پايان نخستين مرحله آناليز خاک مريخ توسط کاوشگر کنجکاوي

 ناسا از پایان یافتن نخستین مرحله تجزیه و تحلیل خاک سیاره سرخ پس از چندین مرحله نمونه برداری توسط مریخ نورد «کنجکاوی» و شناسایی مواد معدنی در این سیاره خبر داد.نخستین مرحله نمونه برداری از خاک مریخ طی سه مرحله با استفاده از ابزار مخصوص خاکبرداری در نزدیکی محل فرود «کنجکاوی» در منطقه «راکنست» انجام شد.

نمایی از منطقه راکنست در مریخ

تصویر پراش اشعه X‌ از نخستین نمونه آنالیز خاک مریخ

«کنجکاوی» با استفاده از ابزار شیمی و کانی شناسی (CheMin)، نمونه های خاک و سنگ پودر شده مریخ را با استفاده از روشی به نام پراش (تفرق) اشعه ایکس مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
يکي از دستاورد هاي مهم در ماموریت آناليز خاک سياره مريخ توسط کاوشگر کنجکاوي کشف دانه هاي شني بسيار شبيه به نمونه آن در زمين است.مریخ نورد کنجکاوی ناسا توانست شن هایی پیدا کند که به شکل بسیار جذابی یادآور ماسه های آتشفشانی هاوایی هستند. مریخ نورد با استفاده از دستگاه عکسبرداری اشعه ایکس توانسته ساختار اتمی کریستال های درون شن های مریخی را آشکار کند. این اولین بار است که بشر از تکنولوژی افتراقی اشعه ایکس برای آنالیز و تجزیه و تحلیل شن های مکانی خارج از کره خاکی استفاده می کند.

دیوید بلیک دانشمند رهبر بخش تجهیزات کانی شناسی کاوشگر به گزارشگران حاضر در کنفرانس ناسا می گوید:

«این یک طی طریق ۲۲ ساله و لحظه ای جادویی برای من است.»

مریخ نورد کنجکاوی توانسته در مریخ دانه های شنی را بیابد که کریستال هایی همانند شن های با منشا سنگ های بازالتی دیده شده در مناطق آتشفشانی زمین (همچون هاوایی)‌ دارند.

نمونه برداری توسط ابزار خاکبرداری کنجکاوی

دانشمندان قصد دارند با استفاده از اطلاعات دریافتی درباره مواد معدنی شبیه ترین سیاره منظومه شمسی به زمین، دریابند که آیا محیط این سیاره مستعد زندگی میکروبی هست و از آن پشتیبانی می کند، یا خیر؟

آقای ونیمن دانشمند انستیتو علوم سیارات در توسکان آریزونا می گوید:

«کانی شناسی خاک مارس تا کنون منبع عظیمی از حدس و گمان ها بوده است. این علاقه تنها مربوط به مراکز علمی و دانشگاهی نیست. خاک سطح سیارات بازتابی از نمایش فرایندها و تاریخ آن سیاره است که با اطلاعاتی از وضعیت آب و هوایی و جوی آن در حال و گذشته همراه است.»

بلورهای اولیوین زمینی با ساختاری مشابه ماده معدنی مریخ

به طور ویژه دانشمندان می خواهند بدانند که چه شرایط خاصی باعث تشکیل چنین کانی هایی شده است. اولین خاک کنده شده از مریخ از نظر کانی شناسی مشابه و همانند کانی های آتشفشانی بازالتی است و احتمالا شامل فلدسپر، اولیوین و پیروکسین باشد.

البته نیمی از این نمونه خاک از مواد معدنی غیرکریستاله همانند شیشه های آتشفشانی تشکیل شده که به دلیل سقوط سنگ ها ایجاد می شوند.

آقای بلیک می گوید:

«ما امیدواریم که روزی به کانی های واقعا قدیمی Mount Sharp مریخ دست یابیم. آنگاه خواهیم دانست که آیا این مواد معدنی محیط زیست قابل سکنی برای گونه ای از موجودات بوده اند یا خیر. ما تا کنون با چنین اتفاقی روبرو نشده ایم، اما هنوز زمان زیادی پیش رو داریم.»

به نظر شما سرانجام مریخ نورد کنجکاوی به چه کشفیاتی دست خواهد یافت؟ آیا بشریت بالاخره در جایی به جز زمین نشانه ای از حیات را خواهد یافت؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*