  • ازبکستان، 82
  • اکوادور، 81
  • گواتمالا، 81
  • مکزیک، 81
  • نروژ، 81
  • شیلی، 80
  • کلمبیا، 80

جالب است بدانید که کسب امتیاز خوشحالی 75 توسط آمریکا باعث شد که این کشور در رتبه 38 ام لیست باشد و با کشورهای لوکزامبورگ، آلمان، بولیوی، برزیل، اتریش، بریتانیا، مالی و آفریقای جنوبی هم‌رده شود.

با شادترین کشور دنیا و خوشحال ترین ملت های جهان در سال 2016 آشنا شوید

قسمت‌های پررنگ‌تر نقشه رتبه‌ی بالاتری را در زمینه‌ی شادی داشته‌اند.

کشورهایی که در شرایط جنگی قرار دارند، مانند اکراین، عراق، یمن و ترکیه، کمترین میزان تجربه‌ی احساسات مثبت را داشتند. در گزارش‌های گذشته، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا معمولا پایین‌ترین امتیاز تجربیات مثبت را به خود اختصاص می‌دادند؛ اما نظرسنجی 2016 گالوپ نشان می‌دهد که شش کشور از این مناطق، موفق به کسب امتیاز بالای متوسط شده‌اند.

رتبه‌بندی‌های دیگری هم در این بررسی انجام شد؛ کشور عراق بیشترین امتیاز احساسات منفی را برای پنجمین بار در سال‌های اخیر، کسب کرد. میزان استرس مردم یونان از سایر کشورها بیشتر گزارش شد؛ 67 درصد از داوطلبان یونانی از تجربه‌ی اضطراب و نگرانی شکایت کردند که این موضوع به احتمال قوی با نرخ بالای بیکاری در این کشور، مرتبط است. بیشترین میزان نگرانی مربوط به کشور جمهوری آفریقای مرکزی بود، عصبانی‌ترین کشور دنیا، کشور ایران شناخته شد و بالاترین میزان غم به کشور لیبریا (Liberia) مرتبط بود. کمترین امتیاز احساسات منفی هم توسط کشور قرقیزستان کسب شد. آمریکا در این لیست امتیاز 32 را به دست آورد و در جایگاه 57 ام قرار گرفت.

با شادترین کشور دنیا و خوشحال ترین ملت های جهان در سال 2016 آشنا شوید

شاخص احساسات منفی در طول ده سال گذشته

ده کشوری که بیشترین امتیاز احساسات منفی را کسب کردند، شامل موارد زیر بودند:

  • عراق، 58
  • سودان جنوبی، 55
  • ایران، 52
  • لیبریا، 52
  • جمهوری آفریقای مرکزی، 48
  • توگو، 48
  • چاد، 47
  • سیرالئون، 47
  • اوگاندا، 46
  • گابن، 43

احساساتی‌ترین کشورها اکوادور، السالوادور و لبریا بودند که در آن‌ها از هر 10 داوطلب، ۶ نفر در روز قبل از نظرسنجی احساساتی (مثبت و یا منفی) را تجربه کرده بودند؛ این در حالی است که در کشورهای مرتبط با روسیه و شوری سابق، از هر 10 نفر تنها 4 نفر در روز قبل تجربه‌ای احساسی را داشته‌اند.

در کل جهان، 36 درصد داوطلبان احساس نگرانی داشتند، 35 درصد از تجربه‌ی استرس صحبت کردند و 30 درصد هم دچار درد فیزیکی شده بودند.

جالب توجه است که کشور کوچکی مانند پاراگوئه به ‌عنوان شادترین کشور دنیا شناخته می‌شود؛ این کشور حدودا 6.5 میلیون جمعیت دارد و به تازگی میزان تولید ناخالص ملی آن رشد کرده است. این امکان وجود دارد که با الگو قرار دادن چنین کشورهایی و بررسی سبک زندگی و فرهنگی افرادی این ملت‌ها، رتبه‌ی کشورهای دیگر، مانند ایران، بهبود یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. کشورهای آمریکای جنوبی نسبت به ایران خیلی فقیرترند ولی همین همسطح بودن همشون باهم باعث شاد بودنشون شده ولی تو خیلی از کشورها ازجمله ایران باخاطر فاصله طبقاتی حسادت و غمگینی را به همراه مردمش دارد.اگه دقت کنید هم میبینید ایران در قبل از انقلاب مردم بی پول اما دلخوش و شاد داشت.به امید روزی که این فاصله ها به صفر برسه

  2. برای شاد بودن فقط باید کم بدونی

  3. جالبه تو مکزیک که مهد جنایت و قعر مافیای کارتل هس مردمش خوش باشن همینطورم کلمبیا با سابقه پنجاه سال گروگان گیری و خشونت گروه های افراطی…
    بهرحال امیدوارم همه خوش و خرم باشن

  4. دوستان اولین شرط شاد بودن ویا رضایت واقع بینی هست
    در هر سطح مالی با برنامه همه چیز امکانپذیره

  5. من فکر میکنم این کشورای فقیری که مردمشون ادعای رضایت و خوشحالی در زندگیشون داشتن واقعا سطح بالاتر و مرفه تر در زندگیو نمیدونن چیه. همینا رو شما ببر به یک کشوری مثل سوئد یا دانمارک تا با شرایط اونا زندگی کنن یا تو کشور خودشون سطح زندگی مردم اسکاندیناوی رو براشون بساز و ببینید اون وقت هم از زندگی قبلیشون ابراز رضایت و خوشحالی خواهند داشت یا نه؟

    • به نظر شما اهمیت کدام بیشتره؛ راضی بودن از زندگی و احساس خوشحالی یا داشتن شرایطی که فکر میکنیم مارو راضی میکنن؟
      خیلی ها هستن که با وجود داشتن امکانات رفاهی کافی و ثروت زیاد، از زندگیشون راضی نیستن و حاضرن خوشحالی مردم همین کشور های متوسط رو داشته باشن…

  6. داداش اینایی که گفتی خودش سوژه خندس به همینا بخندی می تونی شاد باشی

  7. من یه پسر ۲۳ ساله‌ام.میخوام مستقل باشم برای خودم. خودم برای خودم دستور بدم. ازدواج کنم. ولی کار ندارم، سرمایه ندارم، خدمت سربازی نرفتم، مدرک درست حسابی ندارم(کاردانی عمران دارم)، پول ندارم، شما بگید من چطور میتونم شاد باشم چطور میتونم آرامش داشته باشم